رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

متن کامل سخنرانی رئیس اتاق ایران در همایش اقتصادی ایران و فرانسه

ارتقاء همکاری‌های بانکی شرط اساسی توسعه روابط اقتصادی است

غلامحسین شافعی در بخشی از سخنرانی خود در همایش اقتصادی ایران و فرانسه از تجار فرانسوی دعوت کرد تا به شهرهای مختلف ایران سفر کنند تا با قابلیت‌های منطقه‌های مختلف کشور آشنا شوند.

12 بهمن 1395
کد خبر : 6706
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش اقتصادی ایران و فرانسه صبح امروز با حضور وزرای خارجه دو کشور در اتاق ایران برگزار شد. غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این همایش به سخنرانی پرداخت که متن کامل آن به شرح زیر است:

حضور وزرای محترم خارجه ایران و فرانسه، عالیجناب دکتر محمدجواد ظریف و عالیجناب ژان مارک آیرو را در اتاق بازرگانی ایران خوش‌آمد عرض می‌کنم. همچنین حضور جناب آقای تیبو دوسیلگی، رییس انجمن کارفرمایان فرانسه و هیئت همراه را خیرمقدم می‌گویم.

باعث خرسندی است که اتاق بازرگانی ایران برای سومین سال متوالی، افتخار  میزبانی هیئت بلندپایه اقتصادی – تجاری کشور فرانسه را به عهده دارد. امیدواریم تبادل هیئت‌های تجاری میان دو کشور همچنان مستدام بوده و دست آوردهای مثبتی را برای دو کشور به همراه داشته باشد.

ایران و فرانسه دارای روابط دیرینه و مستحکمی هستند که باوجود فراز و نشیب‌های سیاسی، همواره جایگاه مثبتی در اذهان عمومی داشته است. متاسفانه این روابط طی دهه اخیر، تحت تأثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته‌ای قرار گرفت. هم‌اکنون با رفع مشکلات هسته‌ای و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه متنوع و گسترده همکاری که دو کشور دارا می‌باشند، چشم‌انداز امیدبخشی در انتظار روابط آتی ایران و فرانسه است.

در حال حاضر ما شاهد پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های کشاورزی، خودروسازی، انرژی و معدنی در کشورمان هستیم و امیدواریم با توجه به تحولات پس از برجم، این روند تقویت یابد.

ما ارزیابی مثبتی از سفرهای گذشته مدف بین‌الملل به کشورمان داشته‌ایم و اتاق بازرگانی ایران، به‌عنوان نماینده بخش خصوصی، همواره از همکاری بخش خصوصی دو کشور حمایت می‌کند. پس از سفر اول و دوم هیئت اقتصادی فرانسه به ایران و همچنین حضور هیئت تجاری – اقتصادی ایران در پاریس در معیت رییس جمهور محترم کشورمان، جناب آقای دکتر روحانی، شرکت‌های فرانسوی زیادی در حوزه‌های مختلف به کشورمان سفر و با همتایان ایرانی‌شان مذاکره داشته‌اند که البته این سفرها به‌تدریج در حال خارج شدن از حالت اکتشافی و بررسی فرصت‌ها بوده و به‌سوی عملیاتی‌تر شدن پیش می‌روند.

در حال حاضر، لزوم حل مشکلات نقل‌وانتقال بانکی به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه روابط تجاری فی‌مابین  مورد تاکید است. ارتقاء همکاری‌های بانکی و رفع مشکلات موجود مالی و بانکی بین دو کشور، شرط اساسی و ضروری توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور است که لازم است در دستور کار دولت‌های هر دو کشور قرار گیرد.

با توجه به تجربه بالا و فن‌آوری پیشرفته صنایع فرانسه، شرکت‌های ایرانی و فرانسوی می‌توانند در زمینه‌های مختلف ازجمله امور زیرساختی، ساخت‌وساز، تولید دارو و تجهیزات پزشکی، حمل‌ونقل، محیط‌زیست، ارتباطات، و ... باهم همکاری داشته باشند. اتاق بازرگانی ایران نیز در زمینه‌های مذکور دارای تشکل‌های مرتبط است.

افتتاح دفتر بیزینس فرانس در تهران نیز باعث خرسندی است. این مرکز هماهنگ‌کننده امور تجاری شرکت‌های دو طرف بوده و می‌تواند نقش چشمگیری در ارتقاء سطح روابط اقتصادی دو کشور ایفا کند.

 حضار محترم

آشنایی تجار دو کشور از قابلیت‌های یکدیگر، نقش موثری در توسعه روابط تجاری فی‌مابین دارد. در این راستا، پیشنهاد می‌کنم تجار دو طرف ضمن مسافرت به شهرهای مختلف دو کشور از نزدیک آشنا شوند. شرکت‌های فرانسوی می‌توانند به شهرهای ایران سفر کنند و از نزدیک با توانمندی‌های موجود در مناطق مختلف ایران آشنا شوند. همچنین ایران دارای بازار بزرگی شامل کشورهای همسایه، خلیج‌فارس، آسیای میانه، قفقاز است که بهترین و مفیدترین راه برای ارتباط با این کشورها از طریق ایران امکان‌پذیر است.

این سفر فرصت‌های فراوانی را برای انجام کارهای بزرگ‌تر در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مهیا خواهد کرد. همچنین برگزاری موفق  اولین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور گامی بزرگ برای توسعه روابط اقتصادی ایران و فرانسه خواهد بود. ما امیدواریم  در آینده نزدیک شاهد حضور شرکت‌های بزرگ فرانسوی در سرمایه‌گذاری‌ها در ایران باشیم. ما همچنین از همکاری دو کشور در حوزه‌های علمی، آموزشی و توریسم، استقبال می‌کنیم.

امیدواریم  مناسبات ایران و فرانسه در ابعاد مختلف به‌خوبی ارتقاء یابد، زیرا دو کشور از علائق و منافع مشترک دوجانبه ، منطقه‌ای و جهانی برخوردارند.  برای تمامی میهمانان گرامی آرزوی توفیق دارم و آرزومندم اجرای توافقات انجام‌شده بتواند منافع جمعی دو کشور را تأمین نماید و بخش خصوصی ایران و فرانسه موفق شوند در این راستا نقش ویژه‌ای را ایفا کنند.

موضوعات :
در همین رابطه