رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

گفت‌و‌گوی پایگاه خبری اتاق ایران با محمد جعفر رائیچی

گردشگران خارجی در ایران،‌ به مثابه صادرات نامرئی هستند

محمدجعفر رائیچی، عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران معتقد است از زمانی که گردشگری وارد کشور می شود، باید به عنوان صادرات نامرئی به او نگاه کنیم و ‌احساس کنیم موضوعی را به خارج کشور صادر می کنیم و در قبال آن می‌خواهیم ارزی وارد کشور کنیم.

13 بهمن 1395
کد خبر : 6754
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محمدجعفر رائیچی، عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران معتقد است از زمانی که گردشگری وارد کشور می شود، باید به عنوان صادرات نامرئی به او نگاه کنیم و ‌احساس کنیم موضوعی را به خارج کشور صادر می کنیم و در قبال آن می‌خواهیم ارزی وارد کشور کنیم.

عکس: تسنیم، علی خدایی

امروز آخرین روز برگزاری هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در تهران است. به عقیده برخی فعالان گردشگری، برگزاری این کنوانسیون در ایران پیامدهای بسیار خوبی برای بخش گردشگری کشور خواهد داشت.

محمدجعفر رائیچی، عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران در این‌باره به «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: این اولین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری است که بعد از انقلاب در ایران برگزار می‌شود و برگزاری آن پیام مبارکی برای گردشگری ایران دارد.

او ادامه می‌دهد: بعد از برجام ایران هراسی کاهش یافت و دولت سیاست حمایت از گردشگری و توجه ویژه به این بخش، اعم از خرید هواپیما را پی گرفت. همچنین بودجه‌های مختلف به این بخش ارائه و فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی در این رابطه ایجاد شد. همه این‌ها نشان می‌دهد ایران وارد یک فاز جدید در زمینه گردشگری شده است و اگر بتوانیم موانع و مشکلات پیش‌رو را برطرف کنیم، افق روشنی در انتظار این حوزه خواهد بود.

به اعتقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، نگاه به ایران از بیرون نگاه خوبی نیست، اما هر گردشگری که وارد ایران می‌شود نگاهش تغییر می‌کند. او در این باره توضیح می‌دهد:‌ ایران به عنوان کشور جنگی و ناامن در دنیا معرفی و ایران هراسی ترویج داده شده است. اما هر توریستی وارد کشور شود قطعاً چند توریست دیگر را به ایران می‌فرستد.

رائیچی با اشاره به مشکلات و موانع موجود بر سر راه گردشگری می‌گوید: از آنجا که فرهنگ ما تفاوت‌هایی با بقیه کشورها دارد، گردشگران با مشکلات فرهنگی عدیده‌ای مواجه هستند که از بحث حجاب تا دیگر موضوعات را شامل می‌شود.

او با تاکید بر اینکه باید میزبان خوبی برای گردشگران باشیم، ادامه می‌دهد: از زمانی که گردشگری وارد کشور می‌شود، باید به عنوان صادرات نامرئی به او نگاه کنیم و احساس کنیم موضوعی را به خارج کشور صادر می‌کنیم و در قبال آن می‌خواهیم ارزی وارد کشور کنیم.

عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران می‌گوید: وقتی فردی متقاضی سفر به ایران است از همانجا باید مشوق‌هایی داشته باشیم و رایزنان اقتصادی، کشور را طوری معرفی کنند که علاقه آمدن به ایران ایجاد شود. حتی باید به اصطلاح خدمات پس از فروش به این گردشگران داده شود

به گفته رائیچی، دنیا 10 درصد GDP خود را از گردشگری تأمین می‌کند، در حالیکه این تناسب برای ایران به نیم درصد هم نمی‌رسد.

در همین رابطه