رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

در گفت‌و‌گوی پایگاه خبری اتاق ایران با مدیرعامل محک مطرح شد

ضرورت برقراری پیوند میان سازمان‌های مردم‌نهاد و بنگاه‌های تجاری

به گفته مدیرعامل محک،چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در نظر دارد پیوندی بین ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و بنگاه‌های تجاری برقرار نماید تا با تحقق نمونه‌های موفق مسئولیت اجتماعی هم زمینه انتفاع بنگاه‌ها را فراهم کرده و هم سازمان‌های مردم‌نهاد امکان پوشش سطح گسترده‌ای از دغدغه‌های جامعه را داشته باشند.

19 بهمن 1395
کد خبر : 6870
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به گفته مدیرعامل محک،چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در نظر دارد پیوندی بین ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و بنگاه‌های تجاری برقرار نماید تا با تحقق نمونه‌های موفق مسئولیت اجتماعی هم زمینه انتفاع بنگاه‌ها را فراهم کرده و هم سازمان‌های مردم‌نهاد امکان پوشش سطح گسترده‌ای از دغدغه‌های جامعه را داشته باشند.

آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه خیریه محک

مسئولیت اجتماعی یکی از واژگانی است که همواره مباحث درباره کم و کیف آن مطرح شده و هرکس آن را از منظر خود نگریسته است. یکی آن را متوجه نهادهای مدنی دانسته و دیگری آن را مربوط به بنگاه‌های تجاری می‌داند که البته انجام آن به صورت توامان در نهادهای گوناگون، طبعاً به رشد و فراگیری آن منجر می‌شود.

چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با محوریت «تجارب عملی در جامعه مدنی» 25 بهمن 1395 و به مناسبت روز جهانی سرطان کودک با حمایت مالی و تخصصی اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران و حمایت علمی دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و مؤسسه آموزش عالی ایرانیان (IBS) در این مؤسسه برگزار می‌شود.

پیش از این پدرام سلطانی،‌ نایب رئیس اتاق ایران به «پایگاه خبری اتاق ایران» گفته است: محک در زمینه مفهوم مسئولیت اجتماعی بسیار حرفه‌ای ورود پیدا کرده و پایمردی به خرج داده تا جایی که به صورت مرتب 2 سال یک بار آن را برگزار کرده است. در این همایش‌ها موضوعات بسیار مناسبی مطرح شده است و امیدوارم در سایر همایش‌ها نیز این روند ادامه داشته باشد.

در این زمینه «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت‌وگویی با آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه خیریه محک داشته است؛‌ موسسه‌ای که یکی از پیشگامان بحث مسئولیت اجتماعی بوده است.

اهمیت بحث مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی چیست؟

مسئولیت اجتماعی تنظیم‌کننده روابط یک بنگاه اقتصادی با جامعه‌ای است که در آن به کسب‌وکار می‌پردازد. ریشه این بحث در این نکته است که کسب‌وکار پایدار در جامعه‌ای ناپایدار میسر نخواهد بود، لذا چند دهه است که موضوع مسئولیت‌های بنگاه‌های اقتصادی در برابر جامعه موردبحث و گفتگو است. امروزه این مسئولیت‌ها در سه بُعد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی قابل‌طبقه‌بندی است.

روش‌های عملیاتی کردن مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌ها چیست؟

اگر بنگاه‌های اقتصادی را بازیگران عرصه جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی را بازیگران جامعه مدنی بدانیم، عملی‌سازی مسئولیت اجتماعی از سمت بنگاه‌ها نیازمند تعریف پروژه‌هایی است که زنجیره ارزش بنگاه و NGO را در یک حلقه مشترک، به هم گره بزند. در سمت بنگاه، عملی‌سازی نیازمند آگاهی مدیر کسب‌وکار از مقوله فرصت‌های اجتماعی و ارزش بهره‌گیری از این فرصت‌ها برای ارتقای ارزش برند بنگاه است.

برای فرهنگ‌سازی این موضوع چه اقداماتی نیاز است صورت گیرد؟

اقداماتی از قبیل برگزاری کنفرانس‌های علمی و همچنین پرداختن رسانه‌ها به ابعاد این موضوع می‌تواند به آگاهی بیشتر جامعه، سازمان‌های مردم‌نهاد و بنگاه‌های اقتصادی به کارکردها و ارزش‌های حاکم بر این مقوله منجر شود.

چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با چه هدفی قرار است برگزار شود و چه احساس نیازی برای برگزاری این همایش وجود داشته است؟

محوریت چهارمین همایش، «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها؛ تجارب عملی در جامعه مدنی» است؛ عملیاتی شدن مسئولیت اجتماعی؛ راهبردها و سیاست‌ها، چالش‌ها، رموز موفقیت، فرهنگ‌سازی و معرفی تجارب عملی و پروژه‌های پیشنهادی مسئولیت اجتماعی در سطح ملی و بین‌المللی از محورهای این همایش است. محک پس از هفت سال از آغاز ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، هم‌زمان با بیست و پنجمین سال فعالیت خود، به ابعاد عملی این موضوع می‌پردازد. امیدواریم با مطرح کردن مباحث تخصصی و به اشتراک‌گذاری تجارب عملی در این حوزه، گام‌های مؤثری برای گذر از تئوری به عمل برداریم. این همایش در نظر دارد پیوندی بین ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و بنگاه‌های تجاری برقرار نماید تا با تحقق نمونه‌های موفق مسئولیت اجتماعی هم زمینه انتفاع بنگاه‌ها را فراهم کرده و هم سازمان‌های مردم‌نهاد امکان پوشش سطح گسترده‌ای از دغدغه‌های جامعه را داشته باشند.

مخاطبان این همایش چه کسانی هستند؟

مخاطبان این همایش اساتید دانشگاه‌ها، مدیران بنگاه‌های اقتصادی و تجاری، پژوهشگران، صاحب‌نظران حوزه مدیریت و اقتصاد، اعضای اتاق‌های بازرگانی، شرکت‌های بین‌المللی، آژانس‌های بین‌المللی، سازمان‌های مردم‌نهاد هستند.

چرا مؤسسه خیریه محک وارد بحث مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها شده است؟

مؤسسه خیریه محک در مقدمه اولین برنامه استراتژیک خود که در سال 1385 تدوین گردید به لزوم پرداختن به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی اشاره نموده است. بر این اساس محک به‌عنوان یک سازمان غیردولتی، تبلوری از ایفای نقش مشارکت مردمی در جامعه است که در بخش اول اساسی‌ترین شعار محک یعنی «ما را یاری دهید و از ما یاری بخواهید» بر آن تصریح شده است. ارتباط نزدیک محک با فرد فرد مردم جامعه، حضور عنصر تعهد و خلوص نیت، جایگاه والایی را در ارتباط با دولت و جامعه مدنی به‌عنوان تقویت‌کننده جامعه مدنی برای این سازمان ایجاد نموده است. امر مشارکت در سنت‌ها و آداب قومی و همچنین در اعتقادات دینی ما ریشه دارد. پایه‌های ابتدایی و اولیه سازمان‌های غیردولتی در ایران به‌صورت مشارکت مردمی در دستگیری از مستمندان، تأسیس پرورشگاه، درمانگاه، مدرسه و... به دست نیکوکاران و معتمدین محلی شکل گرفته است. امروز نیز کمک‌های اهدایی مردم به محک در قالب نذورات تداوم همان اندیشه و اعتقادات در طول تاریخ این سرزمین است. در کنار آن در دنیای صنعتی امروز مباحثی همچون «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» مطرح است که محورهای نوین جلب مشارکت عمومی هستند و لازم است سازمان‌های غیردولتی از جمله محک با شناخت این محورها از منابع ناشی از آن‌ها بهره‌مند شوند.

 

در همین رابطه