رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

رئیس اتاق ایران در شهرکرد عنوان کرد؛

بستر مناسب سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود

رئیس اتاق ایران با حضور در اتاق شهرکرد، از نمایشگاه فرصتهای سرمایه گذاری استان چهارمحال و بختیاری دیدار و در همایش فرصت های سرمایه گذاری استان سخنرانی کرد.

24 بهمن 1395
کد خبر : 6939
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان چهارمحال و بختیاری و در جمع فعالان اقتصادی با اشاره به اینکه بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود، گفت: توسعه کشور و ایجاد اشتغال با انجام سرمایه‌گذاری تحقق می‌یابد.

غلامحسین شافعی عنوان کرد: باید امنیت برای سرمایه‌گذاران فراهم شود و تلاش شود که موانع سد راه سرمایه‌گذاران برداشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور ادامه داد: توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها برای توسعه و سرمایه‌گذاری موردتوجه قرار بگیرد.

شافعی عنوان کرد: سرمایه‌گذاران باید با برنامه در مسیر سرمایه‌گذاری وارد شود تا مشکلی سد راه تولید آن‌ها نشود.

وی افزود: زمانی سرمایه‌گذاری مولد در کشور موردتوجه قرار می‌گیرد که سودآوری آن بالاتر از واسطه‌گری و دلالی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به استان‌ها زمینه‌ساز توسعه کشور است، بیان کرد: باید از فرصت سرمایه‌گذاران خارجی برای ایجاد شغل و افزایش بهره‌وری استفاده شود.

شافعی گفت: ظرفیت‌ها و امکانات استان‌ها برای جذب سرمایه‌گذار شناسایی و ازلحاظ سرمایه‌گذاری اولویت‌بندی می‌شوند.

شافعی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه درصد قابل‌توجهی از تأمین منابع به توسعه کشور و جذب سرمایه‌گذار اختصاص می‌‌یابد و ما باید در این برنامه 22 درصد از ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی در کشور استفاده کنیم.

وی بابیان اینکه نگاه به سرمایه‌گذاری یک نگاه منطقه‌ای است٬ افزود: تمام هیئت‌هایی که برای مذاکره وارد کشور می‌شوند در تهران هستند درصورتی‌که کشور ما از تنوع بسیاری برخوردار و در کشور ما امکانات بالقوه‌ای وجود دارد که به‌صورت کامل شناسایی نشده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی٬ صنایع و کشاورزی ایران بابیان اینکه در این شرایط جدید نگاه به توسعه منطقه‌ای کشور یک اولویت بالا در سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است، بیان کرد: متأسفانه ظرفیت سنجی و مکان‌یابی در توسعه کشور کمتر موردتوجه قرارگرفته که باید بخش خصوصی و دولتی به خاطر رسیدن به توسعه یک نگاه متوازن به امکانات کشور داشته باشند.

شافعی بابیان اینکه ما با چشم‌بسته حرکت کردیم که باید این رویه را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: شرایط استان‌ها موردمطالعه و بررسی قرار می‌گیرد و امکانات بالقوه شناسایی و استان‌ها به لحاظ سرمایه‌گذاری اولویت‌بندی می‌شود.

وی بابیان اینکه امکانات بر اساس اولویت استان‌ها توزیع شود، افزود: استان چهارمحال و بختیاری با توجه به موقعیت جغرافیایی٬ طبیعت متفاوت و منابع بخش کشاورزی می‌تواند از امکانات برای جذب سرمایه‌گذار با کمک اتاق بازرگانی استفاده کند.

رئیس اتاق بازرگانی٬ صنایع و کشاورزی ایران تصریح کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته در جذب سرمایه‌گذار توفیقاتی را داشتیم اما اگر بخواهیم این اعداد و ارقام به‌دست‌آمده را با ظرفیت‌های کشور مقایسه کنیم این میزان رقم ناچیزی است.

شافعی با اشاره به صادرات غیرنفتی کشور خاطرنشان کرد: کشور مالزی که حدود یک‌چهارم جمعیت ما را دارد نزدیک به 200 میلیون دلار صادرات غیرنفتی دارد درصورتی‌که کشور ما با چند برابر جمعیت و ظرفیت‌های بسیار به 40 میلیون دلار هم نمی‌رسد.

وی بابیان اینکه بخش قابل‌توجهی از اقتصاد ما دست دولت است٬ افزود: سیاست‌های اصل 44 به اهداف خود نرسیده و آنچه در برنامه‌های پیشرو و برنامه توسعه ششم به آن توجه شده این است که سهم بخش خصوصی از اقتصاد افزایش یابد و تا این اتفاق رخ ندهد توسعه اقتصادی کشور امکان‌پذیر نیست و تا اقتصاد مردمی نشود نمی‌توان به اهداف توسعه‌ای دست پیدا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی٬ صنایع و کشاورزی ایران بابیان اینکه افزایش میزان صادرات ما متناسب با ظرفیت‌های کشور نیست، گفت: در این خصوص هم دولت باید توجه کند هم بخش خصوصی آمادگی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های توانمند در کشور است، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی‌های سرمایه‌گذاری در این استان نقش مهمی در شناسایی سرمایه‌گذاران به این استان دارد

در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اظهار داشت: فعالان اقتصادی سرداران جبهه اقتصاد کشور هستند که با توجه به شرایط خاص امروزی فعالیت می‌کنند.

سید محمدرضا سید نبوی وجود تحریم‌ها و مشکلات داخلی در پیش روی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را تأثیرگذارتر از و مخرب‌تر از تحریم‌های خارجی دانست.

وی همچنین از امضای پروتکل اجرایی سه طرح ملی و زیر بنایی با سرمایه‌گذاران خارجی در حاشیه این نمایشگاه خبر داد که عبارت‌اند از طرح ملی راه‌آهن استان، طرح ملی شهرک سلامت و همچنین جاده لردگان به ایذه.

موضوعات :
در همین رابطه