رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

باوجود توافق اوپک پلاس برای تولید کمتر

بازار جهانی به تشدید فریز نفتی توجه نکرد

باوجوداینکه اوپک پلاس در نشست روز گذشته، با افزایش 900 هزار بشکه‌ای کاهش تولید به توافق رسید، قیمت جهانی نفت در بازارهای جهانی از روند کاهشی برنگشت.

10 آذر 1402
کد خبر : 6947
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تولیدکنندگان اوپک پلاس روزانه بیش از ۴۳ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند که معادل ۴۰ درصد کل عرضه جهانی نفت است. نمایندگان این کشورها روز پنجشنبه به‌صورت آنلاین دیدار کردند و با انتشار بیانیه‌ای برای کاهش تولید داوطلبانه نفت چراغ سبز نشان دادند.

عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، عراق، کویت، قزاقستان و الجزایر ازجمله تولیدکنندگانی هستند که اعلام کردند کاهش تولید را پس از سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، درصورتی‌که شرایط بازار اجازه دهد، به‌تدریج متوقف می‌کنند.

با این توافق، مجموع کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک پلاس به حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید که توسط هشت تولیدکننده انجام خواهد شد و 1.3 میلیون بشکه از آن مربوط به تمدید کاهش عرضه داوطلبانه عربستان سعودی و روسیه است.

در این میان، حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز نیز مربوط به توافق جدید کاهش عرضه است که در نشست مجازی روز پنج‌شنبه وعده داده شد. از این میزان، ۲۰۰ هزار بشکه در روز مربوط به کاهش صادرات سوخت از سوی روسیه است و مابقی آن، میان 6 تولیدکننده عضو این گروه تقسیم خواهد شد.

نکته قابل‌توجه این است که اوپک پلاس از برزیل که در میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ نفت در جهان قرار دارد نیز دعوت کرده تا به این گروه ملحق شود.

بر اساس گزارش رویترز، برزیل که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در آمریکای جنوبی محسوب می‌شود، دیروز اعلام کرد که از ابتدای سال 2024 میلادی به اوپک پلاس خواهد پیوست؛ اما این اقدام، برزیل را ملزم به کاهش تولید نخواهد کرد.

وزیر انرژی برزیل ابراز امیدواری کرده که کشورش در ژانویه 2024، به اوپک پلاس بپیوندد.

تلاش اوپک پلاس برای جذب اعضای بیشتر در میان تولیدکنندگان شاخص نفت جهان، می‌تواند یکی از نشانه‌های ناکامی کاهش تولید این گروه در مقابل افت تقاضای بازار نفت قلمداد شود؛ هرچند پیش‌ازاین عربستان صعودی اعلام کرده بود که جوسازی در مورد کاهش تقاضای نفت، خبرسازی است و حقیقت ندارد.

کند شدن شتاب رشد اقتصاد جهانی و به‌ویژه ناپایداری رشد اقتصادی در چین که عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان را یدک می‌کشد، ازجمله دلایلی است که برآوردهای صادرکنندگان نفت در مورد تقاضای نفت جهانی را با تردید مواجه کرده است.

در این میان، اعمال تحریم‌های شدید علیه نفت روسیه، باعث شده بخشی از محموله‌های انرژی این کشور با تخفیف‌های جذاب روانه بازار شوند و همین مسئله به وزنه‌ای برای رشد روزافزون نفت تبدیل شده است.

در جریان توافق اخیر گروه اوپک پلاس، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد است: کاهش داوطلبانه عرضه این کشور در توافق گروه اوپک پلاس،، شامل نفت خام و محصولات نفتی است.

همچنین امارات متحده عربی به کاهش ۱۶۳ هزار بشکه‌ای تولید نفت خود چراغ سبز نشان داده و عراق نیز اضافه شدن 240 هزار بشکه به کاهش تولید خود را در سه‌ماهه سال جدید میلادی وعده داده است.

در همین رابطه