رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند

عرضه زعفران در بورس، کارشناسی نیست

در آستانه دومین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان خراسان جنوبی، رئیس اتاق بیرجند به بیان بخشی از مشکلات این استان پرداخت.

28 بهمن 1395
کد خبر : 7008
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
در آستانه دومین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان خراسان جنوبی، رئیس اتاق بیرجند به بیان بخشی از مشکلات این استان پرداخت.

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند - عکس: محمد علی‌مهدی

در آستانه دومین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان خراسان شمالی، رئیس اتاق بیرجند به بیان بخشی از مشکلات این استان پرداخت.

محسن احتشام در نشستی در اتاق بیرجند با اشاره به بورس زعفران گفت: عرضه زعفران در بورس کارشناسی نبوده و به نظر می رسد افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اطلاعات کافی از روش‌های نوین بازاریابی زعفران ندارند. زعفران کالای خاصی است و نباید خام فروشی شود، زعفران را باید خودمان بسته بندی و به فروش برسانیم. درحالی‌که بورس خام فروشی است و با فلسفه کسب ارزش‌افزوده و فرصت‌های شغلی مغایرت دارد.

محسن احتشام با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در انتقال پیشنهادها و نظرات بخش خصوصی داشته باشند عنوان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که فرهنگ مصرف‌کننده را تغییر دهیم، اولویت خرید، تولیدات استان، بعد ازآن کشور و در مرحله آخر تولیدات خارجی قرار گیرد.

احتشام گفت: بیشتر اعضای اتاق، تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند و سرمایه‌گذاری‌ها توسط همین افراد انجام می‌شود. وظیفه اصلی اتاق، فراهم کردن زمینه و بستر سرمایه‌گذاری و ایجاد مشوق‌ها برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

وی گفت: اگر نظرهای بخش خصوصی که همه برگرفته از واقعیت‌های فضای کسب‌وکار فعالان اقتصادی است اعمال شود، شاهد رشد اقتصادی بهتر در صنایع کوچک و متوسط خواهیم بود، عمده مشکل غافل شدن از این صنایع است درحالی‌که که قریب به 95 درصد صنایع را تشکیل می‌دهند.

اعطای وام، فقط مسکن بود نه درمان

رئیس اتاق بیرجند به اعطای مبلغی در قالب کمک توسط مسئولان و دولت برای سرمایه در گردش اشاره کرد و افزود: این مبلغ کار خوبی بود که دولت انجام داد ولی دیر اعطا شد. پولی که در بخش صنعت وارد شد فقط مُسَکنی بود که برای حل مشکلات این واحدها کافی نبود. مشکلات واحدها با استمهال و جابه‌جا کردن وام حل نشده و سودهای سنگین و جرایم مالی که در این چند ساله تحمیل‌شده انگیزه سرمایه‌گذار را از بین می‌برد.

احتشام با تأکید بر بررسی جزئی مشکلات هرکدام از واحدها عنوان کرد: کارآفرین باید با خیال راحت و بدون دغدغه کار کند تا نرخ بیکاری کاهش یابد. تا زمانی که مشکلات واحدهای گذشته حل نشود، سرمایه‌گذاران شجاعت سرمایه‌گذاری را پیدا نمی‌کنند.

 وی گفت:  افرادی که در استان خراسان جنوبی سرمایه گذاری کرده اند ایثارگران واقعی هستند. این افراد می‌توانستند سرمایه خود را در بازارهایی که آسایش با بازده بیشتر اقتصادی دارد به‌کارگیرند ولی برای توسعه این استان تلاش می‌کنند.

احتشام به تأثیر مثبت هم‌افزایی بین دو بخش خصوصی و دولتی اشاره کرد و افزود: اکنون بخش خصوصی در این استان علی‌رغم محروم بودن سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده که البته احتیاج به حمایت جدی دارد.

اگر زعفران و زرشک ارگانیک تولید نشود، خریدار نخواهد داشت

رئیس اتاق بیرجند به توسعه بخش کشاورزی استان باوجود محصولات راهبردی زرشک و زعفران اشاره و بیان کرد: بیش از 15 هزار تن زرشک و بالغ‌بر 50 تن زعفران در این استان تولید می‌شود که کیفیت آن در دنیا حرف اول را می‌زند.

احتشام با بیان این‌که متأسفانه در بخش معرفی و برند سازی و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی این دو محصول بهای کمتری داده‌شده است اضافه کرد: صادرکننده داخلی نمی‌تواند با سود تسهیلات 15 و 18 درصد با رقیب اسپانیایی که نرخ سود 4 درصد می‌دهد رقابت کند.

احتشام با اشاره به این‌که زعفران اسپانیا از زعفران ایران ارزان‌تر است، ادامه داد: زمانی که صادرکننده نمی‌تواند با بسته‌بندی زعفران را به فروش برساند فله‌ای این کار را انجام می‌دهد.

به گفته وی، زرشک و زعفران در دنیا به سمت تولید محصولات ارگانیک می‌رود و اگر زرشک و زعفران استان را تا دو سال دیگر با مزارع ارگانیک انطباق ندهیم، از دور رقابت خارج می‌شوند تا جاییکه حتی محصول معمولی ما را هم نخواهند خرید.

 شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند ظرفیت‌های توسعه استان را بالفعل کنند

رئیس اتاق بیرجند، سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدنی استان خراسان جنوبی را بسیار مؤثر عنوان و افزود: تمرکز سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز روی این قسمت بوده و امیدواریم تحولات عظیمی در این بخش ایجاد شود. دولت با ایجاد ثبات در فضای کسب‌وکار شرایط خوبی را فراهم کرده که با ایجاد این شرایط صادرکننده و تولیدکننده قدرت تصمیم‌گیری و پیش‌بینی بهتری دارند.

احتشام با اشاره به نبود حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: علی‌رغم این‌که خراسان جنوبی معدن علم و دانش است، در این زمینه کم‌توجهی شده است. به گفته وی این شرکت‌ها می توانند سنگ توسعه استان را به حرکت در آورند.

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به لزوم فعالیت های اجتماعی توسط بنگاههای اقتصادی اظهار داشت: شکل گیری جامعه ابرار برای اولین بار در اتاق بیرجند بوده و در حال حاضر حدود 400 دانش‌آموز با استعداد استان مورد حمایت تحصیلی اعضای اتاق، تولیدکنندگان و کارآفرینان می باشند و از نظر عملکرد نیز بهترین عملکرد را در سطح ایران داریم.

منبع: روزنامه آوا بیرجند

در همین رابطه