رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

در نشست کارگروه کمیته ماده 76 انجام شد

بررسی مشکلات بیمه‌ای پیمانکاران برای پروژه‌های خارج از کشور

معاون اداره کل درآمد حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی در نشست کمیته کارشناسی کمیته موضوع ماده 76 از تهیه بخشنامه‌ای جدید به‌منظور حل معضلات پرونده‌های بیمه‌ای پیمانکاران در پروژه‌های خارج از کشور خبر داد.

30 بهمن 1395
کد خبر : 7037
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 کارگروه کارشناسی کمیته موضوع ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه به‌منظور «بررسی مشکلات بیمه‌ای پیمانکاران برای پروژه‌های خارج از کشور» با حضور نمایندگانی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اتاق تعاون ایران و سندیکای شرکت‌های ساختمانی در محل دبیرخانه کمیته تشکیل جلسه داد.

 در این نشست نمایندگان بخش خصوصی مشکلات خود را مطرح کردند. معضلات ناشی از بازرسی حوادث کار و لزوم دریافت مجوز از مراجع ذی‌صلاح کشور میزبان، مشکلات اعلام اسامی و لیست کارکنان به سازمان تأمین اجتماعی به‌ویژه در مواردی که پیمانکار فرعی در پروژه حضور دارد، عدم صدور کارنامه شغلی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی‌رغم تکلیف مقرر در ماده 12 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی، عدم امکان اجرای مواد 38 و 41 قانون تأمین اجتماعی و لزوم دریافت مفاصاحساب به‌ویژه در مواردی که کارفرما غیر ایرانی است، از جمله این مسائل بود.

 گورابی، معاون اداره کل درآمد حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی در این نشست، ضمن اشاره به مراحل نهایی تدوین بخشنامه‌ای در اداره کل اتباع این سازمان و لحاظ تمامی موارد مطرح‌شده در بخشنامه مذکور، بیان کرد: در پروژه‌هایی که کارفرمای اصلی خارجی است، ارائه لیست کارکنان کافی بوده و نیازی به اعمال ماده 38 قانون تأمین اجتماعی نیست، اما در مواردی که کارفرما و پیمانکار هر دو ایرانی هستند، هرچند که محل اجرای پروژه در خارج از کشور باشد، ماده 38 به‌عنوان ابزاری قانونی باید اعمال گردد.

وی همچنین در پاسخ به این مسئله که اجرای ماده 38 و اعمال ضریب‌های مربوطه در مواردی که بخشی از کارکنان پروژه خارجی بوده و کارفرما به‌ناچار در کشور متبوع نیز حق بیمه می‌پردازد، باعث پرداخت حق بیمه مضاعف می‌شود، عنوان کرد: در مورد شیوه محاسبه می‌توان پیش از نهایی شدن بخشنامه مورداشاره با دریافت نظر و مشورت بخش خصوصی به توافق رسید.

مقرر شد دبیرخانه کمیته، طی مکاتبه‌ای با سازمان تأمین اجتماعی، طبق ماده 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، خواستار دریافت نظر تشکل‌های بخش خصوصی پیش از تصویب نهایی بخشنامه مربوطه شود. سپس نشست دیگری برای جمع‌بندی پیشنهاد‌ها و حصول راه‌حلی مناسب با حضور نمایندگان مطلع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و تشکل‌های مرتبط بخش خصوصی در زمان مقتضی برگزار گردد. به دلیل بررسی امکان جمع‌آوری مقررات بیمه در سایر کشورها و در اختیار گذاردن برای بهره‌برداری توسط پیمانکاران ایرانی، نماینده وزارت امور خارجه نیز به جلسه بعدی دعوت خواهد شد.

همچنین با توجه به حضور نماینده هیات مقررات زدایی وزارت اقتصاد در جلسه، مقرر شد موضوع صدور کارنامه شغلی برای کارکنان ایرانی شاغل در پروژه‌های خارج از کشور، برای بررسی بیشتر به این هیات نیز ارجاع شود.

در همین رابطه