رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

علا میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

طرح منطقه‌‌بندی، اصل اساسی برای برنامه‌ریزی توسعه‌ای است

علا میرمحمد صادقی می‌گوید: اگر طرح منطقه‌بندی که از طرف اتاق ایران، با محوریت رئیس اتاق و وزارت کشور پیگیری می‌شود، به درستی اجرا شود، خیلی از برنامه‌های توسعه‌ای و عمرانی با شناخت پتانسیل، فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه به نتیجه مورد انتظار می‌رسد.

30 بهمن 1395
کد خبر : 7070
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
علا میرمحمد صادقی می‌گوید: اگر طرح منطقه‌بندی که از طرف اتاق ایران، با محوریت رئیس اتاق و وزارت کشور پیگیری می‌شود، به درستی اجرا شود، خیلی از برنامه‌های توسعه‌ای و عمرانی با شناخت پتانسیل، فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه به نتیجه مورد انتظار می‌رسد.

علاء میرمحمد صادقی، نایب رئیس اتاق تهران

استان‌های کشور به پنج منطقه تقسیم می‌شود؛ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و وزارت کشور باهم و جداگانه هدف مشترکی را پیگیری می‌کنند. هدف هر دو این است که به‌جای توسعه استان‌ها، منطقه‌ها توسعه یابد. با این اولویت استان‌های کشور به ۵ منطقه تقسیم می‌شود. وزارت کشور، «استان‌های تهران، قزوین، مازندران، سمنان، گلستان، البرز و قم را در منطقه 1»، «استان‌های اصفهان، فارس، بوشهر، چهارمحال بختیاری، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد را در منطقه 2»، «استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان و کردستان را در منطقه 3»، «کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و خوزستان را در منطقه 4» و «خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان» را در منطقه 5 تقسیم‌بندی کرد. دبیر منطقه اول تهران، دبیر منطقه دوم اصفهان، دبیر منطقه سوم آذربایجان شرقی، دبیر منطقه چهارم کرمانشاه و دبیر منطقه پنج خراسان رضوی هستند. از طرف دیگر یکی از برنامه‌های اصلی رئیس اتاق ایران، منطقه‌بندی و اجرای درست این طرح در کشور است.

علا میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از اهمیت این نگاه می‌گوید: «اگر این طرح که از طرف اتاق ایران، با محوریت رئیس اتاق ایران و وزارت کشور پیگیری می‌شود، به درستی اجرا شود، خیلی از برنامه‌های توسعه‌ای و عمرانی با شناخت پتانسیل، فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه به نتیجه خوبی می‌رسد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: «کشور ما اقلیم بزرگ با تنوع آب‌وهوایی و امکانات متنوعی است که در منطقه‌بندی در شناخت این فرصت‌ها، تاثیرگذار است. باید سرمایه‌گذاری در استان‌ها و مناطق با محاسبات درست انجام شود.»

علا میرمحمد صادقی تصریح می‌کند: «متاسفانه تابه امروز به این پتانسیل‌ها، فرصت و تهدید منطقه‌ای دقت نشده و در برنامه‌ریزی توسعه‌ای به این موارد توجه نشده است. برای همین ممکن است خیلی از طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای به ان هدف مورد انتظار نرسیده باشد.»

علا میر محمد صادقی، با سابقه‌ترین عضو اتاق ایران تاکید می‌کند: «در طرح منطقه‌ای، برنامه‌ریزها می‌توانند شناخت دقیقی از مناطق داشته باشند و در نتیجه حصول به نتیجه طرح‌ها به راحتی انجام می‌شود.» به گفته او، این طرح باید منسجم شود و به زودی از طرح پارلمان بخش خصوصی و وزارت کشور جزئیات آن اعلام شود تا اگر قانون یا مصوبه‌ای برای اجرایی شدن این طرح لازم است در دولت و مجلس تصویب و اجرا شود.

نایب‌رئیس اتاق تهران تاکید می‌کند: «اجرای طرح‌های خوب که نفع ملی را در پی دارد، نباید تعلل کرد؛ طرح منطقه‌ای کردن استان‌ها، مبنای برنامه‌ریزی توسعه‌ای و زیرساختی کشور است.»

در همین رابطه