رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل خبر داد

کشور آذربایجان، مقصد 80 درصد صادرات اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: 80 درصد صادرات استان اردبیل به مقصد کشور آذربایجان است که باید به تنوع این محصولات صادراتی بیشتر کمک کرد.

04 اسفند 1395
کد خبر : 7183
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: 80 درصد صادرات استان اردبیل به مقصد کشور آذربایجان است که باید به تنوع این محصولات صادراتی بیشتر کمک کرد.

سید حامد عاملی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق اردبیل اظهار کرد: با توجه به وجود کارخانه‌های متعدد در استان اردبیل با محوریت تولید و صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی انتظار می‌رود در یک فرآیند منطقی در کنار تعدد کالاهای صادراتی به کیفیت آن‌ها نیز بیندیشیم.

وی با یادآوری اینکه به‌رغم وضعیت نامناسب اقتصادی ایران تراز تجاری ما با جمهوری آذربایجان شرایط مناسبی را دارد و در سال جاری با توجه به توسعه روابط پیش‌بینی می‌شود این وضعیت روند مطلوب‌تری را تا پایان سال داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در ادامه به راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در روسیه و آذربایجان با محوریت اتاق اردبیل اشاره کرد و گفت: این خود بستری را فراهم کرده تا محصولات ما بیشتر و بهتر معرفی‌شده و برای تجار و بازرگانان کشور مقابل شناخته شود.

عاملی یادآور شد: 80 درصد صادرات استان اردبیل به جمهوری آذربایجان است که باید درصدد تنوع‌بخشی به بازار و محصولات صادراتی به کشورهای مختلف باشیم.

وی در مورد دستاوردهای سفر هیئت تجاری استان اردبیل به روسیه و آذربایجان اظهار کرد: استان اردبیل از ظرفیت‌های خوبی در حوزه صادرات غیرنفتی به لحاظ ویژگی‌های جغرافیایی و زیرساخت‌های اقتصادی مناسب برخوردار است اما دو آسیب عمده در حوزه صادرات غیرنفتی همچنان ما را رنج می‌دهد.

وی این دو آسیب را فقدان تنوع کالایی و فقدان تنوع بازار بیان کرد و گفت: درزمینه فقدان تنوع کالایی باید به سمتی حرکت کنیم تا با افزایش واحدهای تولیدی و صیانت از آن‌ها تولید متنوع منطبق بر استانداردهای جهانی و صادراتی انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه در یک برنامه میان‌مدت می‌توان در حوزه تنوع کالایی در بخش صادرات اقدامات خوبی را انجام داد، تصریح کرد: ما در حوزه صنایع غذایی، الکترونیک، نفت و گاز و صنایع مرتبط با ساختمان ظرفیت‌های خوبی را داریم و در سال‌های آینده به‌راحتی می‌توان درزمینه تنوع کالایی اقدامات مؤثری را انجام داد.

عاملی افزود: در حوزه تنوع بازار نیز ما نسبت به شناخت بازار و سلیقه مشتریان و حضور فعالان بخش خصوصی در کشورهای مختلف در کنار ابزارهای موجود و کار تأثیرگذار در این حوزه می‌توانیم حرکت‌های مؤثر و راهگشایی را انجام دهی.

عاملی اظهار کرد: ما از این طریق می‌توانیم بازارهای منطقه‌ای را با کمک و پشتیبانی تشکل‌های مختلف برعهده‌گرفته و کارهای زیربنایی را به‌خوبی انجام دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: آنچه در این زمینه باید به آن توجه کنیم شناخت واقعی از بازارهای کشورهای همسایه توسط بخش خصوصی و تقویت مؤلفه‌های تجارت مدرن مبتنی بر دستیابی به بازارهای جدید بود تا با کنار گذاشتن راهبرد تجارت سنتی بتوان دنبال مسیرهای جدید تقویت مبادلات اقتصادی گشت.

وی بابیان اینکه بازارهای مدرن نیاز به سرمایه‌گذاری دارند که هم دربازارسازی و هم ایجاد زیرساخت‌ها باید کالای خود را به شکل مستمر به بازار ارائه کرد، افزود: ما باید در وهله اول کالای خودمان را بشناسیم و در قدم اول بدانیم کالا را از چه مسیر و کانالی می‌توان به بازار عرضه کرد.

در همین رابطه