رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

عضو هیات رئیسه اتاق ایران مطرح کرد

ایران و آذربایجان به دنبال مبادلات تجاری یک میلیارد دلاری

حسین پیرموذن، عضو هئیت رئیسه اتاق ایران گفت: با تعامل بهتر و توسعه روابط دو کشور ایران و آذربایجان امیدواریم سطح مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور به بیش از یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

05 اسفند 1395
کد خبر : 7197
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هئیت رئیسه اتاق ایران گفت: با تعامل بهتر و توسعه روابط دو کشور ایران و آذربایجان امیدواریم سطح مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور به بیش از یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

حسین پیرموذن در همایش اقتصادی ایران و آذربایجان که امروز در سرعین برگزار شد گفت: در حال حاضر با بهتر شدن روابط ایران و آذربایجان و حسن همکاری مشترک تجار و بازرگانان دو کشور روابط اقتصادی ایران و آذربایجان در حال گسترش است که امیدواریم این روابط در سال های آینده در عالی ترین سطح باشد.

وی حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را در شرایط کنونی 40 میلیون دلار اعلام کرد و بیان داشت: با بهتر شدن فصل مناسبات ایران و آذربایجان در همه زمینه ها به ویژه توسعه اقتصادی این حجم مبادلات را به بیش از یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

رئیس اتاق اردبیل افزود: ما در دو بخش حل مشکلات تجار و سرمایه گذاران و توسعه روابط استان های همجوار با جمهوری آذربایجان هدفگذاری ها و برنامه ریزی ها را آغاز کرده ایم به و در پی این سفرها درصدد حل مشکلات فی مابین هستیم.

پیرموذن خاطرنشان کرد: در سایه شکل گیری کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان موانع پیش رو برای بخش خصوصی به ویژه در حوزه بانک، پوشش بیمه ای، نوع قراردادها، قیمت گذاری کالاهای صادراتی و مشکلات به وجود آمده در گمرک بیله سوار که در جمع بندی نهایی حدود 20 مورد موانع و مشکلات برسر راه فعالان این بخش قرار دارد احصا شده و به دنبال حل این مشکلات خواهیم بود.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را به میزبانی اردبیل یک حرکت شایسته و مناسب خواند و اظهار داشت: تمام تلاشمان بر این است تا در قالب این نشست های مشترک که وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان به عنوان رئیس کمیسیون مشترک طرف آذربایجانی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به عنوان رئیس ایرانی این کمیسیون حضور دارند از طرفیت های به وجود آمده در حل مشکلات بازرگانان اقدامی مناسب انجام شود.

 پایانه صادراتی ایران و آذربایجان در بیله سوار راه اندازی شود

پیرموذن به 350 کیلومتر مرز مشترک استان اردبیل با جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که پایانه صادراتی دو کشور راه اندازی شود تا بتوانیم تبادلاتمان را با آذربایجان و حتی بازار روسیه انجام دهیم.

وی به سفر چند ماه پیش هیات عالی رتبه استان اردبیل به سرپرستی استاندار به جمهوری آذربایجان و روسیه اشاره کرد و گفت: در این سفر در دیداری که استاندار اردبیل با رئیس جمهور آذربایجان داشت، پیشنهاد اتصال خط راه آهن آذربایجان به استان اردبیل و شکل گیری بندر خشک مورد توافق قرار گرفت.

رئیس اتاق اردبیل همچنین تصریح کرد: امروز وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان به همراه مسئولان استان اردبیل از منطقه اصلاندوز به عنوان محل شکل گیری بندر خشک و مناطق مرزی پارس آباد و بیله سوار بازدیدی را انجام دادند تا زمینه شکل گیری و عملیاتی شدن توافقات فی مابین فراهم آید.

پیرموذن همچنین به نشست های روسای جمهور ایران و آذربایجان برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: اعزام و پذیرش هیئت های تجاری با محوریت اتاق اردبیل دنبال شده و با برنامه ریزی مناسب، هر سه ماه یک بار شاهد برگزاری نشست های مشترک و تبادل هیات بوده ایم.

وی در پایان سخنان خود سفر وزیر اقتصاد آذربایجان را به اردبیل سرآغاز خوبی برای عملیاتی کردن توافقات مسئولان ارشد دو کشور در دیدارها و نشست های اخیر اعلام کرد و بیان داشت: در هفته های آینده با سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران باز هم بر عمق این روابط و نشست های دو جانبه افزوده خواهد شد.

 کاهش موانع تجاری ایران و آذربایجان اتفاق افتاده است

استاندار اردبیل گفت: در سایه شکل گیری کمیسیون  مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان موانع تجاری بین دو کشور کاهش یافته و شاهد بالندگی امر تجارت و رونق این کار در منطقه هستیم.

مجید خدابخش در همایش اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: اراده سیاسی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان بر این است تا بدون توجه به برخی حاشیه سازی ها در مسیر تعامل دو جانبه حرکت کنند که در این راستا در سه و نیم سال گذشته رئیس جمهور ایران و آذربایجان هفت بار با هم ملاقات کرده اند؛ این نشان از عمق روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور دارد.

وی سفر وزیر اقتصاد آذربایجان به استان اردبیل را به عنوان رئیس آذری کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان نقطه عطفی در گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور دوست، مسلمان و همسایه ایران و جمهوری آذربایجان دانست.

استاندار اردبیل گفت: به برکت این اقدامات، مناسب و روابط دو کشور روز به روز مستحکم تر می شود.

جمهوری آذربایجان شریک درجه یک ایران است

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان گفت: کشور آذربایجان در تجارت برون مرزی ما کشور درجه یکی است که در سال های اخیر بر عمق این روابط و پویایی آن افزوده شده است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات، که از سوی ایران ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را به عهده دارد اظهار کرد: مشترکات دو کشور اعم از تاریخی، زبانی و فرهنگی بسیار متنوع است و ما تردیدی نداریم در سایه این مشترکات روز به روز باید روابط ایران و آذربایجان به ویژه استان های مرزنشینی همچون اردبیل تقویت شود.

وی به نزدیکی دو ملت و تاریخ و فرهنگ و مدنیت مشترک ایرانی ها با جمهوری آذربایجان اشاره کرد و بیان داشت: بزرگترین سرمایه هر دو کشور مردم دیندار و با محبت دو کشور هستند که کمتر در عرصه جهانی و بین المللی چنین روابط نزدیکی را می توان مشاهده کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به هوشمندی روسای جمهور ایران و آذربایجان در تقویت روابط راهبردری دو کشور اشاره کرد و افزود: در هیچ مقطعی از تاریخ چنین روابط عمیق و اعتماد متقابلی را بین دو کشور شاهد نبوده ایم.

واعظی با بیان اینکه سطح این روابط به سرعت در حال گسترش است تصریح کرد: ما به صورت مکرر در قالب کمیسیون های مشترک سعی کردیم تا موانع پیش رو را در حوزه های مختلف برطرف کنیم تا از همه جهات سیاسی، بین المللی، منطقه ای، فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و صنعتی شاهد بهبود شرایط برای توانمندسازی اقتصادی در منطقه باشیم.

وی دیدارهای منظم روسای جمهور دو کشور را در همین راستا و نمودی از روابط صمیمی و اعتماد متقابل خواند و اظهار داشت: ما به واسطه این پشتوانه قوی روابط دو کشور نگران توسعه تعاملات فی مابین نیستیم که شکل گیری کمیسیون مشترک در سه سال اخیر بر این روند افزوده است.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آدربایجان گفت: در حالی که در پنج سال قبل از دولت یازدهم روابط دو کشور به شدت کاهش یافته بود ما در شرایط کنونی شاهد احیای این روابط با رویکرد مثبت شاهین مصطفی یف، طرف آذری به این کمیسیون هستیم تا بتوانیم به اهداف مشترک دست پیدا کنیم.

واعظی با بیان اینکه به دلیل تعامل مشترک بسیاری از موانع را برطرف کرده و امیدوار به حل کامل موانع و مشکلات هستیم تصریح کرد: در 10 روز  آینده رئیس جمهور کشورمان میزبان رئیس جمهور آذربایجان در تهران خواهد بود که قطعا این سفر نیز افق یک سال آینده توسعه روابط ایران و آذربایجان را بهتر نشان خواهد داد.

رشد 70 درصدی تجارت ایران و آذربایحان در سال جاری

واعظی به روند رو به رشد تجارت دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: امسال 70 درصد میزان تبادلات تجاری ایران و آذربایجان افزایش یافته و شاهد تقویت سرمایه گذاری های مشترک در دو کشور هستیم.

وی با بیان اینکه هم ایران و هم جمهوری آذربایجان مصمم هستند نقش درآمد نفت را در اقتصاد خود کاهش دهد خاطرنشان کرد: تمرکز ما بر اقتصاد غیرنفتی خواهد بود که به یقین این اقدام مسئولیت سنگینی را بر دوش تجار و بخش خصوصی قرار خواهد داد.

واعظی گفت: ما در کمیسیون مشترک و در مذاکرات دو جانبه تصمیم گرفتیم تا کالایی را که ما در ایران نیاز داریم از طریق آذربایجان تامین کرده و این روند به صورت متقابل در دستور کار طرف آذربایجانی قرار گیرد. در مذاکرات دو جانبه تعرفه های تجاری را به همراه هزینه حمل و نقل از 160 دلار به 100 دلار کاهش دادیم و در کنار آن صدور ویزا بین تجار و بازرگانان دو کشور تسهیل خواهد شد.

وی وجود تجار ایرانی و آذری را در یک فضای رقابتی بازار حیاتی خواند و اضافه کرد: باید این تسهیل در امور گمرکی و برای تبادل گردشگران هم اتفاق بیفتد. اکنون روند ورودی گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران نیز در حال افزایش است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان گفت: اولویت ما بر این است تا هموطنانمان با سفر به کشورهای مسلمان و همسایه بیشتر با آداب و رسوم، فرهنگ و تمدن یکدیگر آشنا شوند. بر توسعه توریسم درمانی در اردبیل هم تاکید داریم.

538 شرکت ایرانی در آذربایجان سرمایه گذاری کرده اند

وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان در همایش اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: در سال های اخیر و با توسعه روابط اقتصادی ایران و آذربایجان بیش از 538 شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کرده اند.

شاهین مصطفی یف گفت: ما امروز خوشحال هستیم که با همراهی هیات بلندپایه از جمهوری آذربایجان در استان اردبیل حاضر شدیم که نزدیک ترین تعاملات مرزی و همجواری را با این منطقه داریم.

وی به عمق روابط ایران و آذربایجان در سه سال اخیر و هفت دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان اشاره کرد و افزود: هشتمین نشست نیز طی روزهای آتی برگزار خواهد شد.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان اضافه کرد: در کنار این نشست های رسمی، برگزاری نشست های مشترک کمیسیون اقتصادی نیز به فهم مشترک در تبادلات مرزی و تجاری و حضور سرمایه گذاران در هر دو کشور کمک کرده و ما خوشحال هستیم که این نشست ها به صورت مرتب و با حضور و همراهی مسئولان استان اردبیل برگزار می شود.

مصطفی یف با بیان اینکه برای اولین بار به اردبیل سفر کرده و از بازدید بقعه شیخ صفی الدین و شاه اسماعیل خطایی بسیار مسرور است بیان کرد: ما و اردبیلی ها به تاریخ باشکوه خود افتخار می کنیم و قدردان این همت اردبیلی ها در حفاظت و صیانت از این گنجینه ها هستیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته تجارت ما با ایران در شرایط بحرانی اقتصادی جهان رشد داشته و بیش از 538 شرکت ایرانی در آذربایجان به ارزش 17 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند.

مصطفی یف از اعلام آمادگی برای راه اندازی خط راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران خبر داد و اظهار داشت: از طرفی اتصال خط آهن گیلان به آستارا و اتصال آن به آذربایجان و از طرف دیگر راه اندازی بندر خشک در اصلاندوز اردبیل می تواند به تقویت و توسعه تجارت ایران و آذربایجان کمک کند.

وی همچنین کاهش تعرفه های تجاری و گمرکی و تلاش جمهوری آذربایجان برای پیوستن به خط ریلی و دسترسی به شریان های حیاتی در محورهای مواصلاتی با ایران را ضروری خواند.

در همین رابطه