رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

استاندار بصره در جمع فعالان اقتصادی خرمشهر

موانع تجارت ایران و عراق برطرف می‌شود

استاندار بصره در اتاق خرمشهر مطرح کرد: با سفر وزیر کشور عراق در هفته گذشته به بصره موضوع توسعه و افزایش دروازه‌های ورودی در مرز شلمچه مصوب و به‌زودی عملی خواهد شد.

08 اسفند 1395
کد خبر : 7218
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیاتی از مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان بصره به سرپرستی استاندار این استان، با حضور در خرمشهر نشست مشترکی را با فعالان اقتصادی خرمشهری برگزار کردند.

رئیس اتاق خرمشهر در این نشست گفت: عمده تجارت فعالان اقتصادی خرمشهر با کشور عراق و استان بصره بوده و تداوم گسترش روابط و گرایش بیشتر به‌ تعاملات تجاری، زمینه رشد اقتصادی دو طرف را فراهم می کند.

هانی فیصلی ضمن ابراز امیدواری برای رفع مشکلات پیش روی توسعه تجاری این دو شهرستان گفت: برخی امور در مراودات تجاری دو کشور خلل ایجاد کرده و باعث کندی رشد تعاملات دوجانبه شده است.

فیصلی با اشاره به برخی مشکلات فعالان اقتصادی در منطقۀ آزاد شلمچه گفت: اتاق خرمشهر به نمایندگی از صادرکنندگان فعال در شلمچه تقاضا دارد ساعات کاری گمرک شلمچه به‌صورت شبانه‌روزی یا در صورت عدم امکان به مدت 16 ساعت در روز درآید تا میزان فعالیت‌های تجاری در این مرز به حداکثر میزان ممکن ارتقا یابد.

وی ادامه داد: از دیگر درخواست‌های بازرگانان شلمچه توسعه دروازه‌های ورودی مرز جهت افزایش ظرفیت ورود و پذیرش خودروهای حمل بار به بارانداز تجاری شهر است.

وی همچنین با بیان دشواری اخذ ویزا برای بازرگانان ایرانی افزود: در رابطه با اخذ ویزا مشاهده می‌شود که شرایط بازرگانان ایرانی مانند اقشار دیگر است. در صورتی که بازرگانان جهت انجام امور تجاری و اقتصادی خود ناچار به عبور مکرر از مرز، جهت انجام امور اقتصادی خود هستند. انجام آزمایش‌های مکرر، شرط ضامن با کفیل عراقی برای تردد و ثبت و تأیید قراردادهای تجاری با شرایط خاص از معضلات فعالان اقتصادی ایران در اخذ ویزای متعدد است.

فیصلی ضمن درخواست وحدت رویه در مرزهای مشترک ایران و عراق ادامه داد: در انجام مراودات تجاری، هماهنگی و یکسو بودن مرزها ازجمله تعیین تعرفه‌های گمرکی یکسان، گامی مهم در جذب فعالان اقتصادی خرمشهر به امر تجارت می باشد.

تلاش منطقه آزاد اروند برای رفع مشکلات مرزی

قائم‌مقام سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به نشست مشترک این سازمان با استانداری بصره در ماه گذشته از رفع مشکلات موجود در مرز و تکمیل زیرساخت‌ها با همکاری و تعامل دو طرف خبر داد.

عبدالله کعبی گفت: اتاق خرمشهر با همراهی مسئولان این شهرستان آمادگی کامل جهت ایجاد ارتباطات اقتصادی مؤثر و رشد تجاری را نشان داده و تردد آزاد شهروندان خرمشهر و استان بصره به‌صورت متقابل کمک شایانی به رفع معضلات موجود و ارتقای سطح همکاری دو طرف می‌کند.

راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری، صنعتی مشترک خرمشهر و بصره در محدوده شلمچه

استاندار بصره در این نشست گفت: در نشست اخیر با سازمان منطقه آزاد اروند تصمیمات ایده آلی در گسترش فعالیت‌ها و مراودات تجاری دو طرف گرفته شد که اولویت اول ما راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری صنعتی مشترک در محدوده شلمچه است. قوانین خاص مربوط به این اقدام عمده مشکلات موجود در امر بازرگانی ازجمله معضلات تردد، تعرفه‌های مختلف و تردد سخت فعالان اقتصادی دو طرف را رفع خواهند کرد.

ماجد النصراوی افزود: محدوده این منطقه از سوی طرف عراقی تعیین‌شده و ما با فراهم کردن سایر شرایط، اشتیاق زیادی به راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک داریم که امیدواریم تفاهم کلی در این زمینه به‌زودی حاصل و شرایط ایجاد این منطقه فراهم شود.

النصراوی افزود: با سفر وزیر کشور عراق در هفته گذشته به بصره موضوع توسعه و افزایش دروازه‌های ورودی در مرز شلمچه مصوب و به‌زودی عملی خواهد شد. توافق لازم با سفیر عراق در ایران برداشتن شرط ضامن برای بازرگانان ایرانی درگذشته صورت گرفته و مقرر شد تا فعالان اقتصادی ایرانی بتوانند راحت‌تر در مدت ده‌روزه و به‌صورت مکرر به عراق تردد کنند.

استاندار بصره ضمن دعوت از مسئولان اتاق خرمشهر به همراه استاندار خوزستان برای حضور در بصره طی هفته‌های آتی، از برگزاری جلسه‌ای با حضور تمامی مسئولان بصره برای رفع معضلات بازرگانی و اقتصادی ایران ازجمله اخذ ویزا و تفاوت تعرفه‌های گمرکی خبر داد.

موضوعات :
در همین رابطه