رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

کارشناس آبزی‌پروری خبر داد:

بیکاری 20 نفر با واردات هر تن تیلاپیا

عضو هیات مدیره شرکت آبزی اکسیر گفت: هزینه واردات هر تن تیلاپیا معادل میزان سرمایه مورد نیاز برای تولید ۴ تن قزل‌آلاست.

08 اسفند 1395
کد خبر : 7265
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عمار صالحی فارسانی، عضو هیات مدیره شرکت آبزی اکسیر کوثر درباره تولید ماهی قزل آلا گفت: تولید این ماهی حدود25سال است که به صورت جدی در کشور آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری های زیادی در این صنعت انجام شده است بیان کرد: حدود 100 هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند. ماهی قزل آلای رنگین کمان جز خانواده آزاد ماهی ها است. یکی از با کیفیت ترین ماهی های تجاری دنیا محسوب می شود.

صالحی فارسانی گفت: نزدیک ترین ماهی به این ماهی، ماهی آزاد خزر و قزل آلای خال قرمز است و ماهی سالمون قرمز نیز هم رده این ماهی است.

امگا 6 تیلاپیا از امگا 3 بیشتر است

وی با بیان اینکه ارزش غذایی این ماهی ها از سایرماهی ها مانند تیلاپیا بیشتر است ادامه داد: این ماهی سرشار از امگا 3 است. این خانواده و این ماهی حدود 80 درصد در چشمه پرورش داده می شود و باید کیفیت بالایی داشته باشد. بسیاری از چشمه های کشور قابلیت پرورش قزل آلا را دارند.

فارسانی بیان کرد: در چند سال اخیر تهدید هایی انجام شده است.در همین راستا این صنعت دچار فراز و نشیب شد. ازجمله با واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا از کشورهای مختلف باعث آسیب دیدن مولد ها شدند.

وی در بیان مزایای ماهی قزل آلا گفت: هیچ بیماری از ماهی به انسان قابل سرایت نیست. در ابتدا با واردات تخم ماهی چشم زده مولدهای این صنعت را از بین بردند و در همین راستا تولید قزل آلا کاهش یافت. در سال 90 با تولید 140 هزار تن قزل آلا رتبه اول دنیا را در آب های داخلی داشتیم.

عضو هیات مدیره شرکت آبزی اکسیر کوثر ادامه داد: بعد از این اتفاق تولید به 100 هزار تن کاهش یافت و در این میان تعدادی از دلالان با بهانه اینکه قزل آلا کم شده و احتمال افزایش قیمت دارد از ماهی های چینی استفاده کردند.

وی بیان کرد: در همین راستا ماهی تیلاپیا را از چین وارد کشور کردند، ترکیب اسید های چرب این ماهی به این شکل است که امگا6 بدن این ماهی گاهی تا 15 برابر از امگا 3 این ماهی بیشتر است. آنچه که برای بدن انسان مناسب است امگا 3است. بدن قادر به تفکیک امگا6 از امگا3نیست.

ماهی تیلاپیا ارزش غذایی پایینی دارد

صالحی فارسانی با بیان اینکه ارزش غذایی ماهی تیلاپیا بسیار پایین است گفت: از آنجایی که این ماهی یک ماهی مقاوم است قابلیت پرورش در آبهای آلوده به فلزات سنگین و فاضلاب را دارد. اکنون مشخص نیست که ماهی هایی که از چین وارد می شود در کدام آب پرورش یافته است.

عضو هیات مدیره شرکت آبزی اکسیربیان کرد: از آنجایی که این ماهی به صورت فیله وارد می شود میزان تمایل افراد به استفاده از آن بیشتر است. در حال حاضر برای ماهی قزل آلا و سالمون نیز فیله وجود دارد اما تبلیغات برای این ماهی ها زیاد نیست.دلالان ماهی های تیلاپیا را در فروشگاه های زنجیره ای توزیع می کنند در حالی که تولید کننده داخلی با کمترین امکانات تولید دارد و همواره دچار مشکل است.

وی با بیان اینکه در سال اقتصاد مقاومتی تیلاپیا جایگزین قزل آلا شده است گفت: ماهی تیلاپیا در بسیاری از کشورهای آسیا، آفریقا و ایالات‌متحده پرورش می‌یابد. این ماهی نسبت به سایر ماهی‌ها قیمت پایینی دارد و به سبب سهولت مصرف، طرفداران بسیاری دارد. تیلاپیا میزان بالایی امگا 6 دارد. اسید چرب این ماهی خطراتی مانند اختلالات مغزی را به دنبال دارد و درواقع در این نوع ماهی میزان اسید چرب امگا 3 از امگا 6 بسیار کمتر است.

بیکاری 6 نفر به ازای واردات هر تن ماهی

عضو هیات مدیره شرکت آبزی اکسیر با بیان اینکه واردات هر تن تیلاپیا معادل تولید 4 تن قزل آلاست گفت: با هر تن واردات یک نفر به صورت مستقیم بیکار و 6نفر به صورت غیر مستقیم و با محاسبه وابسته های کار در مجموع 20 نفر بیکار می شوند. در حال حاضر قیمت تیلاپیا پایین است اما زمانی که تولید کننده ورشکست می شود، تیلاپیا به قیمت بیشتری ارائه می شود.

وی با بیان اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی تأکید بر پرورش ماهی در قفس برای رسیدن به خودکفایی در تولید داخل دارد گفت: در حال حاضر سیاست دولت هم تولید قزل آلا در آب های داخلی است. در حال حاضر تولید افزایش یافته است اما به همان نسبت میزان واردات افزایش یافته است و همین موضوع باعث نابودی این صنعت شده است.

صالحی فارسانی بیان کرد: سود ناشی از این واردات بر جیب عده ای خاص می رود. تولید کنندگان ایرانی توان فراوری ندارند. قزل آلا در داخل کشور با یک پنجم قیمت جهانی به فروش می رسد. ایران 6برابر کشور فرانسه تولید قزل آلا دارد.

وی با بیان اینکه صادرات ماهی قزل آلا به کشورهای دیگر بسیار زیاد است گفت: روسیه و امارات و آذربایجان مشتریان قزل آلای ایرانی هستند. در سال جاری کمتر از 1000 تن صادرات داشتیم و ضرورت دارد که این میزان افزایش یابد. اما در تیلاپیا نزدیک به 20 هزار تن واردات داشتیم.

موضوعات :
در همین رابطه