رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در همایش راه‌کارهای حضور رسانه‌ای و تبلیغاتی در بازار عراق مطرح شد

روابط فرهنگی ایران و عراق زمینه‌ساز مراوادت اقتصادی

همایش راه‌کارهای حضور رسانه‌ای و تبلیغاتی در بازار عراق باهدف معرفی فضای رسانه‌ای این کشور و اعلام آمادگی رسانه برای تبلیغ کالا و خدمات بنگاه‌های اقتصادی کشورمان در اتاق ایران برگزار شد.

10 اسفند 1395
کد خبر : 7310
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش راه‌کارهای حضور رسانه‌ای و تبلیغاتی در بازار عراق بعدازظهر امروز (سه‌شنبه 10 اسفند) با حضور فعالان اقتصادی و رسانه‌ای دو کشور در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

آل‌اسحاق: تخفیف 70 درصدی رسانه‌های عراقی به شرکت‌های ایرانی

در ابتدای این همایش یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه کنفرانس معرفی رسانه‌های عراقی به شرکت‌های ایرانی از جلسات مهم و ویژه‌ای است، زمان برگزاری آن را نیز بسیار به‌هنگام توصیف کرد و گفت: برگزاری این همایش ازآن‌جهت به‌موقع است که اتفاقات امروز عراق و آینده آن به‌گونه‌ای در حال رقم خوردن است که شرایط امنیتی آن به وضعیت استقرار و آرامش بهینه درمی‌آید و برای سرمایه‌گذاری کاملا مناسب است.

وی با اشاره به شرایط جدید امنیتی عراق ادامه داد: حوزه‌های فرهنگ و رسانه و همچنین اقتصاد و بازرگانی نیز شرایط جدید می‌طلبد که عموما معطوف به همکاری‌های بین‌المللی است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، بازار عراق را بازاری بزرگ و با ظرفیت‌های مهم که در شرایط استقرار امنیت، تولیدکنندگان سایر کشورهای منطقه و حتی جهان نیز به آن نظر دارند، عنوان کرد و افزود: آنچه در 50 سال گذشته بر عراق رفته، سبب نابودی و تخریب بسیاری از زیرساخت‌های این کشور شده به همین دلیل در حال حاضر این کشور دوران بازسازی اقتصادی را پشت سر می‌گذراند.

عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران با برشمردن انواع نیازهای این کشور اظهار کرد: از ابتدایی‌ترین مصالح ساخت‌وساز شامل جدول‌های خیابان و قیر و آسفالت گرفته تا تأسیس بزرگ‌ترین نیروگاه‌های برق و پالایشگاه‌های نفت و گاز جزء برنامه‌های خرید این کشور برای سازندگی است. بنابراین عراق حداقل تا 20 سال آینده نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعت، ‌خدمات و کشاورزی است.

وی به بی‌میلی بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی برای ورود به بازار عراق به دلیل شرایط ناامنی فعلی در بخش‌هایی از این کشور اشاره و خاطرنشان کرد: به‌محض آزادسازی موصل و خلاص شدن این کشور از شر داعش، فعالان اقتصادی برای حضور در بازارهای عراق به آنجا هجوم خواهند برد. بنابراین درک شرایط عراق جدید به‌خصوص شرایط بازار رقابتی این کشور برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی بسیار لازم است.

آل‌اسحاق با بیان اینکه یکی از لوازم پیروزی در این میدان رقابت،‌ داشتن آگاهی نسبت به فرهنگ،‌ تعداد و نوع مخاطبان و همچنین شرایط اقلیمی و جغرافیایی عراق برای سرمایه‌گذاران است، تصریح کرد: رسانه‌ها این امکان را فراهم می‌آورند تا هم ما امکانات خود را به آن‌ها بشناسانیم و هم آن‌ها از ظرفیت‌ها، ‌پتانسیل‌ها و تولیدات کالاهای ایرانی مطلع شوند که دستیابی به این مهم در سایه ایجاد هم‌افزایی و تعامل میان رسانه‌های دو کشور است در غیر این صورت فرصت را از دست می‌دهیم و رقبای ما پیروز این میدان خواهند بود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به آغاز تدریجی فعالیت برندهای مختلف کالایی و خدماتی مهم جهان در عراق تأکید کرد:‌ بازار این کشور به دلیل شرایط خاصی که دارد ازجمله درآمد نفتی بالا و جمعیت فراوان، کوتاه‌مدت نخواهد بود بنابراین نباید به بازار عراق به‌عنوان فروش مقطعی کالا نگریسته شود ضمن اینکه آنچه از فروش کالا مهم‌تر است، علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری مشترک و دوجانبه ایرانی‌ها و عراقی‌ها در خاک یکدیگر است تصور اینکه عراق واردکننده صرف محصولات ماست، تصور کاملا اشتباهی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه بدون داشتن رسانه‌های قوی و آشنا به نقاط ضعف و قوت دو کشور و برقراری همکاری تنگاتنگ با آن‌ها، حضور ایرانی‌ها و فعالان اقتصادی ایران در عراق کمرنگ خواهد بود،‌ گفت: برگزاری همایش امروز برای برقراری این ارتباطات است تا آشنایی به شرایط دو کشور بیشتر شود.

وی با اشاره به آمادگی رسانه‌های عراقی برای ارتقای سطح همکاری‌ها با ایران به‌خصوص در بخش معرفی محصولات فعالان اقتصادی بیان داشت: فضای رسانه‌ای عراق کاملا آمادگی دارد تا با توجه به عمق روابط استراتژیک ایران و عراق از فعالان اقتصادی ایرانی استقبال کند آن‌ها به‌هیچ‌عنوان به دنبال منافع زودگذر و سود مقطعی از کسب آگهی‌های بازرگانی تجار ایرانی نیستند؛ بلکه می‌خواهند به تعمیق این روابط بپردازند به همین دلیل اعلام آمادگی کرده‌اند که به اعضای اتاق ایران بین 50 تا 70 درصد برای پخش تیزر و آگهی بازرگانی تخفیف بدهند. اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز موظف است بستر لازم برای گسترش این همکاری‌ها را فراهم کند.

اوحدی: کسب بازار دائمی عراق در گروی تعامل صادرکنندگان با رسانه‌ها

در ادامه این نشست سعید اوحدی دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش از منظرهای مختلف گفت: یکی از زوایای اهمیت برگزاری این همایش، نقش رسانه‌ها و تبلیغات در توسعه همه‌جانبه عراق است همچنین زمان برگزاری این همایش همراه شده با زمان احتمالی اعلام آزادی موصل و خروج داعش از عراق؛ ‌درصورتی‌که بحث امنیت عراق اصلاح شود شاهد فضای رقابتی در بازار کشور ثروتمند، پرجمعیت و ژئوپلیتیک عراق خواهیم بود که در منطقه کشوری اثرگذار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش مهم معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری عراق به فعالان اقتصادی ایران که در تیرماه سال 96 برگزار می‌شود، ادامه داد: رسانه و تبلیغات اثر مهمی در اقتصاد امروز دنیا دارند و باید دیگر نگاه لوکس و سیاسی به رسانه را کنار بگذاریم و به آن به‌عنوان یکی از ارکان توسعه و صادرات پایدار نگاه کنیم. ازجمله این اثرگذاری‌ها، نقش رسانه در بازاریابی و تبلیغات کالاهاست. این در حالی است که در دنیا به کالا و محصولات تولیدی به‌عنوان یک موجود زنده نگریسته می‌شود که زمان تولید، طول عمر و زمان انقضا دارد و مانند یک موجود زنده از محیط و بلایای طبیعی اثر می‌گیرد و بر محیط اثر می‌گذارد همچنین کالا مانند موجودات زنده به حمایت و نگهداری نیاز دارد که یکی از روش‌های حمایت از محصولات و تولیدات، معرفی آن‌ها در رسانه‌هاست.

مشاور معاون‌اول رئیس‌جمهور رسانه را حلقه وصل تولیدکننده و مصرف‌کننده ذکر و بیان کرد: رسانه شریان ارتباطی از تولید تا مخاطب است که از طریق بازاریابی رسانه‌ای اتفاق می‌افتد هرچه‌قدر به نقش رسانه اهمیت بیشتری داده شود، توسعه پایدار با سرعت بیشتری به وجود می‌آید.

وی با اشاره به نقش رسانه در دنیای امروزِ تولید و صنعت به‌عنوان ایجادکننده آرامش روانی برای مخاطبان با هدف توسعه بازار مصرف، افزود: نقش رسانه‌ها دوسویه است ازیک‌طرف امینت روانی برای سلیقه مشتری فراهم کرده و معرف شخصیت و هویت تولیدکننده است و از طرفی با برندسازی می‌تواند برای تولیدکننده و صاحب برند ایجاد شخصیت اجتماعی کند. این موضوع مسئولیت رسانه‌ها در بازاریابی و توسعه اقتصادی را دوچندان می‌کند.

رئیس سابق سازمان حج و زیارت با بیان اینکه فعالان اقتصادی سال‌هاست  که به این بلوغ فکری رسیده‌اند که تبلیغات در رسانه‌ها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است،‌ خاطرنشان کرد: ما در ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه تلاش می‌کنیم در بازار کشور عراق فعالیت گسترده‌ای داشته و زمینه را برای معرفی کالاهای ایرانی فراهم کنیم.

وی با اشاره به از دست دادن بازار بوسنی و همچنین آسیای میانه در سال‌های گذشته علی‌رغم سرمایه‌گذاری خوبی که در این کشورها داشتیم، تصریح کرد:‌ علت این ضعف عملکرد، عدم استفاده از رسانه در این کشورها برای شناساندن، ‌بازاریابی و به دست آوردن بازار دائمی با استفاده از ابزار تبلیغات بود که باید این اشتباه را با همکاری رسانه‌ها در عراق جبران کرده و از وقوع مجدد آن جلوگیری کنیم.

کریمیان: امضای تفاهم‌نامه اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی با اتاق ایران

سخنران بعدی این نشست حجت‌الاسلام علیرضا کریمیان دبیرکل اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی بود که با اعلام آمادگی برای همکاری و تعامل فعالان رسانه‌ای ایران و عراق با فعالان اقتصادی ایران و معرفی کالا و خدمات آن‌ها به مردم عراق از طریق رادیوتلویزیون‌های عضو اتحادیه، ‌به معرفی این اتحادیه پرداخت و گفت: اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی 10 سال قبل تأسیس شد که دبیرخانه آن در تهران قرار دارد؛ ‌230 شبکه رادیوتلویزیونی از 36 کشور عضو آن هستند و در همه زمینه‌های اقتصادی، ‌سیاسی، ‌خبری، ورزشی،‌ فرهنگی، ‌دینی و ... فعالیت دارند.

مشاور رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، عراق را کشوری مهم، مؤثر و ارزشمند در منطقه نامید و افزود: یکی از دلایل وجود بحران‌های متعدد در این کشور،‌ اثرگذار بودن آن در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، انرژی، ‌فرهنگی و معنوی است.

وی با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای باقی ماندن در عراق به دلیل ثروت و درآمد هنگفت نفتی این کشور و همچنین وجود بازار بکر و مستعد آن، خاطرنشان کرد: به دلیل داشتن نفت فران، کشورهای بزرگ و مهم جهان خواهان ورود به بازارهای این کشور هستند. این در حالی است که عراق و ایران از گذشته‌های دور روابط فرهنگی گسترده‌ای داشتند که علی‌رغم تلاش‌های رژیم بعث برای قطع علقه‌های فرهنگی دو ملت، به‌محض فروپاشی و سقوط بعث در عراق، ایرانی‌ها و عراقی‌ها مجددا به تحکیم روابط میان خود پرداختند.

دبیرکل اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه روابط فرهنگی و دینی ایران و عراق به سطوح اقتصادی و تجاری،‌ یادآور شد: هر‌چه‌قدر در حوزه اقتصادی سرمایه‌گذاری متقابلی میان دو طرف باشد، روابط کلی دو ملت مستحکم‌تر خواهد شد؛ نیازهای اقتصادی عراق، بازاری است که کشورهای بسیاری خواهان ورود به آن هستند و این در حالی است که متأسفانه سرمایه‌گذاری ما در عراق چندان بالا نیست.

وی حوزه‌های چون نفت،‌ گردشگری،‌ بازار مصرف،‌ خدمات فنی و مهندسی و حوزه ساخت‌وساز و بازسازی زیرساخت‌های این کشور را از مستعدترین بخش‌های اقتصادی این کشور که آماده ورود سرمایه‌گذاران ایرانی هستند،‌ نام برد و ادامه داد: الآن زمان مناسبی است تا صاحبان کالا و خدمات و بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری به این کشور ورود کنند.

کریمیان با تأکید بر اینکه آزادی موصل سبب ایجاد رقابت گسترده در این کشور میان رقبای مختلف برای ورود به بازار عراق می‌شود، اذعان داشت: اگر ما در آنجا فعال نشویم، دیگران در عراق فعالیت اقتصادی خواهند کرد.

وی با اشاره به کمپین تحریم کالاهای کشورهای حامی داعش در عراق در پی بروز مشکلات امنیتی دو سه سال اخیری که داعش در این کشور ایجاد کرده، خاطرنشان کرد: متأسفانه تولیدکنندگان ایرانی از این فضا استفاده نکردند و نتوانستند در دوره‌ای که مردم عراق کالاهای کشورهای حامی داعش را خریداری نمی‌کردند، کالای جایگزین خود را در آنجا ارائه کنند.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی آمادگی ارائه کمک به فعالان اقتصادی برای معرفی ظرفیت‌های خود به مردم عراق را داراست، گفت: فضای تبلیغاتی عراق چه در بخش رادیوتلویزیو‌ن‌های عضو اتحادیه، چه در بخش رسانه‌های دیداری شنیداری غیر عضو اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی، چه در بخش فضای مجازی و چه در بخش فضای مطبوعات و رسانه‌های چاپی این آمادگی را دارد تا به تبلیغ کالا و خدمات تولیدکنندگان و تجار ایرانی بپردازد. این در حالی است که بر اساس آخرین بررسی‌ها، 65 درصد مردم عراق از فضای مجازی به دنبال کسب اخبار و دریافت اطلاعات هستند. همچنین این اتحادیه در بخش تبلیغات محیطی و تلویزیون‌های شهری نیز امکان همکاری با تولیدکنندگان ایرانی را فراهم خواهد کرد.

دبیرکل اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی پیشنهاد کرد: تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان این اتحادیه،‌ اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همچنین اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به امضا برسد که بر اساس آن هم اخبار، رویدادها و اطلاعات اقتصادی ایران در رسانه‌های عراقی منتشر شود و هم ظرفیت‌ها، کالاها و تولیدات ایران در فضای رسانه‌ای عراق به مردم این کشور معرفی شود.

وی از امکان پخش تیزرها،‌ کلیپ‌ها و فیلم‌های تبلیغاتی فعالان اقتصادی ایران در رسانه‌های عراقی عضو اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی با حداقل قیمت خبر داد.

الحسینی: حشد اقتصادی در عراق به‌راه‌بنیدازید

حجت‌الاسلام سیدحمید الحسینی رئیس اتحادیه رادیوتلویزیون‌های عراق نیز یکی دیگر از سخنرانان همایش راه‌کارهای حضور رسانه‌ای و تبلیغاتی در بازار عراق بود که با اشاره به برقراری امنیت بسیار بالای در این کشور در سال‌های اخیر به‌خصوص در مناطق شیعه‌نشین عراق گفت: 10 سال قبل که اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی در ایران تأسیس شد، عراق کشوری تحت سلطه آمریکا بود که این اتحادیه برای ورود به حوزه تأسیس رادیوتلویزیون‌های منطبق با آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران، کار سختی داشت؛ اما در حال حاضر توانسته‌ایم اتحادیه رادیوتلویزیون‌های عراق را با 80 تلویزیون و 50 رادیوی عضو آن راه‌اندازی کنیم. همه این هشتاد شبکه تلویزیونی از یک اتاق فکر تغذیه می‌شوند و آمادگی همکاری و تعامل با فعالان اقتصادی ایران را دارا هستند.

وی با رد وجود هرگونه ناامنی در مناطق شیعه‌نشین عراق افزود: امینت شهرهای شیعی این کشور حتی از برخی شهرهای آمریکا هم بیشتر است.

الحسینی با اشاره به نفوذ سیاسی و فرهنگی ایران در عراق بدون داشتن نفوذ اقتصادی تأکید کرد: ایرانی‌ها حشدالشعبی را در عراق ایجاد کردند اما حشد اقتصادی در این کشور ندارند به همین دلیل می‌خواهیم شبکه فارسی‌زبانی از عراق برای مردم ایران راه‌اندازی کنیم تا در آن به معرفی پتانسیل‌های این کشور برای سرمایه‌گذاری در عراق بپردازیم.

وی در پایان از همه فعالان اقتصادی ایران دعوت کرد تا به خاک عراق رفته و در آن کشور سرمایه‌گذاری کنند.

آیت‌الله جزایری: شبکه الاهواز برای معرفی محصولات ایران به عراقی‌ها آماده است

آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی‌فقیه در خوزستان نیز در این همایش با اشاره به اینکه میدان عمل فعالان اقتصادی ایران در عراق میدان کوچکی نیست گفت: عراق مزایای زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد اولا این کشور همسایه ایران است که بعد از سقوط رژیم بعث، رابطه سیاسی ما با این کشور تنگاتنگ شده است. ثانیا به دلیل نزدیکی فرهنگی و مذهبی مردم ایران و عراق امکان پذیرش ایرانی‌ها از سوی ملت عراق بسیار بالاست. به‌خصوص که به دلیل قرار گرفتن مضاجع شریف ائمه معصومین (ع) در خاک عراق، این کشور برای ما ایرانی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

امام‌جمعه اهواز با بیان اینکه نباید تصور کرد رابطه ایران و عراق یک رابطه یک‌سویه است، ادامه داد: عراقی‌ها هم می‌توانند در مسائل بین‌المللی از ایران حمایت کنند کما اینکه این موضوع بارها اتفاق افتاده است.

مدیر شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای الاهواز تأکید کرد:‌ باید حشد و بسیج اقتصادی نیز در عراق فعال شود چراکه این کشور نیاز فراوانی به انواع کالاها و خدمات دارد متأسفانه رژیم بعث خرابی‌های بسیاری بر جای گذاشت و هیچ تلاشی برای تأسیس و ایجاد کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها نکرد.

وی با اشاره به تولید سالانه 70 میلیون تن سیمان در ایران که بخش زیادی از آن مازاد بر مصرف داخلی است بیان داشت: می‌توانیم این سیمان مازاد را به عراق صادر کنیم همچنین سایر مصالح ساختمانی،‌ انواع تولیدات غذایی و دارویی، محصولات دامی، زراعی و باغی و دیگر کالاها و خدمات می‌توانند در زمره صادرات ایران به عراق قرار گیرند.

آیت‌الله موسوی جزایری خاطرنشان کرد: شبکه تلویزیونی الاهواز آمادگی دارد تا کالا و خدمات ایرانی‌ها را از طریق این شبکه برای مردم عراق معرفی و تبلیغ کند ضمن اینکه به‌زودی شبکه تلویزیونی الامیر نیز راه‌اندازی می‌شود که این شبکه نیز در دسترس صاحبان صنایع ایرانی خواهد بود.

موضوعات :
در همین رابطه