رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

همزمان با برگزاری نشست کمیته گردشگری اتاق اکو در اسلام‌آباد

پیشنهادهای اتاق ایران برای تقویت گردشگری به کشورهای عضو اکو ارائه شد

احمد اصغری قاجاری، نایب‌ رئیس اتاق اکو، در اجلاس کمیته گردشگری کشورهای عضو اکو در اسلام‌آباد پیشنهاد داد: وزارت امور خارجه ایران در نمایندگی‌های خارجی خود رایزن گردشگری تعیین کند.

11 اسفند 1395
کد خبر : 7342
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو در حاشیه اجلاس کشورهای عضو اکو و هم‌زمان با سفر حسن روحانی رئیس جمهور و مقام‌های دیگر کشورهای عضو این سازمان به اسلام‌‌آباد در پاکستان برگزار شد.

کمیته گردشگری اتاق اکو نیز به عنوان یکی از این کمیته‌های تخصصی با حضور نمایندگانی از سازمان‌های گردشگری کشورهای عضو شامل ایران، پاکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، آذربایجان و نمایندگان سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) به ریاست احمد اصغری قاجاری رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران برگزار شد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنعت اکو در این نشت گفت: در سال گذشته بیش از 5 میلیون گردشگر وارد ایران شد و بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری، از ورود این تعداد گردشگر خارجی بیش از 8 میلیارد دلار ارزآوری نصیب ایران شده است. در حالی که پیش از این 6 میلیارد دلار درآمد ارزی ایران از گردشگری بوده که افزایش 2 میلیارد دلاری درآمد گردشگری ایران از صنعت توریسم ظرف یک سال، نشان از توسعه مناسب زیرساخت‌های این صنعت در ایران دارد.

رئیس کمیته گردشگری اتاق اکو با بیان اینکه ایران بر اساس اسناد یونسکو، از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان 10کشور نخست جهان و از نظر جاذبه‌های اکوتوریستی و تنوع اقلیمی جزء 5 کشور برتر دنیاست، اظهار کرد: کارشناسان اقتصادی معتقدند گردشگری صنعت مناسبی برای جایگزینی نفت برای اقتصاد ایران است؛ به همین دلیل ایران در این راه آماده هرگونه همکاری با کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه و سازمان‌های منطقه‌ای از جمله کشورهای عضو اکو است.

وی گفت: گزارش مجمع جهانی اقتصاد با عنوان «شاخص رقابت‌پذیری گردشگری و سفر» در سال 2015 با مطالعه 141 کشور جهان، در نهایت ایران را به عنوان اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان شناخته است. در سال‌های اخیر حدود 5 میلیون نفر گردشگر خارجی از ایران بازدید کردند که حدود ۴۵ درصد آنها از کشورهای منطقه اکو بوده‌اند.

اصغری قاجاری پتانسیل بالای گردشگری سلامت ایران به دلیل سطح بالای علمی و پزشکی دانشمندان کشورمان را یادآور شد و ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکنون چهار همایش بین‌المللی «گردشگری سلامت کشورهای اسلامی» در مشهد مقدس و یک همایش بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اکو در استان مازندران را برگزار کرده و آمادگی دارد تا در سال 1396 نیز دومین همایش بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اکو را برگزار کنیم.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در مورد توسعه صنعت گردشگری ایران گفت: مواردی چون «تسهیل در صدور روادید»، «همکاری با سازمان‌های بین‌المللی»، «ایجاد شبکه یکپارچه خدمات گردشگری و تأمین و آموزش نیروی انسانی متخصص» و «استفاده از تجربیات کشورهای عضو» می‌تواند به افزایش درآمدهای ایران از محل صنعت گردشگری بینجامد.

وی سپس به ارائه راهکارهای گسترش همکاری‌های گردشگری کشورهای عضو اکو پرداخت و گفت: نخستین راهکار، ساده‌سازی مراحل صدور روادید است؛ بحث روادید مشترک منطقه اکو یکی از بحث‌های قدیمی است که خط مشی اصلی آن را سیاست خارجی دولت‌ها تعیین می‌کند. دومین راهکار، تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی است که گام مهمی به شمار می‌رود؛ این صنعت پول‌ساز و پردرآمد بدون تأمین و تجهیز زیرساخت‌ها نمی‌تواند راه به جایی ببرد. سرمایه‌گذاری باید در تمام شاخه‌های صنعت گردشگری از جمله سلامت، اکوتوریسم، ورزشی و فرهنگی ـ هنری انجام شود و البته این دولت‌ها هستند که باید با ارائه تسهیلات لازم راه را برای ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هموار سازند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تعیین رایزن گردشگری در نمایندگی‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف به خصوص اعضای اکو جهت ارائه راهنمایی و مشاوره در زمینه سفر، دریافت روادید و سایر اطلاعات لازم درباره کشور مقصد را از موضوعات بسیار مهمی دانست که باید پس از اخذ موافقت‌های لازم در تعامل با وزارت امورخارجه و سایر نهادهای ذی‌ربط اجرایی شود.

اصغری قاجاری در بیان چهارمین راهکار افزایش درآمد ایران از محل گردشگری تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع دستی می‌تواند از جمله رویدادهای مهم و تأثیرگذار در نزدیکی ملت‌ها به یکدیگر و آشنایی با رسوم، عقاید، سنت‌ها و فرهنگ کشورهای مختلف و در نتیجه ایجاد رغبت بیشتر به سفر باشد. در همین زمینه با گسترش اینترنت و رسانه‌های ارتباط جمعی حتی می‌توان به برپایی نمایشگاه در فضای مجازی نیز اندیشید.

در ادامه نشست کمیته گردشگری اتاق اکو، هیات اعزامی اتاق ایران به ارائه پیشنهادهای خود برای گسترش همکاری های کشورهای عضو در زمینه صنعت گردشگری پرداخت که شامل موارد زیر است:

1- همایش سالانه منطقه‌ای با عنوان «نشست تخصصی نوروز در کشورهای اکو» تشکیل شود

2- لغو ویزا، به خصوص ویزای درمانی از جمله راهکارهایی است که کشورهای اکو برای گردشگران سلامت خود باید در نظر گیرند

3- در بیشتر کشورهای اکو بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی سرعت بالایی دارد که سازمان‌های حفاظت محیط زیست کشورهای اکو باید فعالانه به میدان آمده و از تخریب جاذبه‌های طبیعی جلوگیری کنند

4- دستیابی به برند مشترک گردشگری کشورهای اکو در دستور کار قرار گیرد

5- کم کردن حضور واسطه‌ها در گردشگری سلامت مورد توجه مسئولان کشورهای عضو اکو قرار گیرد

6- با توجه به اینکه حجم بزرگی از سفرهای گردشگری و کالاهای تجاری در کشورهای اکو به صورت زمینی و جاده‌ای انجام می‌شود، لازم است کشورهای اکو افزایش تسهیلات مناسب زیرساختی و رفاهی گردشگری را به وزرای راه کشورهای اکو گوشزد کنند

7- مقررات‌زدایی و به حداقل رساندن دخالت دولت‌ها در مناسبات گردشگری منطقه اکو مورد تأکید است

8- کد جهانی اخلاق گردشگری در منطقه اکو ترویج شود

9- حمایت قانونی از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و فراهم کردن زمینه جذب این منابع افزایش پیدا کند

10- آزادسازی اقتصاد گردشگری و تکمیل نهادهای این بازار و اصلاح مناسبات آن دنبال شود

11- دیدگاه امنیتی در برخورد با گردشگران ورودی و داخلی حذف شود

در پایان این نشست، اتاق اکو اعلام کرد در حال رایزنی با ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی کشورهای ترکیه، پاکستان و سایر کشورهای عضو اکو است تا به مسافرانی که به مقصد این کشورها سفر می‌کنند، در قیمت نهایی بلیت هواپیما تخفیف داده شود.

همچنین نمایندگان ایرانی عضو کمیته گردشگری اتاق اکو، برگزاری اولین مجمع تورگردانان و هتلداران اکو در تاریخ آگوست 2017 در ایران را به شرط حضور متخصصان گردشگری کشورهای عضو اکو پیشنهاد دادند. این نشست هم‌زمان با دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو در آگوست 2017 در ایران برگزار می‌شود.

محمدرضا کرباسی دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو از برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو در آگوست 2017 در ایران خبر داد و گفت: مقرر شد مدیران عامل ایرلاین‌های کشورهای عضو اکو در حاشیه دومین نشست گردشگری عضو اکو در ایران مذاکرات لازم را برای عقد یادداشت تفاهم در زمینه ارائه تخفیف به مسافران داخلی اکو انجام دهند.

یکی دیگر از مصوبات کمیته گردشگری اتاق بازرگانی و صنعت اکو، تدوین کتاب «راهنمای گردشگری اکو» بود که نهایتا هیئت رئیسه اتاق اکو از کشورها درخواست کرد اطلاعات مورد نیاز برای نگارش این کتاب را به دبیرخانه اتاق اکو ارسال کنند.

 

در همین رابطه