رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

حسین سلاح‌ورزی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری اتاق ایران

منطقه‌بندی اقتصادی به هم‌افزایی تولید و صادرات کمک می‌کند

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق خرم‌آباد سه پتانسیل استان خرم‌آباد را شامل کشاورزی، گردشگری و معدن می‌داند و معتقد است این مزیت‌ها می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه منجر شود.

14 اسفند 1395
کد خبر : 7378
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، پنج برنامه توسعه نوشته و اجرا شده است ولی منتقدان وضعیت موجود توسعه در ایران، به این برنامه‌ها نقد واحدی دارند؛ هیچ کدام از برنامه‌های توسعه به طور کامل به هداف تعیین‌شده خود، نرسیده‌اند. تنها از برنامه سوم توسعه به عنوان یکی از نمونه‌های نسبتاً موفق یاد می‌شود.

اتاق ایران راهکاری برای توسعه منطقه‌ای و برنامه‌ریزی توسعه‌ای بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای در کشور پیشنهاد داده است. حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق خرم‌آباد معتقد است اجرای طرح منطقه بندی می‌تواند به توسعه صادرات، جذب سرمایه‌گذاری، آموزش و تقویت نیروی انسانی منجر شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران درباره این طرح به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید:‌ در صورتی‌که طرح منطقه‌بندی اتاق‌های استانی با برنامه و استراتژی اجرا شود، باعث هم‌افزایی شده و امکان استفاده حداکثری از امکانات، منابع استان‌ها و اتاق‌ها به صورت مشترک را فراهم می‌کند، این‌گونه یک نظام فدرالی همکاری اقتصادی بین اتاق‌ها ابداع می‌شود. با توجه به پتانسیل‌های متنوع و مختلف استان‌ها و ظرفیت فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و اتاق‌های استان‌ها، منطقه‌بندی اتاق‌های استانی می‌تواند اقدامی مفید باشد.

سلاح‌ورزی با اشاره به مؤثر بودن اجرای این طرح در جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌گوید: هیات‌های مختلف سرمایه‌گذاری ممکن است توسط یک استان جذب شوند اما سرمایه‌گذاران نتوانند مزیت‌های مورد نظر خود را در این استان پیدا کنند، در این حالت می‌توان در استان‌های دیگر در منطقه آن مزیت‌ها را به سرمایه‌گذاران ارائه و آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری قانع کرد.

او سه پتانسیل استان خرم‌آباد را شامل کشاورزی، گردشگری و معدن دانسته و می‌گوید: این مزیت‌ها می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه منجر شود. اگر با استان‌های همگن و همجوار ارتباط نزدیک‌تری داشته باشیم، می‌توانیم در اعزام و پذیرش هیات‌ها، تعریف برنامه‌های مشترک، بسته‌های سرمایه‌گذاری و نهایتاً جذب سرمایه‌گذار همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

رئیس اتاق خرم‌آباد معتقد است گردشگری از جمله حوزه‌هایی که می‌تواند بیشترین تأثیر توسعه‌ای را در استان لرستان ایجاد کند. نایب رئیس اتاق ایران توضیح می‌دهد: به دلیل وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در استان و بستر مناسبی که باعث جذب گردشگران می‌شود، می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک در بخش گردشگری لرستان بازده خوبی را شاهد بود.

سلاح‌ورزی حوزه مهم دیگر را کشاورزی دانسته و ادامه می‌دهد: به دلیل تنوع اقلیم‌ها و آب‌وهوای مختلف استان، طیف گسترده‌ای از محصولات کشاورزی تولید می‌شود و سالانه حدود 900 هزار تن مازاد محصولات کشاورزی در استان وجود دارد که می‌تواند در قالب همکاری‌های منطقه‌ای، زمینه صادرات بیشتر محصولات مازاد کشاورزی نیز فراهم شود.

در همین رابطه