رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق همدان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

توسعه منطقه‌ای باید در مدیریت کلان استان‌ها دنبال شود

علی اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان معتقد است توسعه منطقه‌ای باید از سوی مدیریت کلان استان‌ها دنبال شود تا سیاست‌گذاری‌های استانی در این زمینه شکل گیرد.

15 اسفند 1395
کد خبر : 7386
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«توسعه منطقه‌ای» کلیدواژه‌ای است که غلامحسین شافعی، به عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی بر اجرایی شدن آن تاکید فراوانی دارد؛ طرحی که در صورت اجرا،‌ منافع آن متوجه استان‌های ایران خواهد بود. در راستای این طرح، قرار است مناطق مختلف کشور بر اساس مزیت‌های مشترک تقسیم‌بندی شوند تا برنامه‌ریزی‌ها به صورت منطقه‌ای در راستای توسعه ملی شکل بگیرد.

علی اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان در این زمینه به «پایگاه خبری اتاق ایران» می گوید: توسعه منطقه‌ای باید از سوی مدیریت کلان استان‌ها دنبال شود تا سیاست‌گذاری‌های استانی در این زمینه شکل گیرد. در صورتی که فضا و بستر آن فراهم شود می‌توانیم بخش خصوصی را تشویق بع سرمایه‌گذاری یا فعالیت در آن منطقه کنیم.

او معتقد است برای توسعه منطقه ای، مدیریت کلان استان از جمله استانداری ها و سازمان مدیریت باید محورها و شاخصه‌های توسعه استانی را تعریف کنند چراکه عملیات اجرایی این طرح از عهده اتاق ایران به عنوان مشاور قوا خارج است.

رئیس اتاق همدان ادامه می‌دهد: وقتی این محورها مشخص شود، شاید هم ارتباطی بین استان‌های مختلف مثلا در زمینه زیربناها، راه‌آهن و جاده پیدا شود که استان‌های مربوطه بتوانند در این زمینه‌ها به یکدیگر سرویس دهند.

به گفته زبردست ابتدا باید طرح آمایش منطقه‌ای توسط مدیریت استان اجرا شود و اتاق به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.

او توضیح می‌دهد: اجرای طرح آمایش سرزمینی هزینه زیادی نیاز دارد و حداقل 20 آیتم اصلی باید در آن مد نظر قرار گرفته شود. اتاق قادر نیست برای زیرساخت‌ها هزینه بگذارد و تنها می‌تواند در مسائل اقتصادی به این موضوع کمک کند.

به گفته رئیس اتاق همدان، تاکنون نشستی بین این استان و‌استان های همجوار و هم منطقه‌ای آن همچون کرمانشاه، کردستان و ایلام تشکیل نشده است که بدانند چه ظرفیت‌های مشترکی وجود دارد.

زبردست بر ضرورت تشکیل جلسه‌ای بین اتاق استان‌های همجوار تاکید کرد و ادامه داد: باید کسی که دبیر منطقه غرب است جلسه‌ای ترتیب دهد تا افراد نظرات خود را بگویند و اطلاعات دقیق استان‌هایشان را در اختیار یکدیگر قرار دهند تا ظرفیت‌های مشترک مشخص شود.

در همین رابطه