رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت‌وگو مطرح کرد

تصمیمات سیاسی و سلیقه‌ای در عراق مانع تجار ایرانی

موانع و چالش های تجارت با عراق در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ایلام مورد بررسی قرار گرفت.

23 اسفند 1395
کد خبر : 7557
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام با حضور استاندار برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی استان ایلام در این نشست گفت: رویه‌های گمرکی در عراق تابع تصمیمات سیاسی و سلیقه‌ای مسئولان این کشور است که باعث شده وحدت رویه در نحوه برخورد با تجار و بازرگانان وجود نداشته باشد.

شعبان فروتن افزود: طی دو هفته اخیر مسئولان عراقی در مرز مهران اجازه ورود کالاهای ایرانی را صادر نمی‌کردند که این باعث شد خسارت‌های بسیاری به تجار و بازرگانان وارد شود و کامیون‌های زیادی در نقطه مرزی معطل شوند.

فروتن از مسئولان استان خواست هر دو هفته یک‌بار با تشکیل کارگروهی ضمن بررسی مشکلات موجود در مرز مهران با رایزنی طرف عراقی نسبت به برطرف کردن آن‌ها و تسهیل در امر صادرات کالا اقدام کنند.

وی اظهار کرد: اختلاف گمرکی مهم‌ترین مشکل است به نحوی که هزینه تعرفه گمرکی از جانب کشور عراق در زرباطیه در مقایسه با سایر مرزها بیشتر است. فعالیت اقتصادی درون عراق سلیقه‌ای است و مسئولان محلی زرباطیه هیچ‌گونه نفوذی برای حل مشکلات ندارند.

رئیس اتاق ایلام افزود: اطلاع‌رسانی از جانب عراق برای تعطیلی بازارچه به‌موقع و کاربردی نیست و عدم اطلاع‌رسانی در خصوص مرز باعث شده که تجار ما کالا به مرز بیاورند اما با درهای بسته مرز عراق مواجه شوند که همین عامل باعث ضرر و زیان می‌شود.

گواهی مبدأ برای کالاهای صادراتی در مرز مهران صادر شود

استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: گواهی مبدأ به‌عنوان شناسنامه کالا باید برای کلیه کالاهای صادراتی در مرز مهران صادر شود.

محمدرضا مروارید همچنین اظهار کرد: با توجه به فضای کم گمرک مهران باید هر چه زودتر نسبت به توسعه مکان فعلی و جداسازی بازارچه از گمرک اقدام شود تا تجار و بازرگانان با فراغ بال بیشتری نسبت به فعالیت‌های خود اقدام کنند.

مروارید افزود: با جداسازی بازارچه از گمرک مرزی مهران، شاهد رفع مشکلات و تسهیل در روند مراودات تجاری و بازرگانی در مرز بین‌المللی مهران با کشور عراق خواهیم بود.

وی گفت: رقبای متعددی برای صادرات به کشور عراق هستند که در این میان تجار و بازرگانان ترک بسیار فعال عمل می‌کنند. باید بتوانیم با شناسایی بازار این کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین نیازهای عراق داشته باشیم.

استاندار ایلام یادآور شد: نشست بررسی مشکلات گمرک در مرز مهران باید به‌طور هفتگی برگزار شود تا با رصد مسائل موجود بتوانیم ضمن رایزنی با طرف عراقی راهکارهای برطرف کردن آن‌ها را اتخاذ کنیم.

مروارید تأکید کرد: یکی از مشکلات موجود در مبادلات تجاری با عراق نبود ارتباطات بانکی از طریق ال‌سی است که باعث شده مسئولان این کشور در اخذ تعرفه‌های ورود سلیقه‌ای برخورد کنند که ناهماهنگی‌هایی را در صادرات ایجاد می‌کند. از طرف دیگر به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌توان انتظار داشت مسئولان عراقی برنامه‌ریزی و وحدت رویه را در برنامه‌های خود داشته باشند.

وی از تجار و بازرگانان استان خواست به‌طور مستمر با طرف‌های عراقی ارتباط داشته باشند تا ضمن آشنایی با نیازهای این کشور بتوانند محصولات موردنظر طرف عراقی را تأمین کنند.

تجارت در مرز مهران به شکل حمل یکسره صورت گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: روند فعالیت‌های تجاری در مرز مهران بیشتر به شکل صادرات بوده و یک‌طرفه است و نبود واردات باعث شده تا در مراودات مشکلاتی داشته باشیم.
حشمت‌الله عسگری افزود: نبود سیستم واحد تصمیم‌گیری و ناهماهنگی‌هایی در میان مسئولان عراقی باعث شده تا شاهد قوانین غیر تعرفه‌ای در صادرات به این کشور باشیم.

وی با انتقاد از مشکلات ایجادشده از سوی طرف‌های عراقی در مرز مهران یادآور شد: باوجود پراهمیت بودن صادرات برای کشور نباید به هر قیمتی این رویه را دنبال کنیم و رعایت شان تجار از هر چیزی مهم‌تر است.
معاون استاندار ایلام تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات انتقال کالا از مرز مهران به شکل ترانشیپمنت (تخلیه بار کامیون‌ها در نقطه صفر مرزی از کامیونی به کامیون دیگر) است. باید از این رویه به سمت حمل یکسره برویم چون ادامه این وضعیت یک چرخه معیوب در حوزه صادرات است.

عسگری اضافه کرد: باید از ابتدای سال آینده تلاش کنیم زمینه حمل یکسره کالاها بدون توقف آن‌ها در مرز را فراهم کنیم، هم‌اکنون کامیون‌های ترکیه‌ای وارد خاک کشورمان شده و ضمن عبور از مرز مهران کالاهای این کشور را به شهرهای مقصد خود در عراق بدون محدودیت صادر می‌کنند لذا باید تلاش کنیم زمینه حضور کامیون‌های ایرانی را به داخل خاک عراق برای حمل یکسره کالاها فراهم کنیم.

صادرات در مرز مهران از 2 میلیارد دلار فراتر رفت

مدیرکل گمرکات استان ایلام نیز در این نشست گفت: باوجودآنکه طی سه ماه اخیر در اکثر مرزها با کشور عراق به دلیل برخی کارشکنی‌ها روند صادرات کاهشی بود ولی از ابتدای امسال تاکنون 2 میلیارد و 43 میلیون دلار از مرز مهران به کشور عراق صادرات داشته‌ایم.

محسن مصطفایی اضافه کرد: سال گذشته از مجموع مرزهای کشور 6 میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات به کشور عراق داشتیم که به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات ایجادشده از سوی مقام‌های عراقی رسیدن به این مقدار در سال جاری بسیار دشوار باشد.

در این نشست مصوب شد که کارگروهی ویژه در مرز مهران به‌منظور بررسی و رفع سریع مشکلات متشکل از دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود.

همچنین مصوب شد که گواهی مبدأ برای کلیه کالاهای صادراتی در مرز مهران به‌عنوان شناسنامه کالا از طرف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام صادر شود.

در این نشست مقرر شد که استاندار ایلام با استاندار واسط ظرف هفته جاری در نشستی مشکلات مرزی را بررسی و حل‌وفصل کنند.

موضوعات :
در همین رابطه