رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گمرگ شفاف‌تر شده است

گمرک اعلام کرده است که در ایام نوروز گمرکات اجرایی با استقرار پرسنل کشیک به نحوی اقدام خواهند کرد که ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی به صورت مستمر انجام پذیرد. تحقق این امر می‌تواند برای صاحبان کالا بسیار سودمند باشد.

حمید صافدل

فعال اقتصادی
24 اسفند 1395
کد خبر : 7608
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
گمرک اعلام کرده است که در ایام نوروز گمرکات اجرایی با استقرار پرسنل کشیک به نحوی اقدام خواهند کرد که ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی به صورت مستمر انجام پذیرد. تحقق این امر می‌تواند برای صاحبان کالا بسیار سودمند باشد.

حمید صافدل، عضو اتاق تهران

وضعیت گمرک در ماه‌های اخیر بسیار بهتر و شفاف‌تر شده است. همکاری گمرک با صاحبان کالا علاوه بر بهره‌وری بیشتر گمرک، موجب ترخیص به موقع کالا و جلوگیری از ضررهای احتمالی ناشی از تاخیر در گمرک بوده است. در زمینه صدور ضمانت نامه‌هایی که برای ترخیص کالا لازم است و سرعت عمل کار کارشناسی و مراحل دیگری که ترخیص کالا نیاز دارد، این همکاری را می‌بینیم که بر اساس اینها می‌توان نتیجه گرفت گمرک از کیفیت کاری قابل توجهی برخوردار شده است. با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و احتمال تغییر ماخذ تعرفه‌های گمرکی، ترخیص کالا تا پایان سال در گمرکات کشور به صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که گمرک از ۲۹ اسفند تا چهارم فروردین تعطیل است که اگر اینطور باشد دوره‌ای طولانی برای صاحبان کالا به شمار می‌رود. اما برقراری شیفت‌های کشیک می‌تواند سرعت عمل را بالا برده و شرایط را هموار کند. گمرک اعلام کرده است که در ایام نوروز گمرکات اجرایی با استقرار پرسنل کشیک به نحوی اقدام خواهند کرد که ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی به صورت مستمر انجام پذیرد. تحقق این امر می‌تواند برای صاحبان کالا بسیار سودمند باشد. نظر به اینکه کالاهای وارده به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در صورت اظهار به گمرک و اخذ شماره ثبت (کوتاژ) به منزله ورود به قلمرو گمرکی محسوب می‌شوند، لازم است برای استفاده از تسهیلات ذکر شده تا قبل از پایان سال جاری نسبت به اظهار کالاهای وارده و اخذ شماره ثبت (کوتاژ) اقدام شود. کالاهای فاسد شدنی نیاز به طی کردن مراحل آزمایشگاهی دارند. مجموعه‌ای از سازمان‌ها باید با گمرک هماهنگ باشند. در ترخیص بسیاری از کالاها سازمان‌های غذا و دارو، استاندارد، قرنطینه و ... باید همکاری لازم را انجام دهند تا گمرک بتواند جمع‌بندی نهایی کار را انجام داده و اجازه ورود یا خروج کالا را صادر کند. در حال حاضر در مجموع همکاری سایر سازمان‌ها بسیار خوب است و من به عنوان یک فعال اقتصادی که با گمرک در ارتباط هستم همکاری‌های لازم را بسیار خوب ارزیابی می‌کنم. همچنین سیستم‌های الکترونیکی و سامانه جدید در جهت نظارت و شفاف سازی عملکرد بسیار چشمگیری داشته اند. با تحقق شفافیت کسانی که با صحت و سلامت کار می‌کنند می‌توانند در یک فضای رقابتی سالم از خدمات ارائه شده سازمان‌ها استفاده کنند. سامانه جامع گمرکی، بیشتر شدن نظارت ستاد مرکزی گمرک و شفافیت‌سازی کارها در گمرکات مناطق، عوامل مهم جلوگیری از قاچاق هستند. به همین دلیل فراهم کردن بستر کار سالم، آسان‌تر و سریع‌تر شده است. در عین حال با کسانی که در فضای غیر معمول کار می‌کنند و سیستم اقتصادی را آلوده کرده اند، برخورد و اعمال قانونی خوبی صورت گرفته است. با توجه به تمام آنچه گفته شد عملکرد گمرک در ماه‌های اخیر رو به پیشرفت ارزیابی می‌شود.

در همین رابطه