رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

روحانی در دهمین نشست خبری

قاچاق در اقتصاد ایران نصف شده است

دهمین نشست خبری حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با اصحاب رسانه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی صبح روز دوشنبه آغاز شد. آخرین نشست روحانی 28 دی ماه سال گذشته برگزار شده بود.

21 فروردین 1396
کد خبر : 7864
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه شرایط زندگی مردم به لحاظ سیاسی و اقتصادی طبق همه مراکز آمار رسمی کشور و جهانی بهتر از حدی بود که در آغاز سال پیش‌بینی می‌کردیم گفت: اولین دغدغه دولت زندگی افراد کم در آمد است. او در ابتدای نشست خبری خود تاکید کرد: «احساس می‌کنیم با رهنمودهای رهبری و حمایت مردم، دولت در دستیبابی به برخی اهداف خود موفق بوده است.»

- اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوق بگیران، بازنشستگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مجموع چهار سال دولت یازدهم دریافتی‌شان به دو برابر یا بیش از آن افزایش یافته است.

-امسال برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد حداقل حقوق به دریافتی آنها اضافه می‌شود که رقمی بین 180 تا 200 هزار است و در مجموع دولت یازدهم حقوق همه افراد کم درآمد حداقل به دو برابر افزایش یافته است.

-همه ساله افرادی که دارای حقوق و دستمزد بوده‌اند اضافه حقوقشان بیش از تورم سالیانه بوده است. در گذشته هیچ وقت اینطور نبوده است که اگر به طور مثال تورم 10 درصد است حقوق و مستمری حقوق‌بگیران 14 درصد اضافه شود. ما این مسأله را از بودجه سال 93 تا به حال در نظر گرفته و انجام داده‌ایم.

-کشاورزان جزو افراد پردرآمد نیستند، بعضی از آنها حتی جزو اقشار کم‌درآمد هستند. در دولت یازدهم وضع آنها نسبت به گذشته بهتر شده است.

-در سال 91، 800 میلیارد تومان پول گندم به کشاورزان پرداخت شده، در حالیکه پرداختی سال 95 به آنها حدود 15 هزار میلیارد بوده است. کشاورزان همان اقشار جامعه زحمتکشمان هستند که بزرگترین خدمت را به جامعه ارائه می‌کنند و امنیت غذایی ما را تأمین می‌کنند.

-پولی که برای گندم به کشاورز می دهیم با قیمت در بازار بین‌المللی خیلی متفاوت است و تقریبا دو برابر است. ما ‌۱۳۰۰ تومان از کشاورز می‌خریم در حالی که بازار بین المللی قیمت  ۷۰۰ تومان است.

- تراز تجاری ما در مواد غذایی در سال 92 منهای 8.1 بوده در حالی که در سال 95 تراز تجاری ما منهای 2.6 است. -در سال 92 تولیدات کشاورزی ما حدود 97 میلیون تن بوده و سال 95 به 118 هزار تن افزایش پیدا کرده یعنی مجموعاً 21 میلیون تن تولید مواد غذایی در کشور افزایش پیدا کرده است.

- افزایش تولید مواد غذایی هم به معنای بهتر شدن شرایط کشاورزان و دامداران است و هم به معنای خودکفایی ما در این حوزه‌ها است.

- بیشترین توجه این  دولت به دو حوزه سلامت و محیط زیست بوده است. برای اولین بار در ایران همه مردم و حاشیه‌نشین‌ها تحت پوشش بیمه درمانی و خدمات درمانی قرار گرفته‌اند. این دولت،‌ دولتی است که به فکر مستضعفین بوده است.

- تخت‌های بیمارستانی که برای هر بیماری در نظر گرفته شده 21 هزار تخت بیمارستانی است. وزیر بهداشت گفته‌اند که ممکن است تا آخر دوره به 23 تا 24 هزار تخت هم افزایش پیدا کند.

- 21 هزار تخت بیمارستانی یعنی یک چهارم کل تخت‌های بیمارستانی در کل تاریخ. الان یک چهارم افزایش تخت‌های بیمارستانی کل کشور به معنای توسعه امکانات کشور برای درمان بیماران است.

- توجه دولت به روستاهایی که نیازمند به امکانات بیشتری هستند معطوف بوده است. تمام روستاهایی که از آغاز، قبل و بعد از انقلاب گازکشی شده‌اند حدود 14 هزار روستا بوده است؛ اما در این دولت 9 هزار روستا گازکشی شده است.

-تمام روستاهایی که بیش از 10 خانوار بودند امروز دارای برق هستند. من از وزیر نیرو پرسیدم آیا استثنایی هم وجود دارد؟ ایشان پاسخ دادند به جز 8 روستا مابقی روستاهای بالای 10 خانوار همگی دارای برق هستند.

- 5 هزارو 200 روستا در این دولت دارای آب بهداشتی شدند و این به معنای کمک به اقشار کم‌درآمد است.

- 25 هزار روستای ما به اینترنت وصل شده است. یکی از افتخارات این دولت این است که با وجود افزایش کیفیت اینترنت قیمت آن را بالا نبرده است.

- در حوزه اقتصادی و رفاه مردم و به طور خاص در مورد موضوع یارانه که برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده است، دولت تلاش کرده است برنامه یارانه را در چارچوب قانون اجرا کند و بخشی از یارانه را به حوزه‌های پراهمیت از جمله کشاورزی و درمان برده است که به معنای استفاده صحیح از یارانه است.

-دادن یارانه یکسان به همه آن‌طور که باید مطلوب نیست و بهتر است که اقشار آسیب‌پذیر یارانه بیشتری بگیرند و ما برای این مساله از سال گذشته در حال برنامه‌ریزی هستیم و ان‌شاء‌الله یارانه نقدی اقشار کم درآمد طبق برنامه دولت اضافه خواهد شد.

- ما باید به جایی برسیم که مردم ما به یارانه نقدی نیازمند نباشند اما آیا این کار در چهار سال به نتیجه می‌رسد؟ به جای اینکه یارانه نقدی را اضافه کنیم آن را به بخش‌های دیگر از جمله بخش‌های تولیدی و خدماتی بردیم.

-باید همه مردم مشغول به کار شده و بیکار نداشته باشیم. همه مردم باید درآمد کافی برای زندگی داشته باشند که این شرایط بدون فناوری، سرمایه گذاری، امنیت اجتماعی و فرهنگی امکان پذیر نیست. با آینده را سیاه کردن شغل درست نمی‌شود؛ نباید آینده را سیاه و تاریک کنیم. بعضی‌ها مانند ماشین دودی هستند و فقط دود پخش می‌کنند.

- باید فضا را امیدوارانه کرد. باید سرمایه جذب شود. به طور مثال تعدادی هواپیما به کشور آمد و به بعضی برخورد، ورود این هواپیماهای نو به برخی برخورد. ما درسال گذشته تا 4 میلیارد دلار برای گرفتن صندلی هواپیما به شرکت‌های خارجی می‌دادیم حالا چه اشکالی دارد که ما خودمان این هزینه را درکشور دریافت کنیم؟

- هنوز هم می‌گویم «والبانک و ما ادراک بانک»؛ بانک‌های ما درسال 95، 433 درصد بیشتر از سال قبل به مردم تسهیلات دادند که این رقم خوبی است. آن‌ها 430 هزار میلیارد تومان به مردم تسهیلات دادند. قطعاً بانک‌ها کار خوبی در این راستا انجام دادند اما هنوز نیاز به تحول است.

-اقدامات دولت در زمینه نظام بانکی به صورت دستوری نبوده است چون در دولت قبل شاهد بودیم که اقدامات دستوری هیچ وقت عملیاتی نشد.

-این دولت اولین دولتی است که بدهی خود را پرداخت می‌کند. اما سایر دولت‌ها بدهی‌های خود را برای دولت‌های  بعدی می‌گذاشتند. در عین حال سرمایه بانک‌های دولتی تقریباً دو برابر شده است.

-به دنبال پایین آوردن تورم از بانک ها خواستیم تسهیلاتی با نرخ سود کمتر ارائه کنند. برای این کار خود به خود سود سپرده پایین می آمد و کاری که ما انجام دادیم این بود که سود بین بانکی را پایین آوردیم که در نتیجه آن سود تسهیلات نیز پایین آمد.

-تورم ۴۵ درصد در دولت ما تک‌رقمی شد چرا که ما از روز اول برنامه‌ریزی و کار خود را درست انجام دادیم و توانستیم تورم را به تدریج کاهش دهیم. در زمان انتخابات وعده دادیم که رشد منفی اقتصادی را مثبت خواهیم کرد و در سال ۹۳ توانستیم به رشد ۶.۸ درصدی برسیم و برای اولین بار بعد از سال‌ها سند چشم انداز مقام معظم رهبری در طول ۱۲ سال گذشته رشد اقتصادی را بالا بردیم. تورم تک‌رقمی از آسمان نازل نشده است.

-یارانه‌ای که دولت به کشاورزها می دهد و نیز در زمینه درمان، مردم در بیمارستان ها به جای 37 درصد،  6 درصد و در روستاها 3 درصد می دهند، به معنای استفاده صحیح از یارانه است؛ البته یک مقدار یارانه نقدی است که پرداخت می شود و در این زمینه به طور کلی دولت باید تابع قانون باشد، چراکه معتقدیم هر آنچه در چارچوب قانون توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده را این دولت اجرا و عملی خواهد کرد.

-وقتی سود تسهیلات بالا باشد کار برای بنگاه های اقتصادی سخت می شود. پس یکی از تحولاتی که باید اتفاق افتد، پایین آوردن سود تسهیلات بانکی بخصوص در حوزه تولید است و در این زمینه دولت برای بخش های تولیدی، سوبسید پرداخت می کند.

-در دولت یازدهم در مبارزه با فساد و قاچاق حرکت‌های بزرگی را دنبال کردیم، به طوری که قاچاق 25 میلیارد به 15 میلیارد رسید و احتمال می‌دهم اکنون نیز این رقم حدود 10 تا 12 میلیارد باشد؛ این یعنی قاچاق تقریباً نصف شده که این حرکت باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

-ما 2 میلیون و 700 هزار بیکار داریم که 400 – 500 هزار نفر هم به آن اضافه شده است،‌زیرا حدود یک میلیون و 2000 هزار نفر تقاضای کار داشته اند که فقط 600  هزار نفر آنها توانستند کار پیدا کنند.

-ما تلاش داریم امسال بالای 700 هزار شغل خالص ایجاد کنیم که البته درست کردن شغل پایدار هم کار ساده ای نیست. در این دوران هم بیکاری بیشتر شده است و هم اشتغال خالص خیلی بوده است، ‌ولی باید کار خیلی بیشتری انجام شود تا بتوانیم به تاکیدات رهبری در زمینه ایجاد اشتغال دست پیدا کنیم که البته هم مردم،‌نهادها و قوای دیگر باید به کمک ما بیایند.

-حدود سه هزار شرکت دانش بنیان،‌ 90 هزار شغل ایجاد کرده اند که درآمد آنها حدود 3 هزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده است. در حوزه ارتباطات هم در سال گذشته 100 هزار شغل در زمینه ICT به وجود آمده است که البته ما باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه