رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران مطرح کرد

تلاش برای ایجاد بازار مشترک میان کشورهای اسلامی

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران معتقد است: بازارهای مشترک، یک تجربه موفق در دنیا به شمار می‌آیند و نمونه‌ای از توفیقات آن‌ها را می‌توان در عملکرد بازار مشترک اروپا و کشورهای عضو آسه‌آن دید.

26 فروردین 1396
کد خبر : 7914
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، روسیه را دروازه ورود به اوراسیا عنوان کرد و مذاکرات اقتصادی با این کشور را بسترساز ایجاد ظرفیت‌های تازه اقتصادی برای استان‌های خراسان دانست.

غلامحسین شافعی در جمع خبرنگاران در مشهد، درباره نتایج سفر هیات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به روسیه و سهم بخش خصوصی در همکاری‌های راهبردی دو کشور گفت: در سفر رئیس‌جمهور به روسیه که یکی از شرکای تجاری ایران به‌حساب می‌آید، 14 سند همکاری به امضا رسید. یک مورد از این اسناد مربوط به اتاق بازرگانی بود. همچنین در خصوص مسائل بانکی و بیمه‌ای نیز مذاکرات خوبی میان دو کشور انجام گرفت.

شافعی بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریای خزر، توسعه همکاری‌های ترانزیتی و موضوع تسهیل در صدور ویزای تجاری را از دیگر مباحثی برشمرد که حول آن‌ها با طرف‌های روسی بحث و گفتگو صورت گرفته است و در این خصوص توضیح داد: نظر به توسعه ارتباطات ما در بخش حمل‌ونقل با کشورهای هند و چین، موضوع توسعه بخش ترانزیت میان ایران و روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و در همین رابطه، بحث تسهیل در صدور ویزای تجاری نیز مطرح شد.

وی تأکید کرد: موقعیت جغرافیایی ایران و روسیه در توسعه صادرات ایران تأثیر قابل‌توجهی دارد و درمجموع این جنس تعاملات، به ارتقای روابط تجاری ایران و کشورهای اوراسیا کمک خواهد کرد. در این راستا رئیس‌جمهور مأموریت‌های تازه‌ای برای اتاق بازرگانی در این حوزه تعریف کردند که مجدانه از سوی پارلمان بخش خصوصی، دنبال خواهد شد.

رئیس اتاق مشهد، انجام این دست مذاکرات با کشورهای منطقه را بسترساز ایجاد فرصت‌های مناسب، به‌ویژه برای استان‌های خراسان و خطه‌های شمالی کشور دانست و خاطرنشان کرد: در تلاشیم با توجه به بستری که شکل‌گرفته، پیوند ویژه‌ای را میان اتاق‌های بازرگانی استان‌های خراسان ایجاد کنیم که محوریت آن با خراسان رضوی خواهد بود و این اتاق عهده‌دار شماری از مسئولیت‌هایی خواهد شد که توسعه روابط خارجی میان ایران و روسیه را دنبال می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه به برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: در این اجلاس مجدداً موضوع تأسیس بازار کشورهای اسلامی، موقعیت ممتاز خراسان رضوی و ظرفیت‌های بهینه این خطه برای نقش‌آفرینی در بازار مذکور مورد تأکید قرار گرفت.

شافعی یادآور شد: بازارهای مشترک، یک تجربه موفق در دنیا به شمار می‌آیند و نمونه‌ای از توفیقات آن‌ها را می‌توان در عملکرد بازار مشترک اروپا و کشورهای عضو آسه‌آن دید؛ اما درحالی‌که کشورهای اسلامی و اعضای اکو، بیش از نیمی از ثروت جهان را در اختیاردارند، حجم مبادلات درونی آن‌ها به 15 درصد تجارت جهان می‌رسد و برآورد می‌شود که این میزان  قابلیت ارتقا دارد.

وی حذف عوارض و تعرفه‌های گمرکی را از مزایای شکل‌گیری این بازار برشمرد و بیان کرد: یکی از پیشنهادت ما در این اجلاس، برگزاری دوره بعدی آن به میزبانی خراسان رضوی بود که مقرر شد تا در جلسه بعدی هیات مدیره، موردبحث و بررسی قرار گیرد.

شافعی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص ارزیابی وی از کارنامه اقتصادی دولت یازدهم نیز، عنوان کرد: دولت در بسیاری از زمینه‌ها موفق عمل کرده اما در برخی مسائل نیز توقعات را برطرف نکرده است. یکی از نمونه‌های بارز، عدم کامیابی دولت در بخش کوچک‌سازی بوده و از این منظر، همچنان ساختار عیالواری خود را حفظ کرده است.

وی یکی دیگر از نقاط ضعف در عملکرد دولت را در حوزه خصوصی‌سازی عنوان کرد و توضیح داد: در این حوزه موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها اندک بوده است اما متقابلاً در کنترل و مهار تورم و همچنین ثبات اقتصای، اقدامات مثبت زیادی انجام گرفت. در مورد نوسانات نرخ ارز نیز نسبت به گذشته وضعیت بهتری را تجربه کردیم.

وی یادآور شد: به دولت انتقادات زیادی وارد است اما باید شرایطی که دولت یازدهم در آن کار خود را کلید زد، در نظر گرفت. در آن برهه، ما خیلی پایین‌تر از صفر بودیم و اگر حالا به صفر هم رسیده باشیم، باید عملکرد این بخش را مثبت عنوان کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران متذکر شد: زخم‌های عمیق اقتصاد ایران با پانسمان برطرف نمی‌شود و لازم است در کنار اقدامات اورژانسی، به برنامه‌ریزی بلندمدت نیز توجه شود، بنابراین می‌توانیم بگوییم در برخی بخش‌ها دولت خوب عمل کرده و در بعضی حوزه‌ها، اقدامات صورت گرفته، اقناع‌کننده نبوده است.

در همین رابطه