رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

واعظی گفت:

حوزه ICT راه نجات کشور از بیکاری است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است با توجه به محدودیت شغل دولتی و نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه صنعت برای ایجاد اشتغال، تنها راه حل رفع مشکل بیکاری در کشور حرکت به سمت توسعه ICT و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

31 فروردین 1396
کد خبر : 8009
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمود واعظی چهارشنبه شب در بازدید از دانشگاه رازی کرمانشاه و دستاوردهای این دانشگاه در حوزه ICT، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت از زمان شروع به کار آن همواره ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی بوده است.

وی با بیان اینکه هر زمان بحث اشتغال در کشور مطرح می‌شود همه ذهن‌ها معطوف به شغل دولتی می‌شود، اظهار کرد: قطعا بزرگ شدن دولت به نفع مردم و اقتصاد آنها نیست و به طور طبیعی هرچقدر که دولت بزرگتر شود، رقیب سرسخت‌تری برای بخش خصوص شده و امکان رشد و فعالیت این بخش را عملا غیرممکن می‌کند.

واعظی افزود: تجربه ثابت کرده که دولت‌های کوچکتر قدرت نظارت و عملکرد بهتری داشته و اقتصاد این کشورها نیز با فعالیت بیشتر بخش خصوصی پویاتر بوده و به همین علت نمی توان به ایجاد اشتغال دولتی دل بست.

وی افزود: از طرفی به ایجاد اشتغال در بخش صنعت نیز با توجه به حجم عظیم سرمایه مورد نیاز نباید امیدوار بود، زیرا دولت چنین سرمایه ای در اختیار ندارد. بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری های عظیم این حوزه باید خیلی قویتر شود و این کار به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد.

واعظی تصریح کرد: اشتغال بخش کشاورزی نیز با توجه به محدودیت منابع آب و خاک، عملا نقطه اتکای قوی نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: با توجه به این شرایط چاره ای نمی ماند جز اینکه به سمت توسعه شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که خالق ایده و خدمات هستند پیش برویم و می توان گفت اشتغالزایی در این حوزه عملا با سایر بخش ها قابل مقایسه نیست.

واعظی با بیان اینکه در گذشته شرکت های بزرگ دنیا را شرکت های بانکی، نفتی و بیمه‌ای تشکیل می‌دانند، گفت: این درحالیست که امروزه بزرگترین شرکت های دنیا اغلب در حوزه IT و ICT فعالیت می‌کنند و آنچه که امروز خلق ثروت می‌کند نرم‌افزارها هستند.

وی با اشاره به توان علمی و وجود نیروهای متخصص در این زمینه در کشور، گفت: بهترین پژوهشگران و مدیران شرکت های بزرگ دنیا در حوزه ICT جوانان ایرانی هستند و از این سرمایه‌ها در کشور کم نداریم و باید از این ظرفیت در راستای ایجاد اشتغال و خلق ثروت استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در همین راستا با قاطعیت از تمامی کسب و کارهای دانش بنیان در این حوزه حمایت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون همه زیرساخت های ICT در استان کرمانشاه آماده است، گفت: طی سالهای اخیر پهنای باند استان یازده برابر شده و تا چندماه آینده هر 28 شهر استان زیر پوشش نسل سوم تلفن همراه می رود.

واعظی افزود: با این شرایط در حال حاضر مشکلی برای راه اندازی کسب و کارهای الکترونیک در استان وجود ندارد و همه باید دست به دست هم دهیم تا بازار این حوزه در استان رونق بگیرد.

در همین رابطه