رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

نایب رئیس اتاق ایران در جریان سفر به ترکمنستان مطرح کرد

پیشنهاد تاسیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران در جریان سفر به ترکمنستان که با همراهی هیاتی تجاری صورت گرفت، خواستار گسترش همکاری های نمایشگاهی ایران و ترکمنستان شد.

31 فروردین 1396
کد خبر : 8012
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات اقتصادی و تجاری ایران به سرپرستی محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران به ترکمنستان سفر کرد و وزیر امورخارجه کشرمان را همراهی کرد. این سفر با حضور هیات سیاسی و اقتصادی انجام شد.

نایب رئیس اتاق ایران در جریان این سفر که به همراه هیات تجاری انجام شد، دیدارهایی با رئیس اتاق بازرگانی ترکمنستان و رییس اتحادیه صنعتگران و بازرگانان این کشور داشت.

محمدرضا انصاری در جریان این دیدارها پیشنهاد تاسیس اتاق مشترک میان دو کشور را ارائه داد و خواستار گسترش همکاری های نمایشگاهی ایران و ترکمنستان شد.

در جریان این سفر همچنین همایش تجاری مسترک ایران و ترکمنستان با حضو هیات تجاری ایران برگزار شد.

رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان در این همایش گفت: ایران یکی از شرکای اصلی ترکمنستان بشمار می رود چراکه دو کشور از لحاظ فرهنگی روابط نزدیکی با هم داشته و دارند. هر دو کشور از لحاظ منابع زیرزمینی دارای ذخایر غنی هستند. در زمینه انرژی، حمل و نقل، کشاورزی و تجارت همکاریهای خوبی میان دو کشور برقرار شده و این روابط در حال توسعه است اما پیشرفت در این روابط نیاز به تلاش بیشتر بخش های دولتی و خصوصی دارد.

این مقام ترکمنستان ادامه داد: رییس جمهور ترکمنستان توجه زیادی به همکاریهای فیمابین دو کشور دارد. اراده سیاسی از سوی مسوولان عالی رتبه دو کشور برای توسعه همکاریها وجود دارد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این همایش مشترک گفت: ما در بیست و پنجمین سال روابط سیاسی دو کشور هستیم. ایران اولین کشوری بود که جمهوری های تازه استقلال یافته را به رسمیت شناخت. اگرچه روابط ما بسیار قدیمی تر از روابط سیاسی مان است. ما روابط خویشاوندی داریم و پیشرفت، رفاه، امنیت و توسعه ترکمنستان را مانند پیشرفت رفاه، امنیت و توسعه ایران می دانیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی و دولتی ایران و ترکمنستان می توانند شرکای قابل اعتمادی برای یکدیگر باشند.

ظریف افزود: ظرفیت های مختلفی برای همکاری وجود دارد. همکاری در ساخت پالایشگاه، پروژه های عظیم پتروشیمی بصورت مشترک، خودداری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده برای عرضه به بازارهای بین المللی می تواند محور همکاری های آینده باشد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که مهمترین قدم در توسعه مراودات بخش های خصوصی دو کشور تسهیل در نقل و انتقال های بانکی است.

دادایف، رییس اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان در این همایش گفت: در حال حاضر بسیاری از کالاهایی که از ایران وارد می کردیم، در ترکمنستان تولید می شود. حمایت دولت از بخش خصوصی مطلوب است و امکانات زیادی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه راهسازی علاقه داریم پیشنهادات شما را دریافت کنیم. همچنین در زمینه کشاورزی امکانات زیادی داریم. در زمینه آبیاری مزارع از تکنولوژی ایران استفاده می کنیم. همچنین در بخش فولاد هم علاقمند به همکاری هستیم.

محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران نیز در این همایش تجاری گفت: متاسفانه سطح روابط ایران و ترکمنستان پایین است که امیدواریم با تلاش هایی که صورت گرفته شاهد افزایش سطح مناسبات بین دو کشور باشیم. پتانسیل کار میان دو کشور خیلی بیش از سطح فعلی است.

انصاری تاکید کرد: در دوران پس از تحریم که دروازه ها برای ما باز شده است، علاقمند به گسترش روابط با ترکمنستان هستیم.

در همین رابطه