رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در همایش ایران و ویتنام در هوشی‌مین مطرح کرد

ظرفیت بالای ایران و ویتنام برای سرمایه‌گذاری مشترک

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در همایش ایران و ویتنام اعلام کرد: موقعیت ممتاز و امتیازات جغرافیایی ایران و ویتنام، موضوع سرمایه‌گذاری مشترک در ایران و ویتنام را توجیه‌پذیر می‌کند.

01 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8021
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات تجاری ایران که به ریاست غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران به ویتنام سفر کرده است، در همایش تجاری ایران و ویتنام شرکت کرد.

غلامحسین شافعی در این همایش که در شهر هوشی‌مین برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و از فرصت‌های همکاری مشترک دو کشور سخن گفت.

متن کامل سخنرانی رئیس اتاق ایران را می‌خوانید:

ریاست محترم اتاق بازرگانی هوشی‌مین؛ جناب اقای  وُو تن تان (VO Tan Thanh) و حضار ارجمند؛

تمایل دارم مراتب خرسندی خود و همراهانم را از حضور در کشورِ دوست، ویتنام و در این جمع پرشور فعالان اقتصادی دو کشور اعلام نمایم. سفر روسای جمهور دو کشور و حضور نمایندگان محترم مجلس ایران در این هیات، بیانگر عمق روابط دوجانبه ایران و ویتنام و نشان دهنده اراده جدی دولتمردان و مسئولین عالی در توسعه مناسبات همه جانبه می باشد. امسال را می توان آغاز فصلی جدید و بهاری نو در توسعه روابط فی‌مابین بخصوص در روابط اقتصادی و تجاری ایران و ویتنام دانست، با توجه به ملاقات های روز گذشته  با عالی ترین مقام ویتنام و وزاری محترم صنعت و کشاورزی، حضور هیات ایرانی را در هوشی مین قطب اقتصادی ویتنام، را می توان نقطه عطفی برای تحلیل و ارزیابی چگونگی توسعه روابط و مبادلات دو کشوردانست.

آقایان و خانم ها؛

«نگاه به شرق»؛ سیاست راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است که دولت محترم جناب آقای دکتر روحانی نیز به آن اهتمام ویژه داشته و در فضای پساتحریم هم، همچنان آن را با قوت دنبال نموده است. بخش خصوصی ایران نیز با جدیت و علاقه مندی بسیار به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با شرق، ازجمله کشور دوست؛ ویتنام نگاه می کند.

حضار محترم؛

عضویت ویتنام و ایران در بلوک های مهم اقتصادی منطقه ای چون اتحادیه اقتصادی آسه آن (ASEAN) و پیمان ترانس- پاسفیک (TPP) و اکو، اهمیت توسعه تجارت دوجانبه را دو چندان می نماید. ویتنام از اعضای فعال و تاثیرگذار اتحادیه اقتصادی آ سه آن (ASEAN) است که می تواند فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به این اتحادیه که پنجمین قدرت اقتصادی دنیاست را فراهم نماید. از سوی دیگر؛ موقعیت منحصر بفرد جغرافیایی و اقتصادی ایران که در چهار راه ارتباطی جهان واقع شده است، فرصت بی بدیلی را برای ویتنامی ها فراهم می کند تا به بازار بزرگ 400 میلیونی منطقه دست یابند. ایران امن‌ترین و اقتصادی ترین مسیر دست یابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق را داراست، واقعیتی که مورد تایید و توجه بسیاری از کشورهای منطقه مانند هند و چین قرار گرفته و رقابت آنها را در خصوص سرمایه گذاری در این زمینه بدنبال داشته است.

موقعیت ممتاز و امتیازات جغرافیایی ایران و ویتنام، موضوع سرمایه گذاری مشترک در ایران و ویتنام را توجیه پذیر می‌کند. به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاری مشترک در ایران در صنعت پوشاک و کفش، می‌تواند ضمن انتقال تجربه و تکنولوژی ویتنامی‌ها، بازار بزرگ ایران و کشورهای اطراف را تامین کند. همچنین سرمایه گذاری مشترک در ویتنام در زمینه تولیدات نهایی محصولات پتروشیمی با تامین خوراک از ایران، فرصت حضور در بازار بزرگ آسه‌آن و کشورهای عضو پیمان ترانس- پاسفیک را مهیا می‌کند.

فعالان اقتصادی و تجار محترم؛

علیرغم اشتراکات و همسویی‌های ایران و ویتنام و باوجود ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و تجاری دو کشور، متاسفانه سطح روابط به هیچ وجه قابل قبول نیست. سهم ایران از بازار 148 میلیارد دلاری ویتنام، تنها 367 میلیون دلار و متقابلاً؛ سهم ویتنام از بازار 78 میلیارد دلاری ایران، تنها 18 میلیون دلار می باشد که با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهمتر پیشینه روابط، ارقام مذکور اصلاً درخور و شایسته نیست.

هدف گذاری کوتاه مدت 2 میلیارد دلاری روابط تجاری دو کشور، با ظرفیت های واقعی دو کشور همخوانی داشته و قابل دسترسی می باشند. بعنوان مثال ایران در بخشی از محصولات وارداتی و مورد نیاز ویتنام مانند مشتقات نفتی و قیر، محصولات پتروشیمی، انواع کودهای شیمیایی، آهن، فولاد و مس، با ارزش تقریبی 30 میلیارد دلار، از مزیت خوبی برخوردار بوده و جزء چند کشور اول تولیدکننده در جهان محسوب می گردد. متقابلاً ویتنام نیز می تواند بخشی از نیاز بازار ایران بخصوص در زمینه پوشاک و تولیدات نساجی و کفش، تجهیزات الکترونیکی و برخی از ماشین آلات را تامین نماید.

همکاری های آموزشی، محصولات کشاورزی، مواد غذایی و خشکبار، بهداشت و درمان، و توریسم از دیگر زمینه های دارای مزیت برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دوجانبه است.

عالیجنابان؛

در پایان امیدوارم  با توجه به  اراده جدی موجود از سوی عالی ترین مقامات دو کشور و استقبال بخش های خصوصی طرفین، بتوانیم شاهد توسعه روابطی مستحکم بین ایران و ویتنام و شکوفایی روابط اقتصادی در زمینه های کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، صنعت، انتقال تکنولوژی صنایع غذایی، شیلات و سرمایه گذاری مشترک  فی مابین باشیم.

اینجانب به نمایندگی از بخش خصوصی ایران، آمادگی کامل فعالان اقتصادی را برای نقش آفرینی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه اعلام می دارم و در همین راستا تاسیس اتاق مشترک ایران و ویتنام را در دستور کار اتاق ایران قرار می دهیم.

از توجه شما سپاسگزارم.

موضوعات :
در همین رابطه