رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عضو هیات رئیسه اتاق ایران خواستار شد

دولت در واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به دنبال اشتغالزایی باشد نه درآمدزایی

کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران، طرح‌های نیمه‌تمام را ظرفیتی برای اشتغالزایی دانست و از دولت خواست تا در واگذاری آن به بخش‌خصوصی نگاه درآمدی نداشته باشد.

03 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8043
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجاه و نهمین نشست حلقه‌های مفقوده اقتصاد با حضور جمعی از مسئولان اقتصادی و اساتید دانشگاه در استان کرمانشاه برگزار شد.

ارائه پیشنهاد مشخص در خصوص موضوع تقسیم‌کار ملی برای جهش در تولید داخل و افزایش اشتغال در راستای اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» و بررسی راهکارهای افزایش اشتغال و کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال جاری دو دستور کار مهم این نشست بود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این نشست با اشاره به سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» اظهار داشت: باید راهکارهایی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی و مقابله با سیل بیکاری در کشور اتخاذ و عملیاتی شود.

کیوان کاشفی به موضوع تقسیم‌کار ملی در راستای افزایش اشتغال و جهش در تولید داخل اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل موجود، روند نامناسب خصوصی‌سازی در کشور است که البته پیشنهاداتی برای بازگرداندن واحدهای بزرگ به چرخه تولید، ایجاد وحدت و مطلع شدن دستگاه قضایی و نظارتی از فرآیند خصوصی‌سازی داریم.

رئیس اتاق کرمانشاه با ارائه پنج راهکار در راستای تقسیم‌کار ملی برای افزایش اشتغال و تولید گفت: در بحث خصوصی‌سازی حالت دوسویه‌ای وجود دارد، از طرفی با عده‌ای مواجه هستیم که تنها به دنبال کسب منفعت هستند و از سوی دیگر با برخی تنگ‌نظری‌ها از سوی دستگاه‌ نظارتی و دولت مواجه هستیم.

کاشفی در ادامه خواستار تفویض اختیارات دولت در صادرات شد و تصریح کرد: در بازارهای آن‌سوی مرز باید تقاضا ایجاد کنیم و صادرات را تقویت کنیم.

وی استفاده از فاینانس را بزرگ‌ترین منبع تأمین مالی در کشور دانست و گفت: متأسفانه هم‌اکنون فقط دستگاه‌های دولتی از فاینانس استفاده می‌کنند و پیشنهاد مشخص ما این است که بر اساس تضامین و چارچوب خاص بخش‌خصوصی نیز بتواند از فاینانس استفاده کند تا هم ازنظر تکنولوژی و هم سرعت کار پیشرفت قابل‌توجهی را شاهد باشیم.

کاشفی به مشکل سیستم بانکی کشور اشاره و بیان کرد: فلسفه شکل‌گیری صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاری در بخش‌خصوصی است اما بخش دولتی در حال استفاده از سازوکار و نحوه عملکرد آن است و انتظار داریم که در این زمینه بازنگری صورت بگیرد.

رئیس اتاق کرمانشاه از وجود 500 هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام در دولت خبر داد و افزود: از این میزان 120 هزار میلیارد تومان قابل‌واگذاری است و 700 هزار شغل می‌تواند ایجاد کند. از طرفی بخش خصوصی نیز برای مشارکت در این حوزه آمادگی دارد.

وی بیان کرد: دولت باید در واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی به دنبال کسب درآمد نباشد بلکه اهلیت و توانمندی در ایجاد شغل را ملاک قرار دهد.

کاشفی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه در طول تاریخ با مشکل بیکاری مواجه بوده، گفت: رفع معضل بیکاری نیازمند پیگیری و ممارست، همدلی و همراهی دستگاه‌های استان است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران بیان کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم بی‌اهمیتی به اسناد بالادستی و مطالعاتی است که باید موردبازنگری قرار گیرد.

از ظرفیت نمایندگان برای اخذ امتیازات استفاده کنیم

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: ارائه راهکارهای اساسی برای رونق اشتغال و اقتصاد در استان ضروری است.

جهانبخش شُکری در ادامه بیان کرد: در بحث افزایش اشتغال و رونق اقتصادی مصوبات خوبی داریم اما متأسفانه اجرایی نمی‌شود لذا پیگیری هدفمند مصوبات برای رسیدن به نتیجه مطلوب پیشنهاد می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: دولت باید بپذیرد که کرمانشاه استانی توسعه‌نیافته است و ما نیز باید از ظرفیت نمایندگان استفاده کنیم و امتیازات خاص برای استان بگیریم.

شکری مطالبه گری را اصلی مهم در مسیر توسعه و رونق اقتصادی دانست و گفت: برخورد با تنگ‌نظری‌ها، ارائه برنامه و راهکار اساسی به مدیر ارشد استان برای رفع بیکاری، استفاده از ظرفیت جراید و اصلاح فرهنگ کار ازجمله راهکارها برای رونق تولید و اقتصاد است.

وی بیان کرد: برگزاری مراسم گلریزان برای کمک به واحدهای ورشکسته استان می‌تواند راهکاری مؤثر و ارزشی باشد.

تشکیل کمیته بحران با اختیارات گسترده راهکاری مؤثر برای اشتغال‌زایی و کمک به رفع بیکاری است

دبیر مرکز مطالعات اتاق کرمانشاه با اشاره به موضوع اشتغال اظهار داشت: متأسفانه عمق اقتصادی این استان در هیچ حوزه‌ای آن‌قدر نبوده که در برابر تکانه‌ها مقاوم بوده و کمتر آسیب‌دیده باشد.

ناصر گُلی اقتصاد مقاومتی استان کرمان را نمونه‌ای موفق از اقتصاد مقاوم در برابر تکانه‌های اقتصادی دانست و گفت: جذب گردشگر یکی از راهکارهای رونق اقتصادی اما این مهم در کرمانشاه نادیده گرفته‌شده است.

گُلی به ظرفیت مرزهای استان کرمانشاه اشاره و بیان کرد: متأسفانه ما جز توان حمل‌ونقل، هیچ صنایع تبدیلی صادراتی از مرزها نداریم و عملاً مرزهای ما گلوگاه خروج کالای دیگر استان‌ها است.

وی بابیان اینکه معضل بیکاری در شهرستان‌های استان به‌ویژه جوانرود پررنگ‌تر است، گفت: جوانرود می‌تواند قطب گردشگری باشد اما آمار بیکاری بالایی دارد.

دبیر مرکز مطالعات اتاق کرمانشاه تشکیل کمیته بحران یا متخصصان ملی با اختیارات گسترده را به‌عنوان راهکاری مؤثر برای اشتغال‌زایی و کمک به رفع بیکاری پیشنهاد کرد و گفت: در دنیای امروز بازار کار تخصصی‌شده اما جوانان ما تخصص و مهارت موردنیاز بازار کار را ندارند.

وی ارتقا کیفیت تولیدات استان، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، به‌روز شدن مدیران تولید و فعالان اقتصادی، عدم تمرکز بیش‌ازحد به کشور عراق و وارد رقابت بین‌المللی شدن، توسعه کار تیمی و مقابله با فردگرایی، تشکیل کاریابی‌ها در دانشگاه و مطالبه نیروی کار در دانشگاه، راه‌اندازی نهضت توسعه‌گرایی در بخش کشاورزی و صنعت و استفاده بهینه از فضای مجازی برای تحول فرهنگی در استان را ازجمله راهکارها بیان کرد.

لزوم تشکیل کارگروه‌های مشخص در راستای بهبود فضای کسب‌وکار و تأمین مالی استان

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در بحث تقسیم‌کار ملی پیشنهاد می‌شود که چند کارگروه مشخص تشکیل شود.

مختار احمدیان بابیان اینکه کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری را دارد، افزود: تشکیل کارگروه‌های مشخص در بحث بهبود فضای کسب‌وکار، تأمین مالی و... مؤثر خواهد بود.

احمدیان بیان کرد: ساز و کار موردنیاز برای دریافت تسهیلات، کمک‌های فنی و اعتباری، مشوق‌های معنادار همچون معافیت مالیاتی و بیمه‌ای و تخفیف درب‌های زمین و آب و برق و گاز همگی در مرکز کشور مستقر است و در استان با محدودیت مواجه هستیم.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نرخ بالای سود تسهیلات گفت: امسال 20 میلیارد کمک فنی اعتباری به استان تخصیص یافت.

احمدی یادآور شد: در تقسیم‌کار ملی، تشکیل کارگروه‌ها با محوریت هر وزارتخانه می‌تواند اقدامی مؤثر باشد.

اتاق بازرگانی متولی ایجاد هلدینگ سرمایه‌گذاری در کرمانشاه شود

مشاور اتاق کرمانشاه به بیان راهکارهایی برای کمک به افزایش اشتغال در استان اظهار داشت: قریب به‌اتفاق پیمانکاران و افرادی که در پروژه‌های عمرانی و دیگر پروژه‌ها با دولت در ارتباط هستند و از دولت پول می‌گیرند درواقع طلبکار دولت‌اند اما باید بیمه و مالیات قانونی خود را به‌موقع به دولت پرداخت کنند.

فرشید نمامیان با ادامه توضیحات افزود: پیشنهاد می‌شود این پیمانکاران به همان اندازه که از دولت طلبکارند قانون به همان اندازه نیز اجازه دهد تا زمانی که مطالباتشان وصول نشده بیمه و مالیات به دولت نپردازند.

این استاد دانشگاه پیشنهاد کرد: اتاق بازرگانی متولی ایجاد یک هلدینگ سرمایه‌گذاری در استان شود و تمام پروژه‌هایی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود اتاق بازرگانی خریداری کرده و به سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند سهام بدهد.

نمامیان اضافه کرد: ایجاد هلدینگ سرمایه‌گذاری در استان با مسئولیت اتاق بازرگانی سبب افزایش ثروت استان و جذب ثروتمندان به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه می‌شود.

وی تدوین تقویم اقتصادی استان کرمانشاه را راهکاری عملیاتی و مؤثر در بهبود فضای اقتصادی و رونق و اشتغال دانست و گفت: این تقویم اگر متولی خاصی داشته باشد نتیجه مؤثر دارد و سال‌به‌سال کامل‌تر می‌شود.

مرزهای استان کرمانشاه صرفاً گلوگاه ترانزیت کالاهای تولیدی از دیگر استان‌ها نباشد

رئیس گروه مطالعات اقتصادی اداره کل اقتصاد و امور دارایی استان کرمانشاه اظهار داشت: شرایط استان ما بحرانی است و به‌تنهایی از عهده مشکل بیکاری برنمی‌آید.

عرفان یوسفی به نرخ 22 درصدی بیکاری استان کرمانشاه اشاره و بیان کرد: قابیلت استان در حوزه گردشگری به دلیل برخورداری از موقعیت مرزی خوب است و سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت و درمان به‌واسطه هم‌جواری با کردستان عراق راهکارهایی مؤثر برای برون‌رفت از مشکلات است.

رئیس گروه مطالعات اقتصادی اداره کل اقتصاد و امور دارایی استان کرمانشاه خواستار استفاده مؤثر از ظرفیت مرزهای استان شد و گفت: مرزهای ما نباید گلوگاهی برای خروج کالاهای تولیدشده از دیگر استان‌ها شود بلکه باید خودمان بازارهای عراق را پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: مرزهای استان کرمانشاه مبادی خروجی برای کالاهایی است که از سایر استان‌ها تولید می‌شود اما سهم استان ما از صادرات تولیدات داخل استان کم است.

یوسفی همچنین خواستار توجه ویژه به ظرفیت سهم عمده بخش خدمات استان کرمانشاه در اشتغال‌زایی شد و گفت: با توجه به امنیت مطلوب استان، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق برای سرمایه‌گذاری از ظرفیت‌های استان ما استفاده کنند.

در همین رابطه