رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار در سفر به کردستان مطرح کرد

توانمندسازی روستاییان و بهبود فضای کسب‌وکار روستا، محور طرح توسعه پایدار روستایی ابرار

مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار در سفر به کردستان گفت: توسعه پایدار روستایی با تأکید بر توانمندسازی روستاییان و بهبود فضای کسب‌وکار روستا، یکی از برنامه‌های اصلی ابرار در مناطق روستایی محروم و کمتر برخوردار استان کردستان است.

19 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8318
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار در سفر به کردستان گفت: توسعه پایدار روستایی با تأکید بر توانمندسازی روستاییان و بهبود فضای کسب‌وکار روستا، یکی از برنامه‌های اصلی ابرار در مناطق روستایی محروم و کمتر برخوردار استان کردستان است.

علی‌اصغر خامنوی که به‌منظور بازدید از طرح توسعه پایدار روستایی کردستان به این استان سفر کرده بود در تشریح اهداف این سفر گفت: بازدید و ارزیابی از طرح توسعه پایدار روستایی شهرستان دیواندره، کمک به ایجاد صندوق‌های اعتباری خرد زنان و مردان در روستاهای هدف، جلب همکاری‌های ضروری و تشویق مشارکت سازمان‌های دولتی مرتبط با طرح‌ها و مبادله تفاهم‌نامه همکاری با آن‌ها و امکان‌سنجی اجرای برخی پروژه‌ها در روستاهای منتخب بخشی از اهداف ابرار در سفر به استان کردستان است. اعضای شورای راهبری توسعه روستایی ابرار نیز در این سفر خامنوی را همراهی می‌کردند.

خامنوی افزود: جامعه نیکوکاری ابرار در حوزه توسعه پایدار روستایی دارای الگوی موفقی است که بر توسعه انسانی، توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و توسعه منابع پایه استوار است و در نظر دارد این الگو را در سایر نقاط روستایی و کمتر برخوردار کشور اجرایی نماید. بدین منظور پس از انجام مطالعات میدانی و اسنادی،4 روستا در مناطق روستایی شهرستان‌های دیواندره استان کردستان، 4 روستای شهرستان قائن در خراسان جنوبی و 3 روستای شهرستان هیرمند سیستان و بلوچستان انتخاب شدند.

خامنوی توانمندسازی روستاییان و کمک به بهبود فضای کسب‌وکار روستا را هدف اصلی ابرار در طرح توسعه پایدار روستایی معرفی کرد و گفت: آسیب‌شناسی اقداماتی که در ذیل عنوان توسعه روستایی تاکنون در مناطق روستایی انجام‌شده است، ابرار را به رویکرد متفاوتی رساند که مبتنی بر توانمندسازی روستاییان است. در این طرح، تمامی پروژه‌ها با مشارکت روستاییان و با هدایت ابرار به انجام می‌رسد و ایجاد اشتغال و کارآفرینی در بستر توانمندسازی محقق می‌گردد.

به گفته مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار استان کردستان علی‌رغم وجود زیرساخت‌های اساسی سختی چون آب و برق یکی از محروم‌ترین و نابرخوردارترین استان‌های کشور است. این مسئله در مناطق روستایی این استان تشدید می‌شود.

خامنوی گفت: ابرار بر این نکته تأکید دارد که این طرح در مناطق محروم‌تر و نابرخوردارتر اجرا شود. بدین منظور در شورای راهبری توسعه روستایی ابرار شاخص‌هایی طراحی شده است. در این سفر از نزدیک از مناطق منتخب بازدید صورت گرفت. متاسفانه استان کردستان علی‌رغم برخورداری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های طبیعی و انسانی سرشار، وضعیت توسعه یافتگی مناسب و شایسته‌ای ندارد. به ویژه در مناطق روستایی استان مشکلات متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت و اشتغال وجود دارد.

خامنوی ضمن اعلام انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ابرار و صندوق کارآفرینی امید، افزود: جلب همکاری و هدایت منابع سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی به سمت مناطق روستایی یکی از اقدامات ابرار در اجرای این طرح است. در این راستا، مذاکراتی با صندوق کارآفرینی امید به انجام رسید که در نهایت به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری منجر گردید. بدین شیوه می‌توانیم منابع مناسبی را جهت توسعه اشتغال و کارآفرینی در روستاها تخصیص دهیم. نماینده استانی صندوق کارآفرینی امید در این بازدید نیز همراه ما بودند و از روستاهای منتخب ابرار بازدید داشتند.

به گفته خامنوی حفظ و توسعه منابع انسانی جزء مهم توسعه پایدار است؛ طرح شناسایی و اعطای بورس تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان مستعد به ویژه در مناطق محروم و نابرخوردار، یا عنایت به این مهم دنبال می‌شود. خامنوی ضمن تشریح جزییات بیشتر این طرح گفت: همزمان با اجرای طرح توسعه پایدار روستایی در این مناطق روستایی، تلاش می‌کنیم طرح حمایت تحصیلی را نیز در این مناطق اجرایی کنیم. ایجاد، توسعه و ارتقاء کیفیت فضاهای آموزشی مناسب اعم از مدرسه، کارگاه‌های آموزشی، مهدکودک‌ها و ...نیز از جمله اقدامات ابرار در موضوع توسعه انسانی است.

رئیس شورای راهبری توسعه روستایی ابرار گفت: ابرار با هدف ترویج امر خیر در میان فعالان اقتصادی و هدفمندسازی تلاش‌های ایشان در موضوع مسئولیت اجتماعی شکل گرفته است. اجرای تمامی طرح‌ها و پیشبرد فعالیت‌ها، منوط به مشارکت و همیاری فعالان اقتصادی در ابرار است. همواره تلاش کرده‌ایم زمینه‌های لازم برای تحقق این هدف را فراهم کنیم. به شکر خدا اکنون در زمینه حمایت تحصیلی از دانش آموزان و دانشجویان مستعد نیازمند و طرح توسعه پایدار روستایی، زیرساخت‌های لازم جهت گسترش فعالیت‌های ابرار به خوبی مهیا است. هر فعال اقتصادی با اعتماد به مثمر ثمر بودن کمک‌ها، می‌تواند نیت خیر خود را در محروم‌ترین و نابرخوردار ترین شهر و روستاهای کشور محقق نماید. پرهیز از کمک‌های مستقیم و اعانه‌ای که به دور از شأن انسان نیز است، ملاحظه مهم ابرار در هر فعالیتی است.

خامنوی ضمن تأکید بر همکاری داوطلبانه نمایندگان استانی ابرار در اتاق‌های سراسر کشور گفت: خوشبختانه هم‌اکنون سرمایه اجتماعی قابل‌توجهی از فعالیت‌های پیشین ابرار شکل گرفته است و شاهد همکاری مناسب و ارزشمند روساء و هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور هستیم. در این سفر هم نشستی با ریاست، هیئت رئیسه و اعضای هیات نمایندگان اتاق سنندج داشتیم. در این نشست ضمن تأکید بر مشارکت اتاق سنندج در طرح‌های مختلف ابرار، مقرر گردید ابرار در طرح‌های توسعه‌ای‌اش در استان کردستان از کمک تخصصی کمیسیون‌های متعدد اتاق سنندج استفاده کند. همچنین کارگروهی متشکل از اعضای علاقمند هیات نمایندگان جهت بحث و بررسی ابعاد مختلف طرح‌های توسعه روستایی و حمایت تحصیلی ماهیانه برگزار شود.

در همین رابطه