رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در همایش تجاری ایران و آفریقای جنوبی مطرح شد

مبادلات اقتصادی ایران و آفریقای‌جنوبی تناسبی با روابط سیاسی ندارد

سفیر آفریقای جنوبی در ایران معتقد است: رفع تحریم‌ها تأثیرات شگرفی بر اقتصاد ایران گذاشته است. حمله به ایران از طریق تحریم‌ها، تنها حمله به ایران نبود بلکه حمله به آفریقای جنوبی هم بود.

الهام گوهریان

خبرنگار
24 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8398
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری ایران و آفریقای جنوبی با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در اتاق ایران برگزار شد.

مدیر کشورهای عربی و آفریقایی اتاق ایران در این همایش با تأکید بر اهمیت رابطه با آفریقای جنوبی گفت: این کشور در حوزه آفریقا از کشورهای هدف ایران برای توسعه روابط اقتصادی است.

شهرام خاصی‌پور با اشاره به عضویت آفریقای جنوبی در سازمان‌ بریکس (قدرت‌های اقتصادی نوظهور) و سادک (مجموعه توسعه اقتصادی جنوب آفریقا) گفت: این کشور موقعیت مهمی در بازار آفریقا دارد و حضور در پیمان‌های منطقه‌ای با 250 میلیون نفر جمعیت فرصت بسیار خوبی برای این کشور فراهم کرده است.

خاصی‌پور با اشاره به شرایط ایران در منطقه خاورمیانه هم گفت: ایران با تولید ناخالص داخلی یک تریلیون دلاری، باثبات‌ترین کشور منطقه است و می‌تواند امکان دسترسی به بازار کشورهای همسایه را برای کشورهای دیگر فراهم کند.

مدیر کشورهای عربی و آفریقایی اتاق ایران روابط فرهنگی و سیاسی ایران و آفریقای جنوبی را خوب توصیف کرد و گفت: به‌رغم ظرفیت‌های فراوان برای توسعه روابط می‌بینیم که حجم روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور با حجم روابط سیاسی تناسبی ندارد.

خاصی‌پور با اشاره به هدف‌گذاری دو میلیارد دلاری روسای جمهور دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی تا سال 2021 گفت: این حجم از روابط باید توسط بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور محقق شود و اتاق‌های بازرگانی برای شناسایی زمینه‌های همکاری، رفع موانع و تسهیل ارتباط، تلاش کنند.

مدیر کشورهای عربی و آفریقایی اتاق ایران محصولات پتروشیمی، آهن و فولاد، صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، معدن، صنایع تبدیلی کشاورزی، صدور خدمات فنی و مهندسی، حمل و نقل دریایی، ترانزیتی و کشتیرانی را از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری میان ایران و آفریقای جنوبی برشمرد.

وی بر نقش مهم نمایشگاه‌ها در شناخت فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های اقتصادی تأکید کرد و از حضور هیات تجاری آفریقای جنوبی برای شرکت در نمایشگاه کشاورزی ایران در آیند‌ه‌ای نزدیک خبر داد.

مدیر کشورهای عربی و آفریقایی اتاق ایران مهم‌ترین چالش در روابط اقتصادی دو کشور را مسایل بانکی برشمرد و گفت: در اینجا از دولت‌ها و کمیسیون‌های مشترک دو کشور می‌خواهیم مکانیزم‌هایی را فراهم کنند که فعالان اقتصادی بتوانند به راحتی مبادلات تجاری خود را انجام دهند.

لزوم شناخت زمینه‌های همکاری میان ایران و آفریقای جنوبی

مدیر تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش تجارت و صنعت آفریقای جنوبی که در رأس هیاتی 20 نفره به اتاق ایران آمده بود، گفت: بر اساس اصول مشخص شده آفریقای جنوبی متعهد است مشارکت خود را با برادران ایرانی‌اش توسعه دهد.

سیما ساردها، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خودرو و زیرساخت را از حوزه‌های کاری افراد حاضر در هیات برشمرد و گفت: هدف ما از حضور در اتاق ایران شناخت زمینه‌های همکاری و نشان دادن علاقمندی تجار برای توسعه روابط با ایران است.

مدیر تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش تجارت و صنعت آفریقای‌جنوبی افزود: به‌رغم روابط دیپلماتیک خوب میان ایران و آفریقای جنوبی هنوز نتوانسته‌ایم گفته‌ها و تفاهمات میان دو کشور را عملیاتی کنیم.

ساردها با تأکید بر ایجاد فرصت‌های شغلی و از بن بردن فقر در ایران و آفریقای جنوبی گفت: ما از شما می‌خواهیم شریک ما باشید، چرا که اقتصادهای ما می‌توانند مکمل یکدیگر باشد. برای توسعه همکاری‌ها نخست باید ظرفیت‌های دو کشور به دقت شناسایی شوند.

وی با اظهار امیدواری نسبت به نتیجه مذاکرات میان فعالان اقتصادی دو کشور گفت: اعتقاد من این است که این نشست تجاری در زمان مناسبی برگزار شده؛ در زمانی که اقتصاد کشورهای ایران و آفریقای جنوبی در حال رشد هستند.

مدیر تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش تجارت و صنعت آفریقای جنوبی افزود: فعالان اقتصادی آفریقای جنوبی می‌خواهند روابطی پایدار، مفید و پرمنفعت برای هر دو طرف با همتایان ایرانی خود برقرار کنند تا در نهایت بتوانیم از ظرفیت‌های موجود برای بهینه‌سازی ظرفیت‌ها و توسعه دو کشور استفاده کنیم.

ساردها ابراز امیدواری کرد روابط خوب سیاسی دو طرف بتواند منتج به روابط خوب تجاری شود.

تأکید بر لزوم ایجاد اتاق مشترک ایران و آفریقای جنوبی

در ادامه همایش تجاری ایران و آفریقای جنوبی، سفیر آفریقای جنوبی در ایران مواردی را پیرامون راهکارهای افزایش همکاری‌های مشترک بیان کرد.

وایت‌هد با اشاره به اتمام زمان مأموریت خود در ایران گفت: از اقداماتی که به‌رغم میل باطنی نتوانستیم آن را عملی کنیم ایجاد  اتاق مشترک ایران و آفریقای جنوبی بود که باید در آینده نزدیک عملی شود.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران روابط ایران و این کشور  را رابطه‌ای «بسیار قدیمی» توصیف کرد و گفت: روابط دو کشور به گذشته‌های بسیار دور برمی‌گردد.

هد با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور آفریقای جنوبی به ایران گفت: در آن سفر حمل و نقل و ترانزیت به عنوان زمینه اصلی همکاری میان دو کشور عنوان شده که بسیار مهم است و حتماً باید پی‌گیری شود.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران با اشاره به توافق برجام گفت: کاملاً آشکار است که رفع تحریم‌ها تأثیرات شگرفی بر اقتصاد ایران گذاشته است. حمله به ایران از طریق تحریم‌ها، تنها حمله به ایران نبود بلکه حمله به آفریقای جنوبی هم بود.

هد با اشاره به نقش مهم دولت‌های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی گفت: دو رئیس جمهور خود را متعهد کرده‌اند تا سال 2020 حجم روابط اقتصادی را به دو میلیارد دلار برسانند.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران در مورد ایران گفت: ایران اقتصاد قوی خاورمیانه است و به آسیای میانه و اوراسیا دسترسی دارد که موضوع مهمی برای آفریقای جنوبی به شما می‌آید.

هد در بخش دیگری از سخنانش رسیدن به درک مشترک در روابط تجاری دو کشور را مهم خواند و گفت: رابطه اقتصادی باید بر مبنای منافع مشترک دوطرف باشد و تازمانی که دو کشور تنها به دنبال فروش محصولات خود باشند همکاری‌های اقتصادی پایدار نخواهد بود.

وی افزود: مبنای تجارت میان ایران و آفریقای جنوبی باید بر توسعه و تنوع‌بخشی به اقتصاد باشد. همچنین باید بر روی حوزه‌هایی تمرکز کنیم که قوی‌ترین بخش‌ها در اقتصاد هر کشور هستند.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران با تأکید بر تقویت اقتصاد کشورهای ایران و آفریقای جنوبی گفت: آینده کشورهای در حال توسعه نه در دست کشورهای قدرتمند بلکه در دست مردم آن کشورها است که این مورد شناسایی فرصت‌های تجاری میان دو کشور را ضروری می‌کند.

هد افزود: موانع توسعه اقتصادی و راهکارهای افزایش سرمایه‌گذاری باید با شرکت در همایش‌های کشورهای در حال توسعه بررسی شود تا روش‌ها و ابزارهای مناسب، شناسایی شده و افزایش یابند.

وی با بیان بعضی دیدگاه‌های سیاسی مشترک میان ایران و آفریقای جنوبی گفت: موضوع یمن، لزوم اصلاح ساختار سازمان ملل و همچنین عضویت در جنبش عدم تعهد از موضوعات مشترک میان دو کشور است.

سفیر آفریقای جنوبی انتقال تکنولوژی‌های آبی، انتقال مهارت و فناوری، ایجاد شرکت‌های تجاری مشترک، نیروی انسانی، آموزش جوانان، سیستم‌های فاضلاب و لوله‌کشی را از زمینه‌های همکاری میان ایران و آفریقای جنوبی برشمرد.

هد با اشاره به تجارب خود از حضور در ایران گفت: در اغلب صحبت‌های خود با تجار ایران متوجه شده‌ام که آنها می‌گویند تجار آفریقای جنوبی باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند و نمی‌گویند که ما باید در آفریقای جنوبی سرمایه‌گذاری کنیم در صورتی که سرمایه‌گذاری در آفریقای جنوبی برای ایران بسیار سودآور است و باید تغییر فکری در این زمینه صورت بگیرد.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران در بخش دیگری از سخنانش در مورد چالش‌های موجود در توسعه روابط دو کشور گفت: مشکلات بانکی از اصلی‌ترین چالش‌ها بر سر راه توسعه روابط اقتصادی است که باید رفع شده و روابط دو کشور تسهیل شود.

هد همچنین بر عملیاتی کردن تفاهمات میان دو کشور تأکید کرد و گفت: باید بر روی راهکارهای تسهیل روابط تمرکز کنیم و راه‌حل‌ها را بیابیم. 

فعالان اقتصادی دو طرف همچنین با هدف شناخت زمینه‌های کاری یکدیگر، مذاکرات رو در رو انجام دادند.

در همین رابطه