رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در دیدار با اعضای هیات مدیره مجمع عالی واردات

واردات را نمی‌توان با سیاست‌های پلیسی کنترل کرد

اعضای هیات مدیره مجمع عالی واردات در دیدار با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران بر توجه به واردات به عنوان تسهیل‌کننده تولید تاکید کردند.

02 خرداد 1396
کد خبر : 8527
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس و چند عضو هیات مدیره مجمع عالی واردات با رئیس اتاق ایران دیدار کردند.

رئیس مجمع عالی واردات در این دیدار با بیان اینکه این تشکل همواره تلاش خود را برای باز کردن گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور انجام داده است گفت: همه اعضای مجمع واردات در خدمت اقتصاد کشور و بخش خصوصی واقعی هستند.

علیرضا مناقبی با اشاره به دیدگاه‌های نامناسب و تصویر بدی که از واردکنندگان در رسانه‌ها و در میان مردم وجود دارد گفت: ما از اتاق انتظار داریم در برابر این هجمه‌های منفی حامی ما باشد.

مناقبی بابیان اینکه در بیشتر موارد واردکنندگان زمینه اشتغال مستقیم افراد زیادی را فراهم کرده‌اند، گفت: واحدی را می‌شناسم که برای 11 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است. این موضوع باید از جانب اتاق هم گفته شود چراکه صدای اتاق رساتر است و به گوش عده بیشتری می‌رسد.

مناقبی بابیان اینکه 84 درصد واردات کشور ماشین‌آلات و مواد اولیه و مواد واسطه‌ای است، گفت: واردات این موارد خدمت بزرگی به تولیدکنندگان کوچک و متوسط است و اگر نباشد کار آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

رئیس اتاق ایران پس از شنیدن سخنان مناقبی گفت: به‌اشتباه بیشتر مردم، مسئولان و حتی بخشی از فعالان اقتصادی نگاه بدی به واردات دارند و واردات را با موارد دیگر مخلوط می‌کنند که این دیدگاه باید تغییر کند.

غلامحسین شافعی با اشاره به سخنان یکی از کاندیداهای انتخابات اخیر در مناظره تلویزیونی و استفاده از لفظ واردات‌چی گفت: اتفاقاً در همین مورد ‌اتاق ایران موضع گرفت و بیانیه‌ای را در حمایت از تجار و اعضای اتاق که باشرافت کار می‌کنند، صادر کرد.

شافعی با تأکید بر لزوم اتخاذ سیاست‌های اصولی و منطقی در برخورد با واردات گفت: واردات را نمی‌توان با سیاست‌های پلیسی کنترل کرد و این موضوع به سیاست‌های کلان کشور مربوط است.

طبق گفته‌های رئیس اتاق ایران، اصرار زیاد بر جایگزینی تولید داخلی با کالاهای خارجی و بستن دروازه‌ها به روی کالاهای وارداتی هم صحیح نیست. باید سیاست منسجم و صحیحی را در این رابطه در پیش گرفت.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش لزوم تغییرات تکنولوژیک همسو با تولید را مدنظر قرار داد و گفت: اگر قرار باشد تراز اقتصادی ما با کشورهای دیگر مناسب باشد، باید تغییرات تکنولوژیک هم در تولید محصولات ما اتفاق بیفتد اما  در حال حاضر شاهد شکاف تکنولوژیک در تولیدات خود هستیم.

شافعی همچنین بر تأثیر واردات در پویایی صنعتی هم تأکید کرد و گفت: واردات ابعاد مختلفی دارد که باید از همه ابعاد به واردات نگاه کنیم و نگاه چندبعدی به واردات را نشر دهیم.

شافعی همچنین با اشاره به انتخاب مجدد حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور گفت: بنده خیلی امیدوارم که در چهار سال پیش رو، دولت با تجربه‌هایی که کسب کرده است، اتفاقات خوبی را رقم بزند. همچنین تعامل دولت و بخش خصوصی بیش‌ازپیش توسعه یابد.

در همین رابطه