رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سیف در حاشیه جلسه هیات دولت:

رشد 6 درصدی برای سال 96 پیش‌بینی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت سپرده گذاران موسسه کاسپین نیز گفت: این بانک به دنبال به حداقل رساندن خسارت مردم ناشی از سپردهه گذاری در موسسات بدون مجوز است.

10 خرداد 1396
کد خبر : 8672
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت، با یادآوری اینکه مؤسسات غیرمجاز از گذشته شکل گرفته‌اند و سبب شده‌اند تا نوعی بی‌نظمی در نظام پولی ایجاد شود و برخی از این وضعیت سوء استفاده کنند، اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری مراجع قضایی، وضعیت سپرده گذاران فرشتگان در حال تعیین تکلیف است.
او گفت:  بانک مرکزی بر شناسایی اموال این مؤسسات تمرکز دارد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد؛ هدف این است که اموال تثبیت شود تا بتوان از محل آن دارایی مردم را باز گرداند. سیف تاکید کرد که این فرآیند نیازمند زمان است و کار تعیین تکلیف سپرده گذاران آغاز شده و اکنون حساب‌های 100 و 200 میلیون ریالی (10 و 20 میلیون تومانی) در دستور کار است و به تدریج ارقام بزرگتر در نوبت قرار می‌گیرد.

- بورس ارز می‌تواند به شامل دو حوزه فروش فیزیکی ارز و نیز بورس مشتقات ارزی باشد.
- راه اندازی بورس مشتقات ارزی در شورای عالی بورس به تصویب رسیده است و در اولین فرصت می‌توان آن را راه اندازی کرد.
- درباره خرید و فروش ارز نیز سامانه‌ای شبیه بورس طراحی شده که البته سامانه‌ای بین بانکی است و بانک‌ها به عنوان خریداران عمده ارز و بانک مرکزی در آن حضور دارند و به زودی این سامانه نهایی می‌شود.
-تک نرخی کردن ارز جزو برنامه‌های ما است و به احتمال زیاد تا پایان امسال این اتفاق می افتد.

- بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی این عدد برای 9 ماهه پارسال 11.6 درصد است و پیش بینی ما برای کل سال 95 بالای 10 درصد و رشد دو رقمی است.
- آنجا که نرخ رشد پارسال متأثر از بخش نفت بود، انتظار این است که امسال در این بخش محدودیت‌هایی خواهیم داشت اما رشد سایر بخش‌های اقتصادی بویژه صنعت متحول شده است.
-انتظار می‌رود رشد اقتصادی امسال بالای 6 درصد باشد ولی اجازه دهید که به مرور و با ارزیابی بخش‌های مختلف اقتصادی در این زمینه اطلاع رسانی شود.

- یکی از کارها برای کاهش منطقی نرخ سود، متناسب بودن آن با نرخ تورم است؛ وقتی امروز تورم در کشور تک رقمی است، نرخ سود هم باید رقمی در محدوده آن باشد و تفاوت یک تا دو درصدی قابل قبول است.

 -اصلاحات در نظام بانکی برای کاهش نرخ سود، آغاز شده و دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه داشتیم.
- بانک مرکزی بر بانک‌ها وقوف کامل دارد و به ترتیب برنامه‌های خود را برای پایداری نظام بانکی به کار می‌گیرد.

- یکی از اقدام‌هایی که در سه سال اخیر در بانک مرکزی انجام شد، راه اندازی سامانه چکاوک بود که نظم را در تبادل چک‌های بانکی ایجاد کرد و سرعت و دقت را در صدور چک‌ها بالا برد.
- یکی از مراحل تکمیل این سامانه، به امکان شناسایی چک از مبداء صدور آن به شکل الکترونیکی باز می‌گردد که نیازمند صدور چک‌هایی با رعایت یک سطح استانداردهای خاص است که چاپ آن در دستور کار قرار دارد.

در همین رابطه