سیده فاطمه مقیمی مطرح کرد

تجهیز ناوگان حمل‌ونقل زمینی ایران، لازمه پیوستن به سازمان تجارت جهانی

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران می‌گوید: برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی یکی از اصولی که باید موردتوجه قرار گیرد، تجهیز ناوگان حمل‌ونقل زمینی است.

28 خرداد 1396
کد خبر : 8878
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
گوگل پلاس
لینک
سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران می‌گوید: برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی یکی از اصولی که باید موردتوجه قرار گیرد، تجهیز ناوگان حمل‌ونقل زمینی است.

فاطمه مقیمی؛ عضو هیات رییسه اتاق تهران

ناوگان زمینی ایران در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی وضعیت مناسبی ندارد؛ مسئله‌ای محوری و زیربنایی که برای توسعه اقتصادی کشور الزامی است. بازسازی و نوسازی ناوگان‌ها از اساسی‌ترین نیاز کشور است و ابزارهای ارتباط اقتصادی برای حضور در فضاهای بین‌المللی باید هم‌تراز با سایر دنیا شود.

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: بعد از اجرای تفاهم‌نامه برجام، اقدام مثبتی در خصوص تجهیز ناوگان‌های هوایی کشور برداشته شد و ایران توانست مطابق با تفاهم‌نامه‌ها چند فروند هواپیما به داخل کشور وارد کند؛ اما این اقدام به‌تنهایی کافی نیست و باید دیگر راه‌های حمل‌ونقل کشور هم تقویت شود.

ناوگان‌های زمینی ایران در مقایسه با استانداردهای جهان وضعیت نامناسبی دارند، حتی به‌عبارتی عقب‌مانده هستند.  تحریم‌ها باعث انسداد بسیاری از مسیرها شد و قابلیت تردد از هیچ راهی برای ما ممکن نبود. اما حال که سایه تحریم‌ها کم‌رنگ شده باید چاره‌ای برای نوسازی و به‌روزرسانی هرچه سریع‌تر وسایل حمل‌ونقلی کشور بیندیشیم.

مقیمی اظهار کرد: زمان تحریم‌ها اجازه توقف در بندرگاه‌ها را نداشتیم و همچنین قادر به بیمه ناوگان‌ها نبودیم و برای رفع نیاز خود از پرچم دیگر کشورها استفاده می‌کردیم اما این‌همهٔ مشکل نبود و راننده‌ها هم در روادید خود دچار مشکل شده بودند.

وی تشریح کرد: تحریم‌ها ارتباط ما را با اروپا مسدود کرد و تردد به‌ندرت پیش می‌آمد اما در این برهه زمانی که سختی‌های آن دوره را دیگر تجربه نمی‌کنیم باید در اجرای صحیح مقررات جابه‌جایی کالای تجارت و همچنین برای الحاق به قوانین WTO(سازمان تجارت جهانی) کوشش کنیم.

عضو هیئت رئیس اتاق تهران معتقد است: اگر زمینه اجرای قوانین مذکور به وجود آمد باید بهسازی ابزار لازمه ورود به روابط اقتصادهای بین‌الملل و توسعه ناوگان را اولویت قرار دهیم. وی خاطرنشان کرد: کامیون‌ها و دیگر وسایل حمل‌ونقل کشور نتوانسته‌اند جوابگوی جابه‌جایی کالاها شوند و این موضوع باعث فرصت سوزی بسیاری از مجال‌های تجاری ایران شده است.

مقیمی ادامه داد: فعالان اقتصادی برای ادامه مراودات خود به‌ناچار مجبور به بهره‌گیری از کامیون‌های خارجی شده‌اند زیرا ناوگان‌های خودمان بسیار فرسوده‌اند. از این‌سو بیشترین حمل‌ونقل‌های موردنیاز کشورمان به دست ترکیه انجام می‌شود.

وی جذب سرمایه‌گذار خارجی را برای حل این معضل مؤثر دانست و ادامه داد: قوانین جذب سرمایه‌گذار در سازمان سرمایه‌گذاری تعیین و مشخص‌شده است اما ایران باید با تنظیم سرعت انجام امور خود بتواند سرمایه‌گذار را جذب کند و اطلاع به‌موقع به سرمایه‌گذاران می‌تواند زمینه مشارکت‌های خوبی را برای هر جانب فراهم کند.

به گفته وی ایران نیاز به تقویت امکانات زیرساختی خود دارد و برای حل این موضوع دولت باید به شرکت‌های حقوقی اجازه ورود کامیون‌ها و ناوگان‌های پیشرفته را بدهد هرچند که قوانین واردات آن وجود دارد اما در اجرا با سختی مواجه می‌شود.

مقیمی افزود: تسهیلات دولت می‌تواند به توانمندی اعتبارها کمک کند و لازم است وزارت راه و شهرسازی با شرکت‌های مربوطه همکاری خوبی را پیش بگیرد و همچنین ایجاد تشکل‌هایی که به نحو تخصصی وارد مباحث اصلی حمل‌ونقل می‌شود برای حل هرچه بهتر و سریع‌تر این موضوع الزامی است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
در همین رابطه