رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست شورای گفت‌وگو مطرح شد

برنامه‌ریزی برای کاهش 5درصدی نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

بیست و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با بررسی شرایط تولید و اشتغال این استان برگزار شد.

29 خرداد 1396
کد خبر : 8901
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار، رئیس اتاق یاسوج و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در اتاق یاسوج برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست گفت: بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در استان پرداخت‌شده است و 406 میلیارد تومان برای استان در راستای رونق تولید تخصیص پیدا کرد.

جبارکیانی پور بر جذب تسهیلات رونق تولید و همکاری دستگاه‌های متولی در این زمینه تأکید کرد.

 آمادگی بنیاد برکت برای کاهش ۵ درصدی بیکاری

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به دیدار با مسئولان بنیاد برکت گفت: بنیاد برکت برای کاهش پنج‌درصدی نرخ بیکاری در استان اعلام آمادگی کرده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها بخش عمده این طرح بر عهده این نهاد خواهد بود. نرخ کنونی بیکاری در استان 13.3 درصد است و در صورت اجرای این طرح نرخ بیکاری به هفت درصد خواهد رسید.

سید موسی خادمی افزود: برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای بنیاد برکت بر عهده دستگاه‌های اجرایی استان است. دستگاه‌های مختلف باید برنامه‌های خود را در این زمینه تدوین کرده، به بنیاد برکت ارائه دهند و این بنیاد برای سرمایه‌گذاری در استان وارد عمل شود.

خادمی بیان کرد: بنیاد برکت اعلام آمادگی کرده است که پشتیبان طرح‌های اشتغال استان در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و عمرانی  خواهد بود  و تا دستیابی به نتیجه با مدیریت استان هماهنگ باشد. پشتیبانی این نهاد به روش‌های مختلفی ازجمله ایجاد واحدهای تولیدی به‌صورت مستقیم، پرداخت تسهیلات و یا کمک‌های مالی خواهد بود.

تکلیف برنامه ششم برای اشتغالزایی

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست تأکید کرد: بر اساس برنامه ششم باید سالانه هفت هزار شغل در این استان فراهم شود تا نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ به هفت درصد برسد.

حسن نوروزی گفت: بر اساس برنامه ششم قراراست سالانه ۷۲۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال هزینه شود. به ازای ایجاد هر شغل در استان حدود ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در بخش‌های مختلف هزینه می‌شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: قرار است در برنامه ششم توسعه ۹۹۵ هزار فرصت‌ شغلی در کشور ایجاد شود. در صورت همراهی بنیاد برکت در کهگیلویه و بویراحمد شاهد کاهش مطلوب نرخ بیکاری در این برنامه خواهیم بود.

وی با تشریح آمارهای نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۹۰ تاکنون، یادآور شد: سال ۹۵ را می‌توان بهترین سال کاهش نرخ بیکاری در استان نامید.

نوروزی گفت: متأسفانه در چند سال اخیر شکاف قابل‌تأملی بین نرخ بیکاری جوانان و زنان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ بیکاری جوانان و زنان کشور ایجادشده است. به گونه ای که این نرخ در استان دو برابر نرخ کشوری است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی آمارها در این ‌ارتباط، گفت: نرخ بیکاری زنان و جوانان در سال گذشته ۳۸.۹ درصد را در استان نشان می‌دهد که بسیار قابل‌تأمل است.

نوروزی با اظهار رضایتمندی از بالا رفتن نرخ مشارکت در کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: پیش‌بینی ما در برنامه ششم از نرخ بیکاری عددی معادل ۳۹.۵ درصد است.

موضوعات :
در همین رابطه