رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رضا پدیدار پاسخ می‌دهد

چرا باید با توتال همکاری کرد؟

با امضای قرارداد توتال، علاوه بر انتقال دانش فنی و تجربیات نوین، امکان توانمندسازی بخش خصوصی کشور نیز فراهم می‌شود.

29 خرداد 1396
کد خبر : 8917
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رضا پدیدار، رئیس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، بابیان اینکه خودکفایی در ساخت بخشی از تجهیزات موردنیاز صنعت نفت صرفه اقتصادی ندارد، گفت: بومی‌سازی 70 درصدی تجهیزات کفایت می‌کند.

پدیدار، بابیان اینکه اقتصاد ایران وابسته به منابع نفت است و بخشی از هزینه‌های جاری کشور هم از این طریق تأمین می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه علیرغم تلاش‌های بسیار هنوز نتوانسته‌ایم نفت را از اقتصاد کشور جدا کنیم، انعقاد قرارداد در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برای کشور بسیار مهم و تأثیرگذار است.

وی بابیان اینکه توسعه کشور به فروش منابع نفتی مرتبط است، گفت: اگر بخواهیم در مسیر توسعه حرکت کنیم باید سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای کشور را در حوزه نفت و گاز موردتوجه قرار دهیم.

پدیدار تصریح کرد: با نگاهی اجمالی به روند جریان توسعه کشور بعد از جنگ تحمیلی، مشاهده می‌کنیم که بخش عمده سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای کشور حاصل از منابع ارزی فروش نفت بوده است، در این شرایط انعقاد قراردادهای جدید نفتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: شرکت توتال از مهم‌ترین و کانونی‌ترین شرکت‌های بین‌المللی در حوزه نفت و گاز است که در اقصی نقاط جهان به‌ویژه در مناطق نفت‌خیز فعالیت دارد.

پیشینه موفق توتال در پارس جنوبی

رئیس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، با اشاره به حضور مجدد توتال در صنعت نفت و گاز ایران، گفت: بعد از جنگ تحمیلی و فعال شدن پروژه‌های پارس جنوبی، توتال در فازهای اولیه این پروژه حضور داشت، و پیشینه موفقی در فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی دارد.

وی بابیان اینکه میادین مشترک اولویت اصلی قراردادهای جدید نفتی هستند، اظهار داشت: با امضای قرارداد توتال، می‌توانیم به آرزوهای خود نزدیک‌تر شویم و گام نخست جریان توسعه را برداریم، به‌عبارت‌دیگر با امضای این قرارداد علاوه بر انتقال دانش فنی و تجربیات نوین، امکان توانمندسازی بخش خصوصی کشور نیز فراهم می‌شود.

پدیدار، تصریح کرد: قرارداد با توتال می‌تواند عارضه‌های گذشته را تااندازه‌ای جبران کند، چراکه ما به دلیل تحریم‌ها سال‌ها از صحنه اقتصاد بین‌الملل دور بودیم.

وی در ادامه گفت: با امضای قراردادهای جدیدی نفتی وارد اقتصاد جهانی خواهیم شد که در پی آن دیپلماسی انرژی، اقتصادی و سیاسی ایران درصحنه بین‌الملل فعال‌تر خواهد شد.

نایب‌رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران بابیان اینکه اجرای قراردادهای جدید نفتی یک اعتبار ملی و بین‌المللی برای کشور به‌همراه دارد، گفت: در این قراردادها همه‌چیز بر اساس اعتماد شکل می‌گیرد و به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی این اعتماد بین هر دو طرف وجود دارد.

تأکید مداوم بر حضور شرکت‌های خارجی به‌شرط تعامل با شرکت‌های ایرانی

وی با تأکید بر اینکه در قراردادهای جدید نفتی همواره بر حضور شرکت‌های خارجی به‌شرط تعامل با شرکت‌های ایرانی، تأکید شده است، گفت: آنچه در اجرای قراردادهای جدید نفتی حائز اهمیت است و همواره مسئولان به‌ویژه انجمن‌های حرفه‌ای و پارلمان بخش خصوصی در تعامل با وزارت نفت همواره بر آن تأکید داشتند، استفاده حداکثری از پتانسیل‌های داخل کشور است.

پدیدار، بابیان اینکه استفاده از توان ساخت داخل در قراردادهای جدید نفتی، به دو بخش تقسیم می‌شود، گفت: بخش اول شامل استفاده از تجهیزات ساخت داخل در پروژه‌هاست و بخش دوم مربوط به استفاده از شرکت‌های E&P یعنی شرکت‌هایی است که در طرح‌های توسعه‌ای کار اکتشاف و تولید را در صنایع بالادست نفت انجام می‌دهند.

وی درباره استفاده از تجهیزات ساخت داخل در پروژه‌های صنعت نفت، گفت: در حال حاضر سازندگان داخلی ازنظر ارزش اقتصادی ظرفیت ساخت 70 درصد و به لحاظ تخصصی توان ساخت 50 تا 60 درصد تجهیزات موردنیاز صنعت نفت را دارند.

بومی‌سازی 70 درصدی تجهیزات کفایت می‌کند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، درباره خودکفایی در ساخت تجهیزات موردنیاز صنعت نفت، گفت: ما نمی‌توانیم در ساخت کلیه تجهیزات موردنیاز صنعت نفت خودکفا شویم، زیرا خودکفایی در ساخت بخشی از تجهیزات صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: در بعضی مواقع باید از پتانسیل‌های خارج از کشور استفاده کنیم، و انرژی انسانی و مالی خود را صرف فعالیت‌هایی کنیم که برایمان ارزش‌افزوده اقتصادی دارد.

این کارشناس حوزه انرژی، ادامه داد: برای مثال ساخت سوپرآلیاژ در داخل کشور صرفه اقتصادی ندارد، و بهتر است از کشوری که این محصول را باقیمت تمام‌شده ارزان‌تر ارائه می‌دهد، خریداری کنیم.

به گفته وی در ایران بومی‌سازی 70 درصد تجهیزات موردنیاز صنعت نفت، کفایت می‌کند.

وی درباره مشارکت شرکت‌های E&P داخلی در قراردادهای جدید نفتی، گفت: علاوه بر ظرفیت‌های تجهیزاتی، ظرفیت‌های پیمانکاری و مشاوره‌ای هم توسط وزارت نفت شناسایی، ارزیابی و تأیید صلاحیت شده و به‌طرف خارجی معرفی خواهند شد.

رئیس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، ادامه داد: طرف خارجی هم به‌موجب قرارداد موظف است، قرارداد مشارکت با یکی از این شرکت‌ها را منعقد و آن را به‌عنوان یکی از مستندات برای شرکت در مناقصه قراردادهای نفتی ارائه کند.

وی تصریح کرد: شرکت توتال در همین مسیر حرکت کرده و تفاهم‌نامه‌ای که در این زمینه امضاشده بر این اساس تنظیم‌شده است.

پدیدار افزود: با توجه به سازوکاری که مقامات نفتی در پیش‌گرفته‌اند و با توجه به اینکه روند اجرایی قراردادهای جدید نفتی مسیر مجلس و هیات دولت را طی و مصوبه‌های لازم را کسب کرده است، به نظر می‌رسد هم‌اکنون این قراردادها در مسیر نظارت بر اجرا قرارگرفته‌اند، و این نظارت توسط یک هیات 12 نفره که با حکم ریاست جمهوری منصوب‌شده‌اند، انجام می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با فعال شدن قراردادهای جدید نفتی بتوانیم از ظرفیت‌های خود مطابق آنچه در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت کشور تأکید شده است، دست‌یابیم.

سرمایه‌گذاری 15 تا 20 میلیارد دلاری در حوزه نفت تا پایان امسال

پدیدار، بابیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال حدود 15 تا 20 میلیارد دلاری در طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: در برنامه ششم توسعه صنعت نفت یکی از مهم‌ترین موضوعات برنامه 5 ساله توسعه است.

به گفته وی تحقق وظایف و اهداف تعیین‌شده در بخش نفت و گاز را می‌توان به معنای موفقیت‌آمیز بودن کل برنامه توسعه‌ای کشور تلقی کرد، که این اهمیت ناشی از نقش پررنگ نفت و گاز در تأمین امنیت عرضه انرژی داخلی و سهم بالای آن در درآمدهای ارزی کشور است.

در همین رابطه