رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

هیات تجاری عربستان به ایران سفر می‌کند

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در حال آماده سازی ایجاد سرکنسولگری و سفارتخانه در ایران و عربستان هستیم. همچنین یک هیات تجاری عربستانی نیز به ایران سفر خواهد کرد.

13 اردیبهشت 1402
کد خبر : 8935
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه یکی از اولویت‌های ایران در همکاری با کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکای لاتین، همسایه‌ها را ارزآوری دانست و تصریح کرد: از مهر سال پیش با وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران همکاری کردیم که در نهایت ۶۰ کشور آفریقایی، آسیایی و همسایه‌ها برای شرکت در این نمایشگاه اظهار تمایل کردند. سقف شرکت کنندگان در این نمایشگاه ۲ هزار نفر است.

صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: ۷۵۰ شرکت ستاره دار داخلی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند یافت. این شرکتها پاسخگوی صادرات در سطح بالا هستند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه بخش خدمات همچون کشتیرانی است. این بخش ارزآوری بسیاری بالایی دارد. بیش از ۷۰ درصد ارزآوری برخی از کشورهای اروپایی از طریق خدمات است.

صفری اضافه کرد: برای حفظ و توسعه بازارهای صادراتی و جدید نیازمند برگزاری این دست از نمایشگاه‌ها هستیم.

معاون دیپلپاسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مورد حضور کشور عربستان در این نمایشگاه، اظهار داشت: در حال آماده سازی سرکنسولگری و سفارتخانه‌ها در عربستان و ایران هستیم. هیأت تجاری هم از عربستان به ایران سفر خواهد کرد. البته از ایران هم هیأت هایی به عربستان اعزام می‌شوند. در اجلاس بانکداری اسلامی نیز وزیر اقتصاد ایران حضور می‌یابد. تجار عربستانی در این نمایشگاه حضور می‌یابند.

صفری در مورد انعقاد قرارداد در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران تصریح کرد: در نمایشگاه روسیه ۷۵۰ میلیون دلار قرارداد منعقد شد و حدود ۱۰۰ میلیون دلار اجرایی شده است. حال در این نمایشگاه که ۶۰ کشور حضور می‌یابند انعقاد یک میلیارد دلار قرارداد دور از ذهن نیست.

وی در مورد تأمین زیرساخت‌ها با بیان اینکه باید روز به روز خود را توسعه دهیم، گفت: وضعیت نسبت به قبل بهتر شده است. خطوط کشتیرانی به امریکای لاتین و غرب آفریقا کشیدیم.

این مقام مسئول افزود: همچنین قبلاً تنها راه عبور کالاهای ایرانی به روسیه مسیر آستارا_ رشت بود که قدمت ۷۰ ساله داشت. هم اکنون مسیر دریای خزر راه افتاده و حرکت کشتی‌های رو_رو در بندر انزلی تا دو ماه آینده راه می‌افتد.

گفتنی است، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از 17 تا 20 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

در همین رابطه