رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از آخرین وضعیت حمایت از آسیب دیدگان حادثه پلاسکو

وام 18 درصدی مشروط برای کسبه پلاسکو

آخرین خبر ها حاکی از این است که کسبه آسیب دیده در پلاسکو تا سقف 300 میلیون توامان تسهیلات با نرخ سود 18 درصد می‌گیرند مشروز به اینکه در در مجتمع نور تهران مستقر شده باشند. مابقی کسبه نیز به مدت 3 هفته مهلت دارند با استقرار در این مجتمع از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

04 تیر 1396
کد خبر : 8992
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
آخرین خبر ها حاکی از این است که کسبه آسیب دیده در پلاسکو  تا سقف 300 میلیون توامان تسهیلات با نرخ سود 18 درصد می‌گیرند مشروز به اینکه در در مجتمع نور تهران مستقر شده باشند. مابقی کسبه نیز به مدت 3 هفته مهلت دارند با استقرار در این مجتمع از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

عکس: تسنیم، علی جباری.

دیروز پس از برگزاری جلسه‌ای برای تعیین تکلیف پرداخت تسهیلات به کسبه پلاسکو، مصوب شد تسهیلاتی تا سقف 300 میلیون تومان با نرخ سود 18 به آنها پرداخت شود این در حالی است که نرخ سود 18 درصدی برای این تسهیلات واکنش‌هایی در پی داشت و به گفته مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان، بسیاری از کسبه ترجیح دادند از دریافت این وام صرف‌نظر کنند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی در پلاسکو و فروریختن این ساختمان، هیئت دولت در جلسه مورخ 6بهمن 95، راهکارهایی برای مساعدت با واحدهای خسارت‌دیده از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به تصویب رساند و مقرر کرد که به کلیه کارفرمایان واحدهای آسیب‌دیده این ساختمان تا مبلغ 300میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود حداکثر 18درصد و دوره بازپرداخت 48ماهه (یک سال دوره تنفس و 36 ماه دوره بازپرداخت) اعطا شود.

چندی پس‌ازاین مصوبه، در تاریخ 30بهمن95، براساس اصلاح تصویب‌نامه موضوع راهکارهای مساعدت به واحدهای خسارت‌دیده از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو مقرر شد بانک‌ها در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، مطالبات خود از واحدهای اقتصادی ساختمان پلاسکو را با معرفی اتاق اصناف ایران به مدت 2سال استمهال کنند و 50 درصد از سود تسهیلات مزبور توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور تأمین و پرداخت شود.

در این میان، بسیاری اعلام کردند که دولت قرار است تسهیلات 300 میلیون تومانی با سود 18 درصد به کسبه پلاسکو پرداخت کند و این مسئله تا جایی پیش رفت که به‌عنوان یک مطالبه ظاهر شد. این در حالی است که علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران در واکنش اظهارنظرهایی مبنی بر عدم پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۹ درصدی به کسبه ساختمان پلاسکو می‌گوید: اصلاً قرار نبوده به کسبه پلاسکو چنین تسهیلاتی پرداخت شود و کارگروهی که برای رسیدگی به وضعیت کسبه پلاسکو تشکیل شد نیز هیچ مصوبه‌ای مبنی بر اعطای وام کم‌بهره به این کسبه نداشت.

فاضلی می‌افزاید: در آن کارگروه مقرر شد تسهیلاتی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان در چارچوب ضوابط و مقررات بانکی بعد از معرفی اتحادیه‌های صنفی با قید فوریت در اختیار کسبه پلاسکو قرار گیرد تا در زمان لازم مشکلات مالی کسبه مرتفع شود.

او با تأکید بر نبود مصوبه‌ای مبنی بر تخفیف سود تسهیلات می‌گوید: تنها قرار بود این تسهیلات با قید فوریت به این کسبه پرداخت شود و در اخذ ضمانت‌ها نیز طبق ضوابط بانک عمل شد.

به گفته فاضلی، تعدادی از کسبه پلاسکو در مجتمع نور مستقر شده‌اند و بقیه این کسبه شاید مایل نباشند به این مجتمع بیایند و دفاتر دیگری برای اسکان داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح می‌کند: از فردا، سه هفته مهلت برای کسبه‌ای که در مجتمع نور اسکان نداشته‌اند در نظر گرفته شده است و چنانچه برخی از کسبه تمایلی به اسکان در مجتمع نور نداشته باشند، تسهیلاتی به آنها تعلق نخواهد گرفت.

به گزارش مهر، فاضلی درباره بازسازی ساختمان پلاسکو نیز می‌گوید: محمد سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان تعهد داده است از زمان ابلاغ دستور ساخت، ظرف مدت دو سال ساختمان پلاسکو دوباره ساخته شود و با توجه به میزان مالکیت هر کسبه واحدها در اختیار آنها قرار بگیرد و حق کسی ضایع نشود.

گفتنی است سال گذشته پس از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو قرار شد این تسهیلات ۳۰۰میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸درصد در اختیار صاحبان صنف پلاسکو قرار بگیرد. به گفته دبیر کل کانون بانک‌های خصوصی دریافت این تسهیلات نیاز به بوروکراسی و کاغذبازی خاصی نداشته و فقط کافی است معرفی‌نامه اتاق اصناف و تأییدیه استقرار در محل جدید را بیاورند تا بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

در حقیقت، در جلسه هیئت دولت مورخ 6بهمن 95مقرر شد به کلیه کارفرمایان واحدهای آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو تا مبلغ 300میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود حداکثر 18درصد و دوره بازپرداخت 48ماهه (یک سال دوره تنفس و 36 ماه دوره بازپرداخت) اعطا شود و براساس اصلاح تصویب‌نامه موضوع راهکارهای مساعدت به واحدهای خسارت‌دیده از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در تاریخ 30بهمن95، مقرر شد بانک‌ها در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، مطالبات خود از واحدهای اقتصادی ساختمان پلاسکو را با معرفی اتاق اصناف ایران به مدت 2سال استمهال کنند و 50درصد از سود تسهیلات مزبور توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور تأمین و پرداخت شود. بر همین اساس، در جلسه دیروز، نرخ سود تسهیلات بانکی تخصیص داده‌شده به کسبه پلاسکو معادل سقفی که هیئت دولت تعیین کرده بود به تصویب رسید و مقرر شد 50درصد از سود تسهیلات کسبه پلاسکو که استمهال می‌شود را سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت کند.

در همین رابطه