رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

مذاکرات نمایندگان بخش خصوصی به ثمر نشست

بیمه هرمس، تضمین کننده سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در ایران

ده ماه پس از مذاکرات اولیه نمایندگان بخش خصوصی کشور با بیمه صادراتی آلمان، هرمس، مسئولان این شرکت روز گذشته در جریان سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه به آلمان و دیدار او با وزیر اقتصاد این کشور، از آمادگی خود برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران خبر دادند.

07 تیر 1396
کد خبر : 9003
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ده ماه پس از مذاکرات اولیه نمایندگان بخش خصوصی کشور با بیمه صادراتی آلمان، هرمس، مسئولان این شرکت روز گذشته در جریان سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه به آلمان و دیدار او با وزیر اقتصاد این کشور، از آمادگی خود برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران خبر دادند.

ظریف در دیدار با بریگیت زیپرایس، ضمن اشاره به روابط دیرینه میان دو کشور گفت: «میان تجار ایرانی و جامعه بازرگانی آلمان اعتماد متقابل وجود دارد. اکنون وقت آن است که ایران و آلمان همکاری‌های اقتصادی خود را ارتقا دهند و به طور طبیعی همکاری‌های بانکی یکی از راه‌ها و زمینه‌ساز گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور است. ایران می‌تواند یک شریک قابل اعتماد برای تولید مشترک کالا و صادرات آن به کشورهای منطقه به‌ویژه آسیای میانه باشد.»

وزیر اقتصاد آلمان نیز با اشاره به اعلام آمادگی بیمه هرمس برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران گفت: « هرمس علاقه‌مند به تضمین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران به‌ویژه در بخش‌های انرژی و برق است.» خانم زیپرایس همچنین با اشاره به نقش بانک‌ها در تأمین پروژه‌های اقتصادی گفت: «آلمان در صدد تقویت روابط بانکی با ایران است.»

مذاکرات بخش خصوصی با مسئولان هرمس

طی یک سال و نیمی که از اجرای برجام می‌گذرد، هیات‌های تجاری و اقتصادی متعددی از کشورهای مختلف جهان به ایران سفر کرده‌اند. در این میان اروپایی‌ها و در میان اروپایی‌ها آلمانی‌ها بخش عمده هیات‌هایی را تشکیل داده‌اند که برای مذاکره با مسئولان دولتی و بخش خصوصی به تهران قدم گذاشته‌اند.

مهرماه سال گذشته مسئولان بیمه هرمس نخستین بار در چارچوب سفر هیات عالی رتبه تجاری-اقتصادی آلمان به تهران، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حاضر شدند و پس از مذاکره با نمایندگان بخش خصوصی از تصمیم‌شان برای تضمین سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در ایران خبر دادند.

 فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران درباره سفر هیات آلمانی به تهران که به سرپرستی زیگمار گابریل، معاون وقت صدراعظم آلمان، انجام شد به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «بیشترین صحبتی که با هیات آلمانی انجام شد درباره نحوه سرمایه‌گذاری، فعالیت و شیوه تعاملات بانکی بود. حضور نماینده وزارت دارایی و اقتصاد و حضور وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در میان این هیات بسیار حائز اهمیت بود.»

مستوفی با اشاره به مذاکرات انجام شده با مسئولان بیمه هرمس در چارچوب سفر هیات آلمانی به تهران می‌گوید: «به بیمه هرمس تاکید کردیم که سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران هم از زمینه‌های پوشش این بیمه باشد که آن‌ها پذیرفتند تا راه‌کارهای این پوشش را بررسی کنند. مسئولان هرمس قول دادند در نهایت ریسک‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و صادرات آلمان را پوشش دهند. با این عمل زمینه حضور سرمایه‌گذار فراهم خواهد شد.»

بیمه دولتی هرمس، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات مالی در جهان است و طیف وسیعی از خدمات بیمه را ارائه می‌دهد. این شرکت در سال 1893 تأسیس شده و در سال 1927 توسط شرکت بیمه فرانسوی «ای‌جی‌اف» خریداری شد اما در ۱۹۹۷ در پی خریداری «ای‌جی‌اف» از سوی شرکت آلمانی آلیانتس، شرکت هرمس نیز به یکی از شرکت‌های تابعه آلیانتس آلمان تبدیل شد؛ شرکتی که در بیش از 50 کشور جهان فعالیت داشته و حالا به عنوان یکی از بزرگترین بیمه‌های آلمان شناخته می‌شود.

پیش از این سید رضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران در مورد اهمیت ضمانت شرکت‌های بیمه‌ای همچون هرمس گفته بود: «یکی از مشکلات ما در زمان تحریم این بود که اعتبار اسنادی گشایش پیدا می‌کرد اما هیچ بیمه‌ای آن را قبول نمی‌کرد. از همین رو چه در مورد صادرات و چه واردات با مشکلات عدیده‌ای از نظر بیمه مواجه بودیم و تجارت به نوعی ریسک بود.در این دوران، خیلی از کارها انجام نمی‌شد. چون در قوانین بین‌المللی، خیلی از کشورها و شرکت‌ها هیچ اقدام اقتصادی را بدون بیمه انجام نمی‌دادند. بعد از برجام این مشکل برطرف شد. حالا هم با گشایش بیمه هرمس، مراودات تجاری ایران افزایش پیدا می‌کند.»

طبق آمار ارائه شده از سوی گمرک ایران، آلمان با بیش از 2.5 میلیون دلار صادرات به ایران در سال 1395، پنجمین صادرکننده به کشور محسوب می‌شود. صادرات آلمان به ایران در سال 1394 اندکی بیش از یک میلیون 800 هزار دلار بود. افزایش 700 هزار دلاری صادرات آلمانی‌ها به ایران طی سال‌های 1394 تا 1395، اکنون با ورود بیمه هرمس رشد قابل توجهی پیدا خواهد کرد. در شرایط جدید باید منتظر سرمایه‌گذاری گسترده آلمان‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی ایران نیز بود.

در همین رابطه