رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاونت اقتصادی اتاق ایران منتشر کرد

سیاست‌های پولی و الزامات آن در اقتصاد

بولتن خردادماه بررسی مسائل روز اقتصادی ایران از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران منتشر شد. در بخشی از این بولتن به موضوع «سیاست پولی؛ ابزارها و نهادها (با نگاه به تجربه برخی کشورها)» پرداخته می‌شود.

12 تیر 1396
کد خبر : 9053
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر فعالان اقتصادی با مفاهیم اقتصادی و به‌کارگیری صحیح این موارد در تحلیل‌های اقتصادی محیط کسب‌وکار، شناخت وضعیت اقتصاد کشور و کشورهای جهان، ایده تهیه و ارائه بولتن‌هایی با عنوان بررسی مسائل روز اقتصاد ایران، در معاونت اقتصادی اتاق ایران طرح شد و توسط مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی به اجرا درآمد. شماره خردادماه این بولتن به بحث «سیاست پولی؛ ابزارها و نهادها (با نگاه به تجربه برخی کشورها)» اختصاص‌یافته است.

بولتن خردادماه بررسی مسائل روز اقتصادی ایران از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران منتشر شد. در این بولتن دو گزارش منتشرشده است:

1-سیاست پولی؛ ابزارها و نهادها (با نگاه به تجربه برخی کشورها)

2 -دسترسی به منابع مالی؛ خدمات اتاق‌های اروپا به بنگاه‌های کوچک و متوسط

در بخشی از گزارش «سیاست پولی؛ ابزارها و نهادها (با نگاه به تجربه برخی کشورها)» آمده است: مطالعه در مورد سیاست‌های پولی و انواع ابزارهای مورداستفاده برای اجرای این سیاست در کشورهای مختلف جهان و کشور ایران نشان می‌دهد که اصولاً تعیین نرخ ذخیره قانونی، نرخ تنزیل و عملیات بازار باز، ابزارهای متداولی در اجرای سیاست‌های پولی می‌باشند. در این گزارش نهاد سیاست‌گذاری پولی در برخی از کشورها مورد ارزیابی قرارگرفته و در بخش آخر نهاد سیاست‌گذار پولی در ایران بررسی‌شده است. این مطالعه نشان می‌دهد که نهاد سیاست‌گذار پولی در ایران نسبت به کشورهای توسعه‌یافته و صاحب‌تجربه درزمینهٔ بانکداری، از استقلال کمتری برخوردار است.

علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل این بولتن را از اینجا دریافت کنند.

در همین رابطه