رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست شورای گفت‌وگو عنوان کرد

باید محصولات کشاورزی باصرفه اقتصادی تولید کنیم

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در استان کرمان، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی در این استان شرکت کرد.

19 تیر 1396
کد خبر : 9066
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

بیست و چهارمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

رئیس اتاق کرمان در این نشست با اشاره به مصرف دو میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب شیرین در جنوب استان، گفت: قیمت جهانی هر مترمکعب آب  دو دلار و قیمت آب جایگزین در استان با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام‌شده سه  دلار است که با احتساب قیمت جهانی آب پنج میلیارد و 600 میلیون دلار و آب جایگزین هشت میلیارد و 400 میلیون دلار قیمت آب مصرف شده کشاورزی در این منطقه است.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: مجموع تولیدات کشاورزی جنوب استان بین چهار میلیون و 500 هزار تن تا 6 میلیون تن است که اگرچه این کشاورزی باعث ایجاد اشتغال و معیشت مردم را تأمین کرده، اما اقتصادی نبوده است.

طبیب زاده با تأکید بر در نظر گرفتن واقعیت‌ها، گفت: موانع توسعه شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد شناسایی و در قالب مصوباتی به شورای گفت‌وگو آورده شد. در صورت تصویب آن‌ها، بر اساس قانون برنامه ششم می‌تواند در دستور کار هیات وزیران قرار گیرند.

وی ادامه داد: باید بررسی شود چه اقداماتی انجام دهیم تا کشاورزی معنادار و اقتصادی شود و مشکلات مربوط به حمل‌ونقل، طولانی بودن راه‌ها و تنوع اقلیم منطقه که عوامل هدر رفتن منابع زیادی از انرژی هستند، برطرف شود.

طبیب زاده تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که وزارت و سازمان جهاد کشاورزی موظف به بازنگری شوند تا با لحاظ کردن کشت‌های جایگزین، موجبات مصرف آب و انرژی کمتر را فراهم کنند و در این رابطه قیمت جهانی آب مبنا قرار گیرد و محصولاتی با صرفه اقتصادی تولید شوند.

وی با اشاره به اینکه اتاق کمک می‌کند تا این بازنگری‌ها ظرف شش ماه انجام شود، گفت: گلخانه‌های منطقه جیرفت می‌توانند یک واحد صنعتی محسوب شوند و درخواست داریم تأمین آب موردنیاز آن‌ها مانند سایر صنایع تسهیل شود.

طبیب زاده بیان کرد: در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد باید صنایع تبدیلی وجود داشته باشد و تخصیص اعتبار دولتی کشاورزی در این مناطق با سایر مناطق متفاوت باشد و بانک کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی اعتبار بیشتری تخصیص دهد. در این زمینه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور درخواست تخصیص 500 میلیون دلار اعتبار ارزی از محل صندوق توسعه ملی را مطرح کردیم که طرح‌های آن آماده و متقاضیان اجرا وجود دارند تا تحول جدی در اقتصادی کردن کشاورزی و تکمیل زنجیره‌های این شهرستان‌ها صورت گیرد.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به محدودیت‌های واگذاری زمین و وجود بروکراسی پیچیده اداری در منطقه، خاطرنشان کرد: در شهرک صنعتی عنبرآباد به دنبال توسعه هستیم اما برای تحقق آن زمین نداریم که نیاز به تسهیل مقررات در این زمینه وجود دارد. همچنین منطقه ویژه اقتصادی جازموریان که مدتی است رهاشده باید فعال شود زیرا کمک بزرگی به اقتصاد منطقه است.

طبیب زاده با تأکید بر تکمیل زیربناها در منطقه گفت: ضروری است جاده‌ها و راه‌آهن منطقه تکمیل شود و در فرودگاه جیرفت توسعه باند، مسیر و ظرفیت‌های ناوگان صورت گیرد زیرا این امکانات در حد خدمات کشاورزی و متناسب با جنوب استان نیست.

وی ادامه داد: دفتر نمایندگی اداره کل گمرکات استان در جیرفت مستقرشده و قرار است از 17 تیرماه جاری همه محمولات صادراتی از جیرفت به مقصد مرزهای کشور ارسال شوند. با توجه به این مهم پیشنهاد تشکیل اداره مستقل گمرک را در منطقه داده‌ایم تا شرایط برای صادرات همه محصولات منطقه فراهم شود.

طبیب زاده با اشاره به مشکلات گمرکی در مرز میلک و میر جاوه استان سیستان و بلوچستان، گفت: محصولاتی که از جیرفت به این مرزها می‌رود به دلیل نابسامانی در گمرک این مرزها، تعدد متصدیان و فرماندهی نه‌چندان مناسب گمرک، با مشکلاتی روبرو می‌شوند. محصولاتی مانند پیاز، سیب‌زمینی، گوجه و خرما به مرزها می‌رود اما به دلیل معطلی‌های زیاد، فاسد می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شرکت بین‌الملل حمل‌ونقل نیز به‌تازگی در جیرفت تشکیل‌شده است، تصریح کرد: ناوگان بومی حمل‌ونقل در منطقه وجود ندارد. درخواست کرده‌ایم 500 دستگاه کامیون از محل تسهیلات سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در اختیار قرار داده شود تا حمل‌ونقل منطقه به‌ویژه در زمان پیک‌بار کنترل شود.

رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: باید به دو نهاد کشاورزی قوی (کشت و صنعت منصوری و کشت و صنعت جیرفت) که سال‌های قبل فعال بودند کمک شود تا دوباره فعالیت خود را آغاز و از امکانات فراوانی که در اختیاردارند برای توسعه منطقه بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: هفت شهرستان در جنوب استان مستقر و اقتصاد پویا دارند اما شعبه بانک صنعت و معدن در آنجا وجود ندارد و تنها وجود یک شعبه این بانک در مرکز استان چندان معنا نمی‌دهد.

طبیب زاده در بخش گردشگری نیز بیان کرد: میراث فرهنگی و گردشگاه‌های تمدنی و طبیعی منطقه ایجاب می‌کند تا نهاد مستقل میراث فرهنگی در جیرفت وجود داشته باشد.

وی افزود: برای ایجاد توسعه پایدار در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد باید از ظرفیت‌های موجود با برنامه‌ریزی کوتاه (رسیدن محصولات به بازار مصرف) و بلندمدت استفاده کرد که در این زمینه از ابزارهای متفاوتی ازجمله شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها برای معرفی بیشتر جیرفت استفاده کردیم تا واقعیت‌های آن آشکار شود.

عملکرد اتاق کرمان در مسیر توسعه و کمک به حل مشکلات است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست گفت: رهاورد سفر امروز من در کرمان برای سایر استان‌ها، عملکرد اتاق کرمان است که در مسیر توسعه وکمک به حل مشکلات و رفع موانع است.  بسیاری از اتاق‌های کشور بر صندلی خود نشسته و از دولت مطالبه دارند اما اتاق کرمان برای کمک به توسعه استان و اداره امور در منطقه جیرفت و عنبرآباد به‌عنوان معین منطقه‌دو اقتصاد مقاومتی وارد عمل شده است.

محمود واعظی ادامه داد: از رئیس اتاق کرمان برای دیدگاه‌های مناسب و خوب، اقدامات انجام‌شده در جیرفت و عنبرآباد قدردانی می‌کنیم زیرا این فعالیت‌ها به‌طورقطع در منطقه تأثیرگذار خواهد بود. برگزاری شورای گفت‌وگو در جیرفت و جایی خارج از مرکز استان می‌تواند تحرک و جهش خوبی  برای کمک به توسعه به وجود آورد.

واعظی تصریح کرد: سیاست دولت این است که ایران را فقط تهران و مراکز استان‌ها نبیند. ایران زمانی آباد و توسعه‌یافته خواهد شد که تمام مناطق آن توسعه‌یافته شود. دولت یازدهم با همه محدودیت‌ها، تحریم‌ها، فشارها و... بودجه عمرانی خود را با کمک بخش خصوصی و بانک‌ها بر تمرکز و اولویت در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته گذاشت.

وی با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید درزمینه کسب‌وکارهای الکترونیکی، گفت: این مدل کسب‌وکارها در استان رونق قابل‌توجهی دارد و اواخر سال گذشته 76 قرارداد برای ایجاد کسب‌وکارهای الکترونیکی امضا شد. به نظر می‌رسد باید حساب ویژه‌ای برای جیرفت و عنبرآباد در این زمینه داشته باشیم تا شرکت‌هایی از تهران و کرمان برای سه هدف ساماندهی حمل‌ونقل،  بازاریابی محصولات کشاورزی و کمک به رونق گردشگری وارد منطقه شوند.

واعظی اظهار کرد: جیرفت و عنبرآباد زمانی به توسعه می‌رسند که به بازارهای بین‌المللی راه یابند. در این زمینه برای محصولاتی مانند سبزیجات، تولیدات گلخانه‌ای و... بازار روسیه یک فرصت است زیرا در حال حاضر اتحادیه اروپا را تحریم کرده و از سوی دیگر مذاکراتی برای کاهش تعرفه‌های ورود به بازار روسیه در حال انجام است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران مذاکراتی با پنج کشور روسیه، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان برای امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی انجام داده است. دولت باید بخش خصوصی را تقویت و از نظر سیاسی نیز بستر و بازار لازم را فراهم کند. وی به مسئولان استان کرمان اطمینان داد مصوبات شورای گفت‌وگوی این استان را در هیات دولت پیگیری می‌کند.

تخصیص 100 میلیارد تومان یارانه مستقیم به تولید در استان کرمان

استاندار کرمان نیز در این نشست با قدردانی از رئیس اتاق کرمان، گفت: این مجموعه به‌صورت جدی و داوطلبانه مسئولیت کمک به توسعه منطقه را پذیرفته و اتاق برای رفع مشکلات مربوطه تلاش می‌کند.

علیرضا رزم حسینی خاطرنشان کرد: امسال دولت در قالب برنامه ششم از محل اعتبارات فنی، 100 میلیارد تومان برای پرداخت مابه‌التفاوت سودهای بانکی به بخش تولید استان تخصیص می‌دهد. بر اساس آن اگر واحدهای صنعتی، گردشگری، کشاورزی و... طرح‌هایی باصرفه اقتصادی و مورد تائید بانک‌ها داشته باشند و کار اجرایی آن‌ها به تولید منجر ‌شود، مابه‌التفاوت سود تسهیلات بانکی آن‌ها را دولت پرداخته و این به معنای یارانه مستقیم به تولید و ایجاد اشتغال است.

رزم حسینی بیان کرد: استان کرمان در برگزاری و اجرای مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی رتبه دوم کشور را کسب کرده و در موارد دیگری مانند اجرای طرح آبیاری تحت‌فشار در جنوب کرمان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی به تخصیص ردیف بودجه‌ای برای اتصال شهرستان جیرفت به شبکه راه‌آهن کشور در سال 96 خبر داد و گفت: برنامه اجرای خط ریلی شهرستان جیرفت در ماه‌های آینده آغاز می‌شود. همچنین عملیات اجرایی گازرسانی به شهرستان جیرفت نیزآغاز شده است. آرزوی دیرین مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد برخورداری از نعمت گاز بود که با حمایت دولت یازدهم این مهم محقق شد.

رزم حسینی وفاق و همدلی حاکم بر استان کرمان را سرمایه دانست و گفت: باید از این ظرفیت برای توسعه و پیشرفت این منطقه استفاده کرد. همچنین از بانک کشاورزی به عنوان رتبه نخست پرداخت تسهیلات در استان بین بانک های دیگر تقدیر کرد.

در همین رابطه