رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

کابینه دولت دوازدهم جوان، هماهنگ و برنامه‌محور باشد

لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره شاخصه‌های کابینه دولت دوازدهم می‌گوید: انتخاب یک کابینه کارآمد در دولت باید بر اساس روشی منطقی، معقول و روزآمد باشد. همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید اول در بدنه خود هماهنگ عمل کنند.

13 تیر 1396
کد خبر : 9088
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کابینه دولت دوازدهم چه شاخص‌هایی باید داشته باشد؟ محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «شاخص‌های انتخاب کابینه دوازدهم بسیار مهم است؛ انتخاب یک کابینه کارآمد در دولت باید بر اساس روشی منطقی، معقول و روزآمد باشد.»

لاهوتی معتقد است: «انتخاب و چینش کابینه نباید عجولانه باشد و در فرصت کوتاهی این چینش انجام شود. باید شاخص‌های فردی و جمعی، شاخص‌های سبک مدیریتی، چارچوب حکمرانی و اصول دیگر موردتوجه قرار گیرد.»

به گفته عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، موضوع هماهنگی وزرا باهم دیگر و با دولت به‌خصوص در حوزه اقتصادی بسیار مهم است. در دولت یازدهم مدام بخش خصوصی هشدار می‌داد که وزرای اقتصادی دولت هماهنگ نیستند.

او معتقد است: «همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید اول در بدنه خود هماهنگ عمل کنند، بعد با سازمان‌ها و وزارت خانه‌های دیگر هم هماهنگ باشند. باید تصمیمات دولت آهنگ و ریتم منسجم و منظمی داشته باشد.»

او اصل دوم را حکمرانی خوب می‌داند و می‌گوید: «باید دولت در چینش کابینه خود و در انتخاب رویه خوب به سمت الگوی حکمرانی خوب برود و از بروکراسی‌های پیچیده و کور در کار دوری کند. در این الگو شفافیت، گردش آزاد اطلاعات، مبارزه با فساد و اجرای بدون تنازل قانون موردتوجه است.»

لاهوتی سومین معیار را توجه به جوان‌گرایی در دولت دوازدهم می‌داند. دولت باید به جوانان فرصت حضور در دولت را بدهد؛ البته این به معنای این نیست که جوانان بدون طی مراحل و مراتب مسئولیتی و سازمانی به وزارت برسند بلکه باید از تجارب و توان آن‌ها در حوزه‌های میانی و پایین مدیریتی استفاده شود.

او تأکید می‌کند: «از آنجاکه حجم کار وزارتخانه‌ها بسیار بالاست، نیازمند افرادی جوان و چابک هستند. از این توانایی‌ها می‌توان در حوزه معاونت‌ها بهره گرفت.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره تفکیک وزارتخانه‌های ادغام‌شده می‌گوید: «هنوز دولت و مجلس نمی‌دانند که سرنوشت تفکیک یا ادامه وضعیت ادغام به کجا می‌رسد.»

او پیشنهاد می‌دهد: «اگر یک معاونت ریاست‌جمهوری در حوزه صادرات تشکیل شود خیلی می‌تواند به مسئله صادرات کمک کند. در غیر این صورت وزارت بازرگانی متولی امر صادرات باشد تا صدای واحدی که مورد نیاز است در وزارتخانه بخصوص در امور تخصصی به گوش برسد. دولت باید بر اساس یک نظر جامع‌ومانع امور را پیش ببرند. وزرا و دولت دوازدهم باید برنامه‌محور باشند و از اعمال نظر و سلیقه‌های شخصی پرهیز کنند.»

در همین رابطه