رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست کارگروه دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تصویب شد

8 درخواست فعالان صنعت خوراک دام، طیور و آیزیان از دولت و مجلس

در نشست کارگروه دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، 8 مطالبه مهم این صنعت برای پیگیری، مورد تصویب قرار گرفت.

14 تیر 1396
کد خبر : 9109
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کارگروه دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، روسای تشکل‌های تاثیرگذار صنایع دام، طیور و آبزیان و فعالان صنعت خوراک دام در اتاق ایران برگزار شد.

در ابتدای جلسه مجید موافق قدیری رئیس کارگروه دام و طیور و آبزیان اتاق ایران، خلاصه‌ای از روند فعالیتهای مشترک با کارگروه دام و طیور و آبزیان مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران به اقدامات انجام شده در زمینه تشکیل صندوق ملی حمایت از توسعه کارخانجات خوراک دام طی 12 سال گذشته اشاره کرد و خواستار به نتیجه رساندن آن از طرف وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تخصیص بودجه 49 درصدی سهم دولت در تشکیل این صندوق شد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران اظهار کرد: تولید خوراک دام در واحدهای پرورش دامداری، مرغداری و آبزی‌پروری بیش از 60 سال است که در دنیا منسوخ شده است اما معاونت‌های مرتبط با موضوع در وزارت جهاد کشاورزی از تولید خوراک در واحدهای پرورش جلوگیری نمی‌کنند.

وی گفت: تولید خوراک در واحدهای پرورش بیش از یک هزار و 800 میلیارد تومان در قالب ضایعات برای کشور هزینه دارد و این هزینه به غیر از مشکلاتی همچون بهره‌وری، کاهش واردات مواد اولیه، کیفیت پایین محصولات پروتئینی نظیر شیر، گوشت و تخم مرغ و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی دیگر است.

موافق قدیری ادامه داد: شرایط رقابت در تولید خوراک دام و در بخش کشاورزی یکسان و منطقی نیست. چگونه است که جزو بخش کشاورزی تقسیم‌بندی می‌شویم اما از معافیت‌های بخش کشاورزی بهره‌مند نمی شویم؟ وی درخواست کرد که مالیات در کارخانجات صفر در نظر گرفته شود تا ضمن کاهش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی شاهد افزایش سرانه مصرف و در نتیجه آن سلامت جامعه و کاهش مصرف دارو باشیم.

حسن زاده از شرکت دانه‌داران خراسان در موضوع ماده ١٩ آیین نامه بهداشتی دامپزشکی موضوعاتی برای چگونگی اجرای نظارت بهداشتی مطرح کرد و خواستار اصلاح این قانون مخل کسب و کار در صنعت دامپروری شد.

مهربانی مدیر عامل کلهر‌دانه جنوب که استاد دانشگاه تهران نیز است از اتلاف منابع در مرغداری‌ها که با ساخت دان صورت می‌گیرد، انتقاد کرد.

فارغی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز نسبت به تشکیل ستاد آنفولانزا تذکر داد و از عدم استفاده از فضای ساخته شده در صنعت خوراک دام و طیور سخن گفت. وی اعلام کرد که از تغییر ساختار صنعت از تولید سنتی به شکل یکپارچه، حمایت و پشتیبانی صورت نگرفته است.

شهریاری دیگر نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز با انتقاد از سازمان دامپزشکی کشور گفت: سازمان دامپزشکی از بهداشت مزارع آبزیان غفلت کرده است.

در ادامه ابراهیمی رئیس کارگروه دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با استناد به برخی تصمیمات اتخاذ شده در مجلس گفت: بسیاری از این تصمیم ها با مشاوره ها و هم اندیشی های اهالی متخصص خارج و داخل مجلس محقق شده است.

وی مشکل اساسی حاکم بر صنعت دام و طیور را نداشتن بازار مصرف مطمئن داخلی و خارجی برشمرد و افزود: ازآنجا که مصرف داخلی جوابگوی ظرفیت تولید کنونی واحدهای تولیدی کشورمان نیست، لذا اگر بتوان مرغ و تخم مرغ را تولید کرد و به وفور صادر کرد، نه تنها واردات ذرت محل ایراد نیست، بلکه به دلیل اینکه نوعی واردات آب مجازی است، مزیت هم دارد.

ابراهیمی به ارزش های حفظ منطقی روابط بین المللی پرداخت و تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها مشوق صادراتی به صادرکنندگان خود اعطا می کنند، باید این اقدامات نیز در دستور کار جدی مسوولان کشور ما نیز باشد.

رییس کارگروه دام و طیور کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد نوع اخذ مالیات از صنایع خوراک دام و طیور، گفت: به عنوان مثال از آنجا که برنج مشمول شلتوک هم می‌شود، نمی توان آن را از کالای اساسی معاف شده مبرا دانست؛ کما اینکه در کشورهای پیشرفته با ایده مالیات معادل صفر، با وجود برقرار ماندن حسابرسی جهت حفظ شفافیت مالی آن ها از مالیات معاف هستند.

این نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام این که نمایندگان در حال جمع آوری استفساریه‌ای هستند تا در مورد موضوع کشاورزی همه حلقه های تولید از مالیات معاف شوند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز باید در امر تکمیل حلقه‌های تولید و برندسازی، تمام ملاحظات کارشناسی را مد نظر قرار دهد.

در بخش دیگری از این نشست مصوبات این جلسه قرائت و به تائید نمایندگان مجلس نیز رسید تا از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس و انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران پیگیری شود.

مصوبات نشست:

  • تخصیص سهم بودجه 49 درصدی دولت در صندوق ملی حمایت از توسعه کارخانجات خوراک دام در بودجه 96 مورد تایید و حمایت قرار گیرد تا در اسرع وقت این صندوق تشکیل شود.
  • مجلس به هر روش قانونی که امکان پذیر است در خصوص عدم تولید خوراک در واحدهای پرورش(مرغداری، دامداری و آبزی پروری) و مراکز تولیدی غیر مجاز اقدامات لازم را انجام دهد.
  • تعیین تکلیف ماده 19 و 18 آئین نامه اجرائی نظارت بهداشتی دامپزشکی و مغایرت های صریح قانونی با معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تکلیف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در ماده 34 برنامه ششم توسعه.
  • با توجه به نرخ بازگشت سرمایه و سود کم کارخانجات خوراک دام، موضوع مالیات صفر برای تولیدکنندگان این صنعت پیگیری و مصوبات لازم در مجلس و دولت تهیه و تصویب شود.
  • موازی‌کاری برخی اقدامات سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد در کارگروه‌های مرتبط مجلس، پیگیری و مورد بازنگری قرار گیرد.
  • وزارت جهاد کشاورزی نسبت به مدیریت و ساماندهی کارخانجات خوراک دام و مراکز تولید غیرمجاز اقدام کند.
  • با توجه به واگیری‌های آنفولانزا که در فصل گرم هم مشاهده می‌شود نسبت به تشکیل "ستاد آنفولانزا" با حضور مراجع ذیصلاح اقدام شود.
  • مجلس تذکرات لازم به سازمان تامین اجتماعی در خصوص عدم تمکین این سازمان از آیین‌نامه و بخشنامه‌های جدید دولت در خصوص حسابرسی تامین اجتماعی را ارائه دهد.
موضوعات :
در همین رابطه