رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از نماگرهای اقتصادی زمستان ۹۵ گزارش می‌دهد

افزایش 40 درصدی صدور پروانه ساختمانی تهران

نماگرهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در زمستان 95 برای کل مناطق شهری نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش 20.4 درصدی را تجربه کرده و این رشد در پروانه‌های صادرشده در شهر تهران به 40.6 درصد می‌رسد.

19 تیر 1396
کد خبر : 9178
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نماگرهای اقتصادی سال ۹۵ که امروز از سوی بانک مرکزی منتشر شد نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی با نفت ۱۲.۵ درصد و بدون نفت ۳.۳ درصد بوده است. بر این اساس در سال گذشته تولید ناخالص داخلی (به قیمت جاری) به هزار و 272هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است که از این میزان 12.3 درصد سهم نفت، 10درصد سهم بخش کشاورزی، 22.7 درصد سهم صنایع و معادن (13 درصد سهم صنعت و معدن و 5.2 درصد سهم ساختمان) و 57.1 درصد سهم بخش خدمات بوده است.

براساس گزارش بانک مرکزی، تراز حساب جاری خارجی کشور 16میلیارد و ۳۸۸ میلیون دلار و کل بدهی‌های خارجی در پایان دوره 8میلیارد و ۴۸۱میلیون دلار بوده است. همچنین تراز بازرگانی(حساب کالا) به20 میلیارد و ۸۴۳ میلیون دلار، صادرات کالا بر اساس نرخ فوب ۸۳ میلیارد و ۹۷۸ میلیون دلار، واردات کالا بر اساس نرخ فوب ۶۳ میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار بوده است.

رشد 23.2 درصد نقدینگی در سال 95

براساس جداول منتشر شده از سوی بانک مرکزی از نرخ رشد متغیرهای بخش پولی در اسفندماه سال ۹۵، نقدینگی کشور در پایان این سال ۲۳.۲ درصد نسبت به پایان سال قبل افزایش یافته است. براین اساس رشد پول در سال 95 حدود ۱۹.۳ درصد و رشد شبه‌پول ۲۳.۸ درصد بوده است. همچنین، سپرده‌های بخش غیردولتی با ۲۳.۹ درصد افزایش روبرو بوده است.

نماگرهای اقتصادی سال 95 در حوزه وضع مالی دولت حکایت از آن دارد که درآمدها 145هزار و و 990 میلیارد تومان، پرداخت‌های هزینه‌ای 207هزار و 20 میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 74هزار و 280 میلیارد تومان و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای42هزار و 100 میلیارد تومان بوده است. در این میان کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای نیز به 28هزار و 850میلیارد تومان رسیده است.

همچنین متوسط نرخ تورم در سال ۹۵ نسبت به متوسط سال ۹۴ معادل ۹ درصد بوده است در حالی که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در اسفند سال گذشته نسبت به ماه قبل ۲ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل آن ۱۱.۹ درصد بوده است.

افزایش 24.5درصد صدور پروانه ساختمانی در کشور

براساس نماگرهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در شهر تهران در سه ماهه چهارم سال 95 نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش 40.6 درصدی را تجربه کرده و از هزار و 800 فقره در سه ماهه چهارم 94 به 2هزار 500 فقره در سه ماهه چهارم 95 رسیده است. ضمن اینکه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در این فصل برای شهرهای بزرگ 3.3 و برای سایر مناطق شهری 24.5 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد داشته است. در مجموع رشد صدور پروانه‌های ساختمانی در کل مناطق شهری کشور به در سه ماهه پایانی سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل به 20.4 درصد رسیده است.

افزایش تعداد پروانه‌های ساختمانی در تهران، شهرهای بزرگ و سایر مناطق شهری در حالی رخ داده است که همزمان، گزارش بانک مرکزی درباره میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری (بدون احتساب قیمت زمین) حاکی از این است که میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مجموع ساختمان‌های شروع‌شده جدید کشور در کل سال 95 نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود 14.1 درصد کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد این کاهش میزان سرمایه‌گذاری به این دلیل باشد که هنوز بخشی از پروانه‌های صادرشده به مرحله سرمایه‌گذاری نرسیده‌اند و یا سرمایه واردشده به این حوزه هنوز به مرحله نهایی و ثبت نرسیده است.

کاهش سرمایه گذاری در بخش ساختمان

در فصل پایانی سال 95، میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های شروع‌شده 3هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 20.9 درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که این سرمایه‌گذاری‌ها در فصل سوم 95 نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش 22.4 درصدی  را ثبت کرده است.

بر این اساس مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید شروع‌شده، نیمه‌تمام و تکمیل‌شده در فصل چهارم 95 حدود 13هزار و 770 میلیارد تومان بوده که نسبت به فصل قبل 13.8 درصد کاهش نشان می‌دهد ضمن اینکه این میزان سرمایه‌گذاری در فصل سوم نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل 8.6 درصد کاهش یافته است.

برای مشاهده نماگرهای اقتصادی به اینجا مراجعه کنید.

در همین رابطه