رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

ظرفیت بالای گردشگری برای تاثیرگذاری در توسعه کرمان

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان از برگزاری استارت آپ ویکند گردشگری در هنزا به‌عنوان یک رویداد در سطح ملی از 7 تا 10 شهریورماه سال جاری خبر داد.

21 تیر 1396
کد خبر : 9189
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

کمیسیون گردشگری اتاق کرمان نشستی را برای بررسی وضعیت گردشگری در این استان برگزار کرد. در این نشست محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق کرمان و ایران نیز حضور داشت.

جلالپور در این نشست گفت: بخش گردشگری کرمان ظرفیت بسیاری برای توسعه کشور دارد.

محسن جلال پور به تشریح شرایط گردشگری کشور پرداخت و گفت: گردشگری ازجمله حوزه‌هایی است که می‌توان با کمترین سرمایه‌گذاری در این بخش به ایجاد اشتغال و رونق فضای کسب‌وکار رسید.

 جلال پور بابیان اینکه متأسفانه تاکنون در صنعت گردشگری کشور برنامه‌ریزی بر اساس دیدگاه گردشگر و مخاطبان صورت نگرفته و نسبت به این موضوع غفلت شده است، افزود: استان کرمان با ثبت پنج اثر جهانی هنوز نتوانسته در مثلث گردشگری کشور حضورداشته باشد و باید به این توجه داشت که جذب گردشگر علاوه بر وجود همدلی و همکاری بین مدیران و فعالان این بخش، نیاز به تکمیل زیرساخت‌ها و تبلیغات گسترده دارد.

 وی توجه به گردشگری داخلی را خواستار شد و بیان کرد: اگر طرح تعطیلات دوروزه پایان هفته پیگیری و تصویب شود گردشگری داخلی رونق می‌گیرد و موجب تحولات بیشتری در این حوزه می‌شود.

 این فعال اقتصادی تصریح کرد: امروزه 33 درصد فعالیت‌های گردشگری دنیا به‌صورت آنلاین انجام می‌شود درحالی‌که این عدد در ایران کمتر از سه درصد است و باید برای توسعه این بخش چشم‌اندازی مشخص تعریف کنیم تا زمینه حضور سرمایه‌گذاران و گردشگران بیش از گذشته فراهم شود.

 جلال پور بر توسعه تشکل‌های بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه گردشگری تأکید کرد و گفت: تشکل‌های بخش خصوصی می‌توانند پایه‌ و اساس توسعه پایدار کشور باشند زیرا توسعه دولتی به‌هیچ‌وجه پایدار نیست و هیچ آورده‌ای برای آینده ایران نخواهد داشت.

 راه‌اندازی تورهای گردشگری در مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف را ازجمله راهکارهای جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: به‌عنوان‌مثال از زمان برداشت گل محمدی تا گلاب‌گیری و سایر مراحل آن در شهرستان بردسیر می‌توان تورهای مختلف را برگزار و به رونق گردشگری منطقه کمک کرد.

 فعال اقتصادی ادامه داد: این تورها می‌تواند در قالب فستیوال‌هایی برای محصولاتی مانند پسته، خرما، مرکبات و محصولات گلخانه‌ای استان و سایر برنامه‌ها برگزار شود.

 پور همچنین به نقش اتاق کرمان در توسعه استان اشاره کرد و اذعان داشت: طی 15 سال گذشته، باوجوداینکه هیچ استراتژی برای توسعه صنعت و صنایع معدنی استان وجود نداشت، اتاق کرمان توانست ریل توسعه استان را از بخش کشاورزی به حوزه صنایع به‌ویژه صنایع معدنی تغییر دهد، البته انجام این مهم بسیار سخت بود زیرا در آن زمان بیش از 43 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی بود اما به‌هرروی و به دلیل وجود بحران شدید آب در منطقه، این اقدام انجام شد.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر با توجه به اینکه رقابت برای صنایع ما در دنیا بسیار سخت شده است، باید سیاست‌گذاری برای توسعه پایدار استان، با نگاه به سمت گردشگری تغییر یابد.

جلال پور، بااینکه استان کرمان بعد از انقلاب تاکنون از استان‌های پیشرو در امر توسعه بوده است، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر عزم جدی برای توسعه استان وجود دارد همه باید برای پوشش دادن برخی کمبودها تلاش کنند.

استارتاپ ویکند گردشگری در هنزا

همچنین رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان از برگزاری استارت آپ ویکند گردشگری در هنزا به‌عنوان یک رویداد در سطح ملی از 7 تا 10 شهریورماه سال جاری خبر داد و گفت: استفاده از فناوری‌های نوین در رونق گردشگری همواره مورد تأکید است.

مهدی سیاوشی افزود: همچنین برگزاری نمایشگاه شهر زیبا را با کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان پیگیری می‌کنیم که بر اساس آن هر یک از شهرستان‌ها و شهرهای استان به‌صورت هفتگی در شهر کرمان نمایشگاه اختصاصی برگزار خواهند کرد تا معرفی بیشتر آثار، جاذبه‌ها، جذابیت‌ها و ظرفیت‌های تمامی نقاط استان صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه تعامل و همکاری تنگاتنگی بین اتاق کرمان و اداره کل میراث فرهنگی استان وجود دارد، ادامه داد: بانک آمار و اطلاعات استان در اتاق کرمان در حال تهیه است که امیدواریم بخش گردشگری استان برای تهیه اطلاعات مربوط به این بخش همکاری‌های لازم را انجام دهند.

هنزا روستایی سرسبز در جنوب کرمان است که به ماسوله کرمان معروف است.

بازدید 300 هزار نفر گردشگر از شهرستان بردسیر

فرماندار بردسیر نیز در این نشست با اشاره به برگزاری چهارروزه جشنواره گل محمدی در لاله‌زار بردسیر در سال جاری گفت: از سه هزار هکتار گلستان بردسیر از اردیبهشت تا تیرماه گل محمدی برداشت می‌شود که سالانه 300 هزار نفر گردشگر از این منطقه بازدید می‌کنند.

مجید نجف پور خاطرنشان کرد: در فصل برداشت گل محمدی اگرچه خانه‌های بومی منطقه به گردشگران اجاره داده می‌شود و درحالی‌که تقاضا برای اقامت بالاست اما درمجموع زیرساخت‌ها و مراکز اقامتی شهرستان بردسیر ضعیف هستند و نمی‌توانند نیازهای گردشگران را به‌خوبی برطرف کنند. وی ادامه داد: در گلزار، لاله‌زار و بید خون شهرستان بردسیر آمادگی واگذاری زمین و انشعابات آب، برق و گاز به سرمایه‌گذاران وجود دارد تا زیرساخت‌های گردشگری بیش‌ازپیش فراهم شود.

نجف پور، بیان کرد: خانه باغ‌ها و خانه‌های تاریخی ارزشمندی در شهرستان بردسیر وجود دارد که مالکان آن‌ها حاضر به واگذاری آن‌ها به سازمان میراث فرهنگی نیستند و در یک سال گذشته تنها یک‌خانه را اجاره کرده‌ایم. فرماندار بردسیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر 27 کارخانه صنعتی و سنتی گلاب‌گیری، 5 هزار و 600 تن گل محمدی را گلاب‌گیری می‌کنند اما برای هزار و 400 تن گل محمدی دیگر که در منطقه تولید می‌شود احداث سه کارخانه دیگر موردنیاز است.

 

موضوعات :
در همین رابطه