رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در دیدار سفیر اسلوونی با رئیس اتاق ایران مطرح شد

آمادگی استان‌های ایران برای همکاری اقتصادی با استان‌های اسلوونی

سفیر اسلوونی در ایران امروز با رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور دیدار کرد و در مورد راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور سخن گفت.

26 تیر 1396
کد خبر : 9299
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر اسلوونی در تهران امروز با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی دیدار کرد.

این مقام سفارت اسلوونی در ایران حجم تجارت بین دو کشور را بسیار کم دانست و تشریح کرد: در سال‌های 2009 تا 2013 که تحریم‌ها علیه ایران وجود داشت، حجم تجارت ایران و اسلوونی حدود 180 میلیون دلار بود اما این رقم در حال حاضر 48 میلیون دلار برآورد می‌شود.

در این نشست غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران ضمن تبریک به مناسبت بازگشایی مجدد سفارت اسلوونی در ایران و حضور دوباره کریستینا رادی، به عنوان سفیر این کشور در تهران، گفت: حضور رئیس‌جمهور اسلوونی و چندین هیات از این کشور در ایران بیانگر روابط نزدیک ایران و اسلوونی با یکدیگر است.

وی موقعیت استراتژی، نیروهای انسانی جوان و تحصیل کرده، موقعیت مناسب ترانزیتی و وجود ظرفیت‌های خوب گردشگری در اسلوونی را از جمله زمینه‌های توسعه همکاری بین دو کشور عنوان کرد و افزود: زمانی که رئیس‌جمهور اسلوونی به ایران سفر کرد، مذاکرات خوبی بین دو کشور صورت گرفت. درعین‌حال بخش خصوصی دو کشور توانستند با یکدیگر آشنا شده و اطلاعات خوبی در مورد اقتصاد کشور مقابل به دست آورند.

رئیس اتاق ایران ضمن تأکید بر آمادگی استان‌های ایران برای پیوند با استان‌های مختلف اسلوونی و توسعه همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر، عنوان کرد: اسلوونی در بخش گردشگری جذابیت‌های بسیاری دارد. شرکت‌های زیادی از ایران آمادگی دارند فعالیت خود را در این حوزه در کشور اسلوونی آغاز کنند. این شرکت‌ها حتی این آمادگی را دارند که در این کشور خود را ثبت کرده و خواستار دریافت تسهیلات ویژه از دولت اسلوونی هستند.

شافعی در ادامه نگاهی به وضعیت روابط بانکی دو کشور داشت و با تأیید تلاش‌های سفارت برای پیشرفت در این موضوع، خواستار اقدامات جدی‌تر به منظور گسترش همکاری‌ها شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران از توافق بین دو کشور در مورد ایجاد کمیته کاری بین اتاق بازرگانی اسلوونی و ایران خبر داد و افزود: اتاق اسلوونی نماینده خود را معرفی کرده است. به طور حتم فعالیت این کمیته می‌تواند نقش بسزایی در گسترش مناسبات داشته باشد.

در ادامه کریستینا رادی، سفیر اسلوونی در ایران از شرایط سخت و پیچیده کار در روزهای تحریم ایران و قبل از بسته شدن سفارت این کشور در تهران سخن گفت. او با ابراز خوشحالی از به پایان رسیدن آن روزها و فراهم شدن زمینه برای همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، عنوان کرد: حضور رئیس‌جمهور اسلوونی در ایران به همراه یک هیات، مقدمه خوبی برای ازسرگیری مناسبات بین دو کشور خواهد بود.

وی در مورد مسائل بانکی نیز گفت: خوشبختانه در این رابطه اقدامات خوبی انجام شده و دو بانک ایرانی فعالیت خود را با چند بانک اسلوونی آغاز کرده‌اند. امیدوارم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود روابط دوجانبه بین بانک‌ها نیز گسترش یابد.

رادی حجم تجارت دو کشور در گذشته را با وجود تحریم‌ها حدود 180 میلیون دلار برآورد کرد و گفت: متأسفانه این رقم در حال حاضر به 48 میلیون دلار تنزل کرده که قابل دفاع نیست. ظرفیت خوبی وجود دارد که حجم مناسبات دو کشور را تا چندین برابر برسانیم.

سفیر اسلوونی در ایران از پیگیری امور مربوط به سفر وزیر امور خارجه ایران به اسلوونی در ماه سپتامبر (شهریور) سال جاری خبر داد و خواستار حضور یک هیات اقتصادی از اتاق ایران در این سفر شد که وزیر امور خارجه را همراهی کند.

به باور وی اتاق‌های دو کشور می‌توانند در معرفی طرف‌های تجاری از بخش خصوصی به تجار ایرانی و اسلوونیایی کمک کنند. همچنین در این زمینه نیازی به دخالت دولت‌ها نبوده و فعالان اقتصادی می‌توانند به‌راحتی هدف خود را دنبال کرده و دولت‌ها فقط راه‌ها را برای تجارت باز کنند.

موضوعات :
در همین رابطه