رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت تاخیر در پروازهای داخلی گزارش می‌دهد

ایرلاین‌های بزرگ، رکورددار تاخیر در پروازها

بررسی عملکرد شرکت‌های هواپیمایی کشور در پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد حاکی از این است که تأخیر پروازهای داخلی انجام شده در بهار سال‌جاری حداقل سه برابر میانگین تأخیر در ایرلاین‌های معتبر دنیاست و ایرلاین‌های بزرگ، رکورددار تاخیر در پروازهای داخلی بوده‌اند.

31 تیر 1396
کد خبر : 9350
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بررسی عملکرد شرکت‌های هواپیمایی کشور در پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد حاکی از این است که تأخیر پروازهای داخلی انجام شده در بهار سال‌جاری حداقل سه برابر میانگین تأخیر در ایرلاین‌های معتبر دنیاست و ایرلاین‌های بزرگ، رکورددار تاخیر در پروازهای داخلی بوده‌اند.

ایرباس A321 در حال فرود در فرودگاه مهرآباد تهران.

 بررسی عملکرد شرکت‌های هواپیمایی کشور در پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد حاکی از این است که تأخیر پروازهای داخلی انجام شده در بهار سال‌جاری حداقل سه برابر میانگین تأخیر در ایرلاین‌های معتبر دنیاست.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در سه ماهه نخست سال جاری، 17هزار و 526پرواز داخلی از فرودگاه مهرآباد انجام شده که از این تعداد 8هزار و 40پرواز با تأخیر انجام شده است، این در حالی است که بررسی عملکرد ایرلاین‌های معتبر دنیا نشان می‌دهد که میزان تأخیر در پروازهای تعهد شده توسط این شرکت‌ها به بیش از 15درصد نمی‌رسد.

بر اساس این گزارش، درحالی 45.8درصد از پروازهای بهاری فرودگاه مهرآباد با تأخیر انجام شده است که برای مثال، گزارش سالانه شرکت هواپیمایی کانادا (Air Canada) نشان می‌دهد این شرکت در سال 2016با داشتن 170فروند هواپیما و انجام میانگین 600پرواز در روز، 15درصد از پروازها را با تأخیر انجام داده است.

همچـنین آمـارهای مـنـتشرشده از سوی شرکت هواپیمایی قطر(Qatar Airways) نشان می‌دهد این شرکت با داشتن 200فروند هواپیما، در سال 2016فقط 9.5درصد از پروازها را با تأخیر انجام داده که حدود 5برابر کمتر از تأخیر در پروازهای داخلی انجام شده از سوی شرکت‌های ایرانی است.

میانگین تأخیر پروازهای انجام شده در آمریکا نیز بین 12تا 15درصد گزارش شده است. البته گفتنی است براساس تعاریف موجود در قوانین هوایی آمریکا و اتحادیه اروپا، پروازهایی که ۱۵دقیقه دیرتر از زمان تعیین شده انجام شوند، پرواز با تأخیر محسوب می‌شودن و جریمه‌های سنگینی نیز در انتظار شرکت‌های متولی این پروازهاست.

در آمریکا شرکت‌های هواپیمایی برای تأخیر بیش از 3 ساعت در پروازهای داخلی، باید به مقامات فدرال جریمه بپردازند و وزارت حمل‌ونقل این کشور نیز در تأخیرهای بیش از 4ساعت، به ازای هر ساعت تأخیر اضافه، 27هزار و 500دلار به ازای هر مسافر از شرکت هواپیمایی جریمه دریافت می‌کند.

گزارش تأخیر پروازها که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شده است، نشان می‌دهد در خردادماه سال‌جاری، وضعیت پروازها به نسبت بهتر شده اما هنوز میزان تأخیرها به بیش از 37 درصد می‌رسد.

بنابر داده‌های منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، در سومین ماه از سال جاری تعداد 5هزار و 456 پرواز داخلی از فرودگاه مهرآباد انجام شده که 2هزار و 22 فقره از این پروازها با تأخیر انجام شده است.

در خرداد ماه سال جاری، بیشترین تعداد پروازهای داخلی توسط شرکت هواپیمایی آسمان انجام شده که 45درصد از آنها با تأخیر همراه بوده است.

همچنین شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر نیز به‌ترتیب با انجام 729و 567پرواز داخلی، در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند که پروازهای ماهان با 26درصد تأخیر و پروازهای ایران‌ایر با 40درصد تأخیر همراه بوده است. در این ماه، شرکت آتا ایر به‌عنوان چهارمین ایرلاین پر پرواز کشور، رکورد تأخیر در 48درصد از پروازها را به ثبت رسانده است. در خردادماه، بهترین عملکرد به هواپیمایی معراج تعلق داشته که از 139پرواز فقط 17درصد را با تأخیر انجام داده است.

مقامات مسئول در حوزه حمل‌ونقل هوایی کشور غالباً عمر بالای ناوگان هوایی کشور را اصلی‌ترین عامل زمینه‌ساز برای تأخیر پروازها معرفی می‌کنند و شرکت‌های هواپیمایی نیز با اظهار به اینکه امنیت در حمل‌ونقل هوایی اولویت دارد در پی توجیه تأخیرها هستند اما حقیقت این است که در کشور ما، تأخیر در پرواز به امری طبیعی تبدیل شده است و گرچه از اوایل سال 94انتظار می‌رفت با ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی این موضوع قدری سامان یابد اما بازهم گشایشی رخ نداد.

در این آیین‌نامه گرچه شرکت‌های هواپیمایی موظف شده‌اند در تأخیرهای بیش از 2 ساعت تسهیلاتی برای مسافران فراهم کنند و در تأخیرهای بالاتر حتی جرائمی را نیز به آنها بپردازند اما اظهارات مسافرانی که پرواز آنها با تأخیر مواجه شده است نشان می‌دهد اغلب شرکت‌ها در بدو امر، تأخیر پرواز را یک ساعت اعلام می‌کنند تا مشمول پرداخت جریمه و حتی پذیرایی از مسافر نشوند این در حالی است که در اغلب موارد مدت‌زمان تأخیر بیش از یک ساعت به طول می‌انجامد و کسی نیز پاسخگوی مسافران نیست.

در این میان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نیز انتظارها را برای کاهش زمان تأخیرها تقویت کرد اما همچنان نیمی از پروازها با تأخیر همراه هستند و حتی ایرلاین‌هایی که موفق به خرید هواپیماهای نو شده‌اند نیز نتوانسته‌اند تأخیر پروازهای خود را به محدوده قابل‌قبول برسانند.

در همین رابطه