رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

بهره‌برداری از مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی محک با مشارکت بخش‌خصوصی

نخستین تفاهم‌نامه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه سلول‌های بنیادی خون‌ساز در مؤسسه خیریه محک به بهره‌برداری رسید.

02 مرداد 1396
کد خبر : 9385
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

افتتاحیه مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک با حضور دکتر کاظمینی رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، دکتر کامران‌زاده دبیر شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، دکتر جمالی مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، اعضای هیأت امنا و مدیره، مدیرعامل، مدیران و کارکنان محک، اعضای هیأت مدیره و مدیران ارشد شرکت‌های بهمن‌موتور و بهمن دیزل، فعالان اقتصادی و جمعی از نیکوکاران برگزار شد.

این مرکز که براساس انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های بهمن‌موتور و بهمن دیزل شکل گرفته است، نماد پیوند اهداف یک سازمان مردم‌نهاد با بخش خصوصی در راستای تکمیل فرآیند درمان سرطان در کودکان نیازمند به پیوند است.

براساس این تفاهم‌نامه یک ساله مقرر شد تا شرکت‌های بهمن‌موتور و بهمن‌دیزل هزینه انجام آزمایش تعیینHLA  پنج هزار نمونه مربوط به داوطلبان اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای ایجاد اولین مرکز غیرانتفاعی پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز در بیمارستان محک را از طریق اختصاص مبلغی ثابت از محل فروش خودروهای خود تأمین کنند.

تجلی عملی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در محک

آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه خیریه محک در این مراسم با بیان اینکه یکی از چالش‌های مراکز پذیره‌نویسی، تأمین هزینه‌های ثبت و آزمایش نمونه‌ HLA است، گفت: «این هزینه‌ نه فقط برای مؤسسه خیریه‌ای چون محک بلکه برای بسیاری از مراکز مشابه در ایران و جهان گزاف است. راه‌اندازی این مرکز با همراهی بخش خصوصی، تجلی عملی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی است.»

وی افزود: «جذب اهداکنندگان و افزایش تعداد HLA ثبت شده در این مراکز، از دیگر چالش‌های آن است. چرا که امکانات پزشکی و دارویی بدون نمونه سازگار با بیمار نیازمند به پیوند، کارآیی ندارد. به عبارتی ارزش وجودی این مراکز به تعداد نمونه‌های ثبت شده مطابق با استانداردهای جهانی است.»

مدیرعامل مؤسسه خیریه محک در پایان گفت: «باور داریم که چون گذشته، به واسطه حضور نیکوکاران، این چالش نیز در مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک برطرف شده و این مرکز به بزرگ‌ترین مرکز پذیره‌نویسی خاورمیانه تبدیل می‌شود تا علاوه بر کودکان مبتلا به سرطان، فرصت زندگی به سایر بیماران نیازمند پیوند نیز اهدا شود.»

مسئولیت اجتماعی، ضرورت یک بنگاه اقتصادی است

امیرعباس حسینی، عضو هیأت مدیره شرکت بهمن دیزل با ابراز خرسندی از مشارکت این بخش خصوصی با مؤسسه خیریه محک در قالب مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها برای راه‌اندازی مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک، گفت: «در گروه بهمن مفهوم مسئولیت اجتماعی با هدف پیشبرد اصول راهبردی این شرکت است و دامنه وسیعی از فعالیت‌ها را علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی در بر می‌گیرد. این مفهوم نه به صورت نمایشی یا ابزاری برای تبلیغ محصول، بلکه به عنوان باور این شرکت به عنوان وسیله‌ای برای خلق ارزش افزوده تعریف می‌شود.»

عضو هیأت مدیره شرکت بهمن دیزل درباره نخستین پروژه مسئولیت اجتماعی این گروه با مؤسسه خیریه محک گفت: «راه‌اندازی نخستین مرکز غیردولتی پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک به عنوان الگوی نوینی از مشارکت بخش خصوصی با سازمان مردم‌نهاد است و گروه بهمن این مشارکت را پاسخگویی به یکی از خواسته‌های راهبردی‌اش می‌داند. نگاه این گروه نه فقط تأمین هزینه‌های 5 هزار نمونه برای راه‌اندازی این مرکز بلکه زنده نگاه داشتن امید برای فرزندان این سرزمین به عنوان سرمایه‌های این مرز و بوم است.»

همچنین حمیدرضا داوودزاده، مدیرعامل شرکت بهمن موتور گفت: «باعث خوشحالی است که همزمان با بیست و پنجمین سال فعالیت محک و پنجاه سالگی گروه بهمن تفاهم‌نامه‌ای جهت راه‌اندازی مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز منعقد شده است تا بتوانیم وارد زنجیره سلامت فرزندان سرزمین‌مان شویم.»

وی با بیان آنکه گروه بهمن به بخش خصوصی ورود پیدا کرده است به تغییر دیدگاه این سازمان در زمینه مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و افزود: «بر اساس تفاهم‌نامه منعقده 5 هزار نمونه در مرکز پذیره‌نویسی محک ثبت خواهد شد. امیدواریم مرحله دوم این پروژه که ورود به زنجیره بین‌المللی مراکز پذیره‌‎نویسی است را نیز با همکاری محک به انجام برسانیم.»

موضوعات :
در همین رابطه