رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در همایش تجاری ایران و تایلند مطرح شد

گسترش همکاری‌های اقتصادی با تایلند نیازمند بهبود روابط بانکی

همایش تجاری ایران و تایلند برگزار شد. در این همایش معاون امور بین‌الملل اتاق ایران از افزایش 67 درصدی حجم صادرات ایران به تایلند در سال 2016 خبر داد.

02 مرداد 1396
کد خبر : 9395
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات تجاری تایلند با حضور در اتاق ایران با همتایان خود دیدار و در همایش تجاری دو کشور شرکت کردند.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این همایش از افزایش قابل توجه حجم تجارت دو کشور خبر داد.

محمدرضا کرباسی، برگزاری همایش تجاری را گامی به سمت توسعه مناسبات دو کشور دانست و ضمن تشریح جزئیات مربوط به استفاده از برند حلال در ایران و اقداماتی که توسط پارلمان بخش خصوصی در راستای توسعه این برند صورت گرفته، گفت: مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) از خانواده سازمان همکاری‌های اسلامی است و بر اساس تفاهم‌نامه بین اتاق ایران و این سازمان تأسیس شده است. طبق اساسنامه، رئیس اتاق ایران، ریاست ایکریک را برعهده دارد.

وی ادامه داد: از جمله پروژه‌های ایکریک در زمینه غذای حلال تحت پوشش موسسه جهانی حلال است که بر اساس استاندارد سازمان همکاری اسلامی کار خود را شروع کرده و تاکنون نمایندگی‌های خود را در برخی کشورها از جمله ترکیه، کره، آلمان و ژاپن راه‌اندازی کرده است.

کرباسی تصریح کرد: با توجه به وسعت همکاری‌های حلال در سطح دنیا و نیاز روزافزون به آن، الزامات گردشگری حلال نیز تدوین شد و به تصویب رسید.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران یادآور شد: این مرکز آمادگی همکاری با تایلند در راستای توسعه بازارهای هدف در حوزه‌های مختلف به ویژه محصولات حلال را دارد.

وی در ادامه به حجم مبادلات دو کشور در سال 2016 اشاره کرد. در حال حاضر حجم تجارت دو کشور برابر با 411 میلیون دلار برآورد می‌شود. میزان صادرات ایران به تایلند در این سال 154 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته 67 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین واردات ایران از تایلند با رشد 27 درصدی به 257 میلیون دلار رسیده است.

کرباسی با تأکید بر لزوم برقراری روابط بانکی تایلند و ایران خاطرنشان کرد: تا زمانی که موانع بانکی برطرف نشود، نمی‌توان برای گسترش مناسبات بین دو کشور برنامه‌ریزی کرد. در حال حاضر با توجه به اجرای برجام زمینه برای همکاری‌های بانکی مهیاست.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران سرمایه‌گذاری مشترک به ویژه در بخش خدمات گردشگری را زمینه خوبی برای همکاری‌های بین ایران و تایلند دانست.

کالایانا ویپاتی پومی پراتس، سفیر تایلند در تهران از قدمت 400 ساله مناسبات اقتصادی بین ایران و تایلند سخن گفت و تصریح کرد: امروز سطح روابط دو کشور از جنبه اقتصادی به سطوح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی گسترش پیدا کرده که مایه خرسندی ماست. ایران ظرفیت‌های خوبی برای همکاری در حوزه‌های مختلف دارد به ویژه جمعیت 80 میلیونی این کشور که بازار مناسبی به شمار می‌آید.

وی اقتصاد ایرانی را قدرتمند توصیف کرد و گفت: ظرفیت اصلی ایران، ثبات سیاسی آن است که با حضور در این کشور بهتر می‌تواند ابعاد این ادعا را درک کرد.

وی تسهیل تجارت بین فعالان اقتصادی را وظیفه سفارتخانه دانست و ادامه داد: ایران و تایلند در حوزه‌های مختلفی با یکدیگر توافق‌نامه امضا کرده‌اند. حال باید مطمئن شویم که این توافق‌نامه‌ها اجرایی خواهند شد.

وی گردشگری را بخش خوبی برای گسترش روابط دو کشور عنوان کرد و افزود: سالانه 150 هزار گردشگر ایرانی به تایلند سفر می‌کنند در مقابل 10 هزار گردشگر تایلندی وارد ایران می‌شوند. باید سازوکاری اتخاذ شود که گردشگران تایلندی بیشتری به ایران سفر کنند و از نزدیک با پتانسیل‌های این کشور آشنا شوند. اخباری که در سطح دنیا در مورد ایران وجود دارد، شناخت درستی از این کشور به ما نمی‌دهد.

هیات تجاری تایلند پس از شرکت در همایش تجاری در مذاکرات رو در رو با فعالان اقتصادی ایران شرکت کردند.

نمایندگان بخش‌های مختلف صنعت غذا از جمله برنج، شکلات، انواع سس، محصولات زیبایی، بهداشتی و آرایشی، میوه و سبزی‌ در این هیات تایلندی حضور داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه