رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران گزارش داد

روش‌های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

گزارش «فناوری‌های موردنیاز برای ارتقای بهره‌وری آب آبیاری» که به همت کمیسیون آب، محیط‌ زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران تهیه شده، تکنیک‌های بهره‌وری آب و فناوری‌های این حوزه معرفی شده است.

03 مرداد 1396
کد خبر : 9408
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران در گزارش اخیر خود با عنوان «فناوری‌های موردنیاز برای ارتقای بهره‌وری آب آبیاری» به مشکل دیرینه کم‌آبی در کشور پرداخته است و تأکید دارد مصرف بیش از حد آب توسط کشاورزان و عدم استفاده بهینه از منابع آبی موجود به عنوان چالشی جدی مطرح است.

در این گزارش به مهم‌ترین دلایل پایین بودن بهره‌وری آب در کشور اشاره شده است؛ طراحی نامناسب سیستم‌های آبیاری، نامناسب بودن روش آبیاری، عدم مدیریت صحیح آب در مزرعه، عدم استفاده از بذرها و ارقام اصلاح‌شده، استفاده از تجهیزات و لوازم نامناسب آبیاری، عدم آموزش و اطلاع‌رسانی به کشاورزیان، ضعف در مدیریت اغذیه و مدیریت ضعیف مکانیزاسیون در عملیات داشت، کاشی و برداشت از این جمله هستند.

بر اساس مطالعه انجام شده افزایش بهره‌وری آب آبیاری به همراه کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی برای مقابله با مسئله کم‌آبی یک ضرورت است. در این بخش علاوه بر توجه به فناوری‌های روز دنیا، طراحی مناسب سیستم‌ها آبیاری، انتخاب مناسب روش آبیاری، مدیریت صحیح آب در مزرعه، استفاده از بذرها و ارقام اصلاح شده، استفاده از تجهیزات و لوازم مناسب آبیاری و آموزش و اطلاع‌رسانی به کشاورزان نیز مورد تأکید قرار می‌گیرد.

کمیسیون آب اتاق ایران در این اقدام پژوهشی سعی دارد روش‌ها و تکنیک‌های روز دنیا برای بهبود وضعیت بهره‌وری آب را معرفی کند. در واقع پایداری در ارتقای بهره‌وری آب از اهمیت بالایی برخوردار است. پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی استفاده از فناوری‌های ارتقای بهره‌وری آب باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

در جمع‌بندی این گزارش بر ضرورت بررسی پایداری استفاده از فناوری‌های ارتقای بهره‌وری آب تأکید شده و ضمن اشاره به لزوم کنترل کیفی لوازم آبیاری، استفاده از بذرهای اصلاح شده در افزایش بهره‌وری آب، موضوعی مهم و اساسی شناخته شده است.

مشروح این گزارش را می‌توانید اینجا بخوانید.

در همین رابطه