رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق زنجان با اشاره به حجم بالای مبادلات زنجان و ترکیه تأکید کرد

استقبال ازمیر ترکیه از گسترش روابط تجاری با زنجان

معاون استاندار ازمیر ترکیه در راستای توسعه و گسترش روابط تجاری میان زنجان و این استان با رئیس اتاق و جمعی از فعالان اقتصادی زنجان دیدار کرد.

04 مرداد 1396
کد خبر : 9419
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون استاندار ازمیر ترکیه در راستای توسعه و گسترش روابط تجاری میان زنجان و این استان با رئیس اتاق و جمعی از فعالان اقتصادی زنجان دیدار کرد.

اوغور کولسوز معاون استاندار ازمیر ترکیه در راستای توسعه و گسترش روابط تجاری فی مابین زنجان و این استان با رئیس اتاق و جمعی از فعالین اقتصادی زنجان دیدار کرد.

 رئیس اتاق زنجان در این نشست با اشاره به ضرورت ایجاد پرواز مستقیم زنجان به ترکیه اظهار کرد: هر چند برخی معتقدند ایجاد این خطوط هوایی دارای توجیه اقتصادی نیست اما پس از بررسی های صورت گرفته در اتاق زنجان به این نتیجه رسیدیم که  برقراری این روابط با توجه به سهم مبادلات تجاری بین زنجان و ترکیه کاملاً دارای توجیه اقتصادی است.

 جمیلی خواستار کاهش بروکراسی اداری،  تسهیل مبادلات تجاری و ارتقاء سطح همکاریهای مشترک شد و تصریح کرد: توقعات تجار و بازرگان دو کشور بی تردید فراتر از امکاناتی است که در اختیار این عزیزان قرار میگیرد و ما خواستار رفع موانع موجود هستیم.

وی یکی از مهمترین ابزارهای توسعه مناسبات تجاری را حضور در نمایشگاه های برون مرزی دانست و گفت: بی تردید ترکیه سابقه خوبی در برگزاری نمایشگاه های بین المللی دارد، از این رو پیشنهاد می کنیم طرفین با دراختیار قراردادن  فضای نمایشگاهی رایگان به شرکتهای یکدیگر زمینه های گسترش مناسبات تجاری را فراهم سازند. 

جمیلی با اشاره به وضعیت معدنی استان زنجان در تولید سرب و روی گفت: زنجان یک استان معدنی است و غالب فعالیت این استان در حوزه معادن وصنایع مربوط به فرآوری مواد معدنی شکل گرفته و به طور تقریبی به لحاظ تولید سرب در کشورپیشتاز است. با توجه به وجود معادن غنی سرب و روی در استان ازمیر ما آمادایم در قالب یک هلدینگ با اعزام  هیات تجاری به این استان ظرف چند هفته آینده با شرکتهای ازمیری وارد مذاکره شویم.

وی بااشاره به آمار فعالین اقتصادی استان اظهار کرد: تعداد فعالین اقتصادی استان متجاوز ازیک هزار نفر می باشد و بخش اعظمی از تجارت خارجی استان نیز متوجه کشور ترکیه است. از اینرو اتاق توانسته با ایجاد روابط دیپلماتیک تجاری و اقتصادی با تشکلها و اتاقهای ترکیه روابط خوبی ایجاد نماید. گسترش همه جانبه این روابط منوط به حمایت دولتهای طرفین می باشد.

رئیس اتاق زنجان مذاکره با سفیر و سرکنسول ترکیه و همچنین ایجاد شهرک صنعتی ترکها در زنجان را از اقداماتی عنوان کرد که می تواند نقش مهم وحیاتی در گسترش مناسبات تجاری ایفا نماید.

برقراری پروازهای سیستمی در طول هفته بین زنجان و ازمیر و یا تهران ازمیر

معاون استاندار ازمیرترکیه دراین نشست با اشاره به پتانسل ها، اشتراکات دینی و مذهبی و ظرفیت های زنجان خواستار گسترش همکاری تجاری فی مابین شد و افزود: هرچند ازمیر به اندازه استانبول وسیع نیست، ولی ما آمادگی داریم در حوزه تاسیس شهرک های صنعتی و تجاری، زنجان را یاری کنیم.

 اوغورکولسوز ضمن استقبال ازپیشنهاد  برقراری پروازهای سیستمی در طول هفته بین زنجان و ازمیر و یا تهران ازمیر گفت: این اقدام می تواند منجر به توسعه همکاری های تجاری دو استان شود.

کولسوز ضمن دعوت رسمی از استاندار و رئیس اتاق زنجان برای دیدار از ازمیر ترکیه ابراز امیدواری کرد این دیدار زمینه ساز گسترش همکاریهای تجاری باشد.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان هم  در این نشست حضور هیات تجاری ازمیر در استان زنجان را به فال نیک گرفت و گفت: بسترسازی و گسترش همکاری های اقتصادی بین زنجان و ازمیر از اهداف این سفر است. سابقه فرهنگی نزدیک بین زنجان و ترکیه باعث عمیق تر شدن مباحث اقتصادی می شود.

به گفته نیک سرشت، ازمیر یک استان صنعتی با توانمندی های بسیار است و استان زنجان هم از نظر مباحث صنعتی، اقتصادی، کشاورزی و آی تی از پتانسیل های بالایی برخوردار است.

یگانه نائب رئیس شورای مشترک ایران و ترکیه هم خواستار ایجاد رابطه خواهرخواندگی بین زنجان و ازمیر شد و گفت: زنجان به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در تجارت با ترکیه شناخته می‌شود از اینرو میتوانیم با ایجاد دفتر مشترک اتاق زنجان و ازمیر بخشی از این مشکلات را از طریق بخش خصوصی مرتفع کنیم.

 رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان هم بااشاره به  صادرات 354 میلیون دلار ی استان زنجان به اقصی نقاط کشور گفت: از این میزان صادرات 70 درصدمتوجه کشور ترکیه است.

وی خواستار تسهیل روابط تجار ایران و ترک شد و گفت: تاحدودی مشکلات سیستم بانکی مرتفع شده ولی هنوزعلی رغم تاسیس شرکت از سوی تجار زنجانی در ترکیه، در نقل و انتقال پول با مشکلاتی مواجه هستیم.

موضوعات :
در همین رابطه