رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست اتاق کرمانشاه مطرح شد

برنامه بانک توسعه صادرات برای افزایش تسهیلات پرداختی در کرمانشاه

نشست بررسی مشکلات و موانع صادراتی در حوزه مالی و بانکی با حضور رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در اتاق کرمانشاه برگزار شد.

05 مرداد 1396
کد خبر : 9437
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست بررسی مشکلات و موانع صادراتی در حوزه مالی و بانکی با حضور رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در اتاق کرمانشاه برگزار شد.

رئیس اتاق کرمانشاه در این نشست گفت: بانک توسعه صادرات می‌تواند تجار استان را در توسعه صادرات یاری دهد.

کیوان کاشفی ابراز امیدواری کرد: این نشست ضرباهنگ پرداخت تسهیلات در حوزه صادرات از سوی بانک توسعه صادرات را بیشتر کند.

کاشفی با تأکید بر لزوم بالا بردن توان بانک‌ها برای دادن تسهیلات بیشتر در استان و حتی کشور اذعان کرد: یکی از مزیت‌های بزرگ استان کرمانشاه موضوع تجارت و صادرات است و بانک توسعه صادرات می‌تواند به کمک تجار استان آمده و آن‌ها را در توسعه صادرات یاری دهد.

کاشفی با اشاره به کم لطفی بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضیان در بخش صادرات در چند سال گذشته، اظهار کرد: در مجموع به صادرکنندگان استان کمتر تسهیلات پرداخت‌شده است. در حال حاضر تنها برای بین چهارتا پنج درصد کل صادرات استان از تسهیلات استفاده می‌شود و مابقی منابع خود تجار است.

وی با اشاره به وجود فرهنگ تجارت در استان کرمانشاه از گذشته‌های دور به‌واسطه مرزی بودن این استان، اظهار کرد: این استان در حوزه تجارت پیشینه قدیمی داشته و از گذشته‌های دور مردمان آن به تجارت اشتغال داشته‌اند. بین 800 تا 900 تاجر خوب در استان داریم که نیمی از مجموع دو میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات استان کرمانشاه توسط این تجار انجام می‌شود.

کاشفی سپس از مشکل وثیقه به‌عنوان یکی از چالش‌های پیش روی دریافت تسهیلات توسط تجار از بانک توسعه صادرات یادکرد و افزود: پایین بودن قیمت ملک در استان کرمانشاه در مقایسه با مرکز و حتی استان‌های هم‌جواری مثل همدان، تأمین وثیقه برای دریافت تسهیلات توسط تجار را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: در یکی دو سال گذشته و بعد از برجام انتظار می‌رفت بانک توسعه صادرات با توجه به ارتباطات بین‌المللی این بانک و پیشانی بانکی بودن آن در حوزه صادرات، فعال‌تر عمل کند، درحالی‌که شرایط مقداری کند پیش رفته است.

 ضرورت توجه به صادرات غیرنفتی

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند، حتماً باید به صادرات غیرنفتی توجه بیشتری داشته باشیم.

علی صالح‌آبادی توسعه صادرات غیرنفتی را از تأکیدات مقام معظم رهبری از سال‌های گذشته عنوان و تأکید کرد:  صادرات غیرنفتی در کشور مهم، راهبردی و اولویت‌دار است.

صالح‌آبادی بانک توسعه صادرات ایران را جزو کم‌شعبه‌ترین بانک‌های کشور برشمرد و اظهار کرد: این بانک تنها 40 شعبه در کشور دارد که عمده آن‌ها به‌جز یکی دو شعبه خاص، در مراکز استان‌ها و مناطق آزادراه اندازی شده‌اند. بانک توسعه صادرات ایران به دلیل کم شعبه بودن و پرداخت سود کمتر در مقایسه با دیگر بانک‌ها، کمتر توان جذب سپرده‌های مردم را دارد و لذا کمترین اتکا را به سپرده‌گذاری دارد.

صالح‌آبادی با یادآوری اینکه بانک توسعه صادرات تنها بانکی است که قوانین بانک مرکزی را کاملاً رعایت کرده و به‌هیچ‌عنوان سود سپرده بیشتر از 15 درصد ندارد، افزود: حتی یک مورد هم ‌سود سپرده بالای 15 درصد در این بانک نداشته‌ایم که کمتر بانکی این موضوع را رعایت کرده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ادامه مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات در کشور را در حال حاضر 17 هزار و 400 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این مبلغ زمان ورود من به این بانک حدود هشت هزار میلیارد تومان بود که این میزان دو برابر شده است.

به گفته وی 3400 میلیارد تومان معادل 20 درصد از مانده تسهیلات بانک ریالی و 14 هزار میلیارد تومان دیگر معادل 80 درصد ارزی است.

صالح‌آبادی ادامه داد: آخرین سالی که سرمایه بانک افزایش یافته سال 86 بوده و در 10 سال گذشته هیچ افزایش سرمایه‌ای نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه درگذشته از منابع صندوق توسعه ملی تنها به بخش تولید اجازه پرداخت تسهیلات داشتیم، اضافه کرد: اخیراً این شرط برداشته‌شده و ازاین‌پس از محل منابع صندوق توسعه ملی به تجار نیز تسهیلات پرداخت خواهیم کرد و امیدواریم این اتفاق بتواند کمک‌حال تجار به‌ویژه در استانی مثل کرمانشاه  باشد.

صالح‌آبادی در ادامه با تأکید بر اینکه بانک توسعه صادرات به‌هیچ‌عنوان به دنبال سودآوری نیست، اولویت اول این بانک را کمک به بخش صادرات عنوان کرد و کمک به بخش صادرات را از افتخارات این بانک برشمرد. بااین‌حال بانک نمی‌خواهد زیان ده باشد، چراکه این بانک دارای مراودات بین‌المللی بوده و در دنیا با بانک‌های زیان ده کار نمی‌کنند.

صالح‌آبادی در ادامه اشاره‌ای هم به برجام و ارتباطات بین‌المللی بانکی داشت و عنوان کرد: بعد از برجام روابط کارگزاری‌های بانک توسعه صادرات ایران بهتر شده است. در حال حاضر در 33 بانک دنیا حساب بانک توسعه صادرت فعال‌شده است. بانک توسعه صادرات ایران در تحریم‌ها لطمه زیادی دید، چراکه ماهیت بانک ارزی است و در دوران تحریم بسیاری از حساب‌های بانک بلوکه‌شده بود.

وی در ادامه  با اشاره به مراودات بانکی بالای بانک توسعه صادرات ایران با عراق اظهار کرد: استان کرمانشاه پتانسیل‌های تولیدی و بازرگانی زیادی داشته و می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

صالح‌آبادی افزود: در حال حاضر 18 میلیون یورو از سوی بانک توسعه صادرات ایران به بانک البلاد عراق خط اعتباری داده‌شده که قابل‌استفاده برای متقاضیان است.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به فعالیت شعبه کرمانشاه بانک توسعه صادرات داشت و اظهار کرد: میزان منابع جذب‌شده از مشتریان این استان حدود 20 میلیارد تومان بوده، درحالی‌که شعبه کرمانشاه 170 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است. سقف تسهیلات شعبه کرمانشاه با توجه به آمار بالای تجار آن نیاز به بازنگری دارد.

 صالح‌آبادی ابراز امیدواری کرد: این بانک بتواند طی سال جاری عملکرد بهتری در استان کرمانشاه نسبت به سال گذشته داشته باشد.

در همین رابطه