رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق همدان در نشست روسای اتاق‌های شمال‌غرب کشور

5استان شمال غرب می‌توانند حلقه اول گردشگری کشور باشند

نشست رؤسا و هیات نمایندگان اتاق‌های تبریز، اردبیل، ارومیه، زنجان و همدان با حضور رئیس بانک توسعه صادرات ایران و استاندار همدان برگزار شد.

08 مرداد 1396
کد خبر : 9467
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دومین نشست رؤسا و هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی منطقه شمال غرب کشور (تبریز، اردبیل، ارومیه، زنجان و همدان) با حضور رئیس بانک توسعه صادرات ایران برگزار شد.

رئیس اتاق همدان در این نشست گفت: با توجه به اینکه تبریز در سال 2018 با انتخاب به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی، جایگاه جهانی پیدا می‌کند، باید طوری برنامه‌ریزی و اقدام شود که گردشگران آلمان و فرانسه از طریق فرودگاه تبریز به پنج استان منطقه شمال غرب کشور وارد شوند.

علی‌اصغر زبردست با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خدمات فنی و مهندسی در کشور افزود: در بخش خدمات فنی و مهندسی می‌توان در خارج از کشور فعالیت داشت اما این مهم اتفاق نیفتاده است.

زبردست در ادامه خاطرنشان کرد: این پنج استان هنوز در حلقه اول گردشگری کشور قرار ندارند که امیدواریم با هم‌افزایی این مهم انجام شود. ضمن اینکه مشترکات تاریخی، طبیعی و مسائل مربوط به گردشگری بین پنج استان شمال غرب کشور وجود دارد. باید تقسیم‌کار در حوزه رونق صنعت گردشگری در این منطقه انجام شود 

رئیس اتاق همدان تصریح کرد: پس از چند سال که مسیر گردشگری مشخصی در مرکز وجود داشت، مسیر گردشگری جدیدی نیز توسط استان‌های شمال غرب کشور تعریف‌شده که دبیرخانه‌ آن با حضور نمایندگانی از پنج استان شمال غرب تشکیل می‌شود.

زبردست گفت: میزبان نشست دوره‌ای بعدی استان که در اواخر شهریورماه است اتاق زنجان خواهد بود.

 ظرفیت‌های صادراتی بسیار در کشور

رئیس اتاق ارومیه در ادامه این نشست گفت: تولید در تمام کشور مازاد بر مصرف است و این موضوع می‌تواند یک امتیاز باشد و جهت افزایش توان صادراتی به کار آید.

حسن انتظار با اشاره به اینکه دولت‌های گذشته ایران را یک کشور مصرفی بار آوردند، افزود: آن‌ها خواستند تولیدات ما را از دست ما درآورند که در دولت تدبیر و امید از ورود کالا‌های بی‌کیفیت چینی به کشور جلوگیری شد.

وی تصریح کرد: امیدوارم شاهد ثبات در مدیریت‌های کلان اجرایی باشیم که بر این اساس از اول مهرماه روند اقتصادی رو به توسعه‌ای را در کشور خواهیم داشت. پیش‌بینی من این است که امنیت و رونق اقتصادی بیشتر می‌شود.

برجام به ثمر نشست و تحریم‌های کنونی آمریکا بی‌نتیجه است

استاندار همدان بابیان اینکه اگر صادرات نباشد واحدهای صنعتی و تولیدی همدان تعطیل می‌شوند، گفت: از میانجی‌گری بین صادرکنندگان و بانک توسعه صادراتی خوشحال نیستم چراکه این بانک باید حامی صادرکنندگان باشد.

محمدناصر نیکبخت افزود: مردم در انتخابات گذشته به این دولت رأی دادند تا دولت کارهای نیمه‌تمام خود را در مسائل اقتصادی، بازرگانی، اشتغال و تولید به پایان برساند.

نیکبخت بابیان اینکه برجام به ثمر نشست و تحریم‌های کنونی آمریکا بی‌نتیجه است، گفت: آمریکا، اتحادیه اروپا را در این تحریم‌ها همراه خود ندارد و نمی‌توان این تحریم‌ها را تحریم‌های مادر عنوان کرد چراکه آمریکا از این ترفند عایدی ندارد.

استاندار همدان بابیان اینکه باید از سرمایه‌های زیرزمینی دست برداشته و درآمد صادرات نفت و گاز را از صادرات جدا کنیم اظهار داشت: باید میزان صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم تا بعد از کاهش منابع نفتی با مشکل مواجه نشویم ضمن اینکه صادرات نفت را صادرات نفرین‌شده می‌گویند. باید در نظر داشت که باهم افزایی بخش خصوصی و دولت می‌توان مملکت را به توسعه صادراتی برسانیم.

نیکبخت با تأکید بر اینکه اگر صادرات نباشد نمی‌توان روی مالیات هم حسابی باز کرد خطاب به مدیرعامل بانک توسعه صادرات کشور گفت: از اینکه بین صادرکنندگان و بانک توسعه صادرات میانجی‌گری کنیم خوشحال نیستم چراکه ما نباید شکایت این بانک تخصصی مجموعه را از صادرکنندگانمان بشنویم.

نیکبخت افزود: بانک توسعه صادرات می‌تواند در توسعه و اشتغال کشور از هر بانکی تأثیر بالاتری داشته باشد.

نیکبخت بابیان اینکه از عملکرد بانک توسعه صادرات در همدان راضی نیستم، اعلام کرد: البته از رئیس بانک ناراضی نیستم چون دست او بسته است ولی انتظار داریم تا بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان کمک کند، اگر صادرکنندگان بدهکاری دارند، تعیین تکلیف شوند و تسهیلات جدید به آن‌ها ارائه شود.

استاندار همدان بیان کرد: 800 واحد تولیدی استان را با کمک بانک‌ها فعال کردم ولی اگر صادرات نداشته باشند همه آن‌ها تعطیل می‌شوند.

نیکبخت عنوان کرد: بخش‌خصوصی زمانی ورود پیدا می‌کند که همه مسئولان به این بخش اعتماد کنند، دلگرمی دهند و موردحمایت بانک‌ها نیز قرار گیرد. بر این اساس باید صادرکنندگان را امیدوار کرد تا به وعده‌های داده‌شده بتوان عمل کرد.

استاندار همدان اظهار داشت: مردم به دولت مجدداً اعتماد کردند اما بدون کمک بانک‌ها نمی‌توان به امید مردم پاسخ داد. 

تأکید بر توسعه صادرات غیرنفتی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تأکید کرد: صادرات غیرنفتی موضوع راهبردی کشور است که همه باید از آن حمایت کنند.

علی صالح‌آبادی با تأکید بر اینکه کشورهایی که تولید و صادرات غیرنفتی را جدی نگرفتند اقتصادشان رو به سقوط قرارگرفته، بیان کرد: صادرکنندگان ما از دو مؤلفه رقابتی قیمت و کیفیت برخوردارند ولی تفکر صادراتی نیز در جامعه ما باید موردتوجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: بانک توسعه صادرات به دلیل ماهیت و وظیفه ذاتی آن‌که بیشتر متمرکز بر فعالیت‌های ارزی است در دوران تحریم آسیب‌های بیشتری را به نسبت دیگر بانک‌ها متحمل شد.

صالح‌آبادی تصریح کرد: درگذشته حتی یک حساب فعال در بانک‌های خارجی نداشتیم ولی اکنون در بیش از 30 بانک خارج از کشور حساب فعال داریم.

وی با اشاره به منابع بانک توسعه صادرات گفت: این بانک در استان‌های کشور تک شعبه‌ای است. مانده تسهیلات در دولت قبل 8 هزار میلیارد بود که اکنون به 17 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است. 80 درصد این تسهیلات ارزی و 20 درصد آن ریالی است که به مشتریان پرداخت‌شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بابیان اینکه منابع در اختیار این بانک عمدتاً از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود، افزود: سرمایه بانک 2500 میلیارد تومان است که سال گذشته بعد از تصویب تبصره 35 در مجلس، یک‌هزار میلیارد تومان به بانک تخصیص یافت البته این مبلغ بابت بدهی به بانک مرکزی پرداخت شد و سرمایه جدید تلقی نمی‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: از صندوق توسعه ملی 800 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده‌ایم. اکنون منابع به بیش از 3 هزار میلیارد تومان رسیده است. امسال در بسته صادرات غیرنفتی قرار شد تا صندوق از منابع امسال خود بخش قابل‌توجهی را به توسعه صادرات اختصاص دهد.

صالح‌آبادی اظهار داشت: نرخ‌های سود تسهیلاتی که صندوق توسعه به صادرکنندگان ارائه می‌داد 16 درصد بود که در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور به 11 درصد رسید. 300 میلیارد تومان سررسید صندوق توسعه ملی است که باید پرداخت کنیم که موافقت کردند آن را تمدید و اعتبار را مجدد به خود ما پرداخت کنند.

وی بیان کرد: اعضای اتاق‌های بازرگانی انتظار دارند تسهیلات را به‌صورت سقف اعتباری پرداخت کنیم ولی چون صندوق به‌صورت غیر سقف، تسهیلات را به ما ارائه می‌دهد ما نیز به همین صورت ارائه می‌کنیم که اصلاح آن می‌تواند منابع پایداری برای بخش صادرات باشد.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه تسهیلات تا سقف 500 میلیون دلار به‌صورت ارزی برای نوسازی و توسعه ارائه می‌شود، گفت: در این بانک اصلاً به دنبال سودآوری بالا نیستیم و نخستین اولویت ما کمک به صادرات است. از سوی دیگر نمی‌خواهیم بانکی زیان‌ده باشیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در مورد کاهش ریسک نرخ ارز در صادرات بیان کرد: بانک نمی‌تواند این کار را انجام دهد و باید بازار به دنبال آن باشد چراکه این اقدام از عهده تنها یک بانک خارج است.

صالح‌آبادی در مورد صدور خدمات فنی و مهندسی و صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی عنوان کرد: موانعی در این راستا بر سر راه است. به عنوان مثال کشور اوگاندا ضمانت‌نامه ارزی می‌خواست که صدور آن بسیار سخت است اما در حال پیگیری کار برای تهیه آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌ای را در ارمنستان پذیرفته‌ایم که 83 میلیون یورو تسهیلات می‌خواهد، بیان کرد: در صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی کار دشوار است ولی غیرممکن نیست. اکنون نیز در حال صدور ضمانت‌نامه برای بانک اوگاندا هستیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز خدمات فنی مهندسی ما در عراق دچار چالش شده‌اند، عنوان کرد: اکنون 70 درصد صادرات خدمات فنی- مهندسی ما به عراق ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس 200 میلیون دلار خط اعتباری به شرکت‌های خدمات فنی مهندسی اعطاشده تا بتوانند به‌صورت موقت مشکلاتشان را حل کنند.

صالح‌آبادی بیان کرد: مقرراتی که حاکم بر نظام بانکی است در مورد تمامی بانک‌ها یکسان است ولی بانک‌های توسعه‌ای دغدغه‌هایی دارند که با بانک‌های تجاری تفاوت دارد.

موضوعات :
در همین رابطه