رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

معاون وزیر کار خبر داد

نظارت بر قراردادهای کارگران دقیق‌­تر می‌شود

معاون وزیر کار می‌گوید: با راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادهای کار، علاوه بر فراهم شدن امکان کنترل و نظارت دقیق بر قراردادها، امکان پیگیری شکایت کارگران نیز مهیا می‌شود.

15 مرداد 1396
کد خبر : 9590
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
معاون وزیر کار می‌گوید: با راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادهای کار، علاوه بر فراهم شدن امکان کنترل و نظارت دقیق بر قراردادها، امکان پیگیری شکایت کارگران نیز مهیا می‌شود.

کارگاه تولید تجهیزات آزمایشگاهی مصالح ساختمانی. عکس: تسنیم، حسین زهره‌وند.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز تدوین آیین‌نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار خبر داد و گفت: همچنین راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادهای کار، علاوه بر کنترل و نظارت دقیق، امکان پیگیری شکایت کارگران را هم فراهم می‌کند.

احمد مشیریان درباره نظارت بر فرایند ثبت قراردادها در سامانه مذکور گفت: هنگامی که قراردادها خود به خود ثبت می‌شوند، تمام ادارات کل کار به آنها دسترسی دارند و مورد نظارت و بررسی قرار می‌دهند لذا این قراردادها به مرجعی برای هرگونه شکایت از جانب کارگر یا کارفرما تبدیل می‌شوند چون اصل، قرارداد است و به عنوان مرجع هم به کارگر هم کارفرما کمک می‌کند.

وی افزود: طبیعی است اگر کارگری شکایت کند با توجه به ثبت قرارداد در سامانه می‌توان آن را پیگیری کرد.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ثبت قراردادهای سفید امضا هم در این سامانه وجود دارد یا خیر؟ گفت: امکان ثبت نیست ولی یک نسخه از قراردادهای سفید باید در اختیار اداره کار قرار بگیرد.

مشیریان افزود: قرارداد سفید اینطور نیست که بدون امضا و سفید باشد و منظور از آن، قراردادی است که قبلاً تنظیم شده و به اجبار به کارگر و نیروی کار داده می‌شود تا امضا کند.

وی درباره تنظیم آیین‌نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار که به موجب آن حداکثر مدت موقت برای کارهای غیر مستمر باید توسط وزارت کار تهیه شود،‌ نیز گفت: استارت آن زده شده و مذاکراتی صورت گرفته است.تبصره یک ماده ۷ قانون کار تنها به کارهای غیرمستمر می‌پردازد و ممکن است کارهای مستمر را پوشش ندهد.

سامانه جامع ثبت قراردادهای کار قرار است در روزهای آینده طی مراسمی رونمایی شود. در این سامانه کلیه موارد مربوط به قراردادهای کار، بازرسی، بیمه و حوادث ناشی از کار ثبت می‌شود و علاوه بر درج سوابق فرد و مشاهده آن، اعمال نظارت دقیق و پیگیری شکایات کارگران و کارفرمایان را امکان‌پذیر می‌کند.

در همین رابطه