رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

وزارت نفت اعلام کرد

امضای توافقنامه مشارکت نفتی میان ایران، ترکیه و روسیه

سه شرکت ایرانی، روس و ترک با امضای یک توافقنامه نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز در داخل یا خارج از کشور اقدام می‌کنند.

18 مرداد 1396
کد خبر : 9670
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

توافقنامه مشارکت و سرمایه‌گذاری سه‌جانبه میان یک شرکت ایرانی با زاروبژنفت روسیه و یونیت اینترنشنال ترکیه، در مسکو امضا شد که بر مبنای آن، سه شرکت نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز در داخل یا خارج از کشور اقدام می‌کنند.

در این توافقنامه که با حضور مقامات ارشد شرکت‌های نامبرده و مقامات ارشد دولتی روسیه امضا شد، شرکت اکتشاف و تولید غدیر به‌عنوان رهبر مشارکت و سهم سرمایه‌گذاری شرکت‌ها به میزان مساوی درنظر گرفته شد.

بر پایه این توافقنامه، افزون بر آنکه امکان سرمایه‌گذاری مشترک برای فعالیت‌های توسعه‌ای میادین نفتی و گازی در داخل و یا خارج از کشور به پیشنهاد هر یک از اعضای مشارکت فراهم است، طرفین توافق کرده‌اند تمام فعالیت‌های فنی و اقتصادی اجرای طرح‌های توسعه میادین نفتی و گازی را با همکاری سه‌جانبه و تشکیل تیم‌های راهبری فنی- اقتصادی پیگیری کنند.

این نخستین توافقنامه سه‌جانبه مشارکت و سرمایه‌گذاری مابین شرکت‌های ایرانی و خارجی به شمار می‌رود. این شرکت ایرانی به‌عنوان یکی از شرکت‌های صاحب صلاحیت ایرانی برای فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید، برای مطالعه فاز سوم دارخوین، سپهر، جفیر و میدان گازی کیش، با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است.

شرکت زاروبژنفت روسیه شرکت دولتی روسیه است که در زمینه اکتشاف، توسعه و حفاری میادین نفتی و گازی در داخل و خارج از روسیه فعالیت می‌کند. این شرکت در سال‌های گذشته با شرکت‌های بزرگی مانند اکسون موبیل آمریکا، توتال فرانسه، استات اویل نروژ و... در طرح‌های نفتی و گازی مشارکت داشته است و اخیراً به‌عنوان یکی از شرکت‌های بین‌المللی صاحب صلاحیت برای فعالیت در طرح‌های توسعه میادین نفتی و گازی ایران از طرف شرکت ملی نفت ایران تأیید صلاحیت شده است.

شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه هم شرکتی خصوصی است که در زمینه تولید انرژی و برق در ترکیه، ایران و کشورهای اروپایی فعالیت دارد.

در همین رابطه